14t turbo med spricka?

rail86
16 juli 2008 · 17 Inlägg

hej jo jag har en 14t turbo till en s40 t4 men det är så att jag har hittat två sprickor i avgashuset på turbon vid anslutningen till grenröret och jag undrar om det är kört för turbon för jag ville montera den på min 2,0t s40. sprickorna var ca 1cm långa och är vid avskilningen av avgasturbinen svårt att förklara bättre. frågan är om det kommer hålla ett tag eller om det kommer ge allvarliga skader på motor och kat?? taksam för svar..

jip
16 juli 2008 · 272 Inlägg

Spricka rakt genom godset eller bara spricka på ena sidan som du kan se? Sprickor är där lite överallt på de flesta gjutjärnsgodsen. Slå på den och kör, kommer inte skada motor eller katalysator. Värsta som kan hända är att det kommer spricka mer och då kommer du höra att det är ett läckage där.

http://www.fartverket.se - Sveriges snabbaste myndighet!
rail86
16 juli 2008 · 17 Inlägg

Spricka rakt genom godset eller bara spricka på ena sidan som du kan se? Sprickor är där lite överallt på de flesta gjutjärnsgodsen. Slå på den och kör, kommer inte skada motor eller katalysator. Värsta som kan hända är att det kommer spricka mer och då kommer du höra att det är ett läckage där.



tack för snabbt svar det är ej genom godset bara på avskiljningen i mitten på avgasflänsen om ni förstår!!
men det låter bra att inget kan ta skada!

Markus_MR2
16 juli 2008 · 761 Inlägg

rail86 skrev:
hej jo jag har en 14t turbo till en s40 t4 men det är så att jag har hittat två sprickor i avgashuset på turbon vid anslutningen till grenröret och jag undrar om det är kört för turbon för jag ville montera den på min 2,0t s40. sprickorna var ca 1cm långa och är vid avskilningen av avgasturbinen svårt att förklara bättre. frågan är om det kommer hålla ett tag eller om det kommer ge allvarliga skader på motor och kat?? taksam för svar..

Svartbrännt runt sprickorna?? Isåfall är det värre.. annars är det bara att tuta och köra, som sagt ovan, spricker i gjutgods är vanligt.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66
rail86
16 juli 2008 · 17 Inlägg

tackar för snabba svar!!! helt grymt ja men då käns det som att man inte behöver oroa sig och byta turbo o chippa tackar!!

torpis Forummoderator
16 juli 2008 · 10 572 Inlägg

tror du menar sprickor i skiljeväggen, dvs "twinscroll väggen" ?   ingen fara i så fall.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
la_palma Labborant
16 juli 2008 · 307 Inlägg

Kanske är dum nu men om det skulle börja läcka blir det väl fel lambda värden och det är väl inte så bra för katten?

torpis Forummoderator
16 juli 2008 · 10 572 Inlägg

la_palma skrev:
Kanske är dum nu men om det skulle börja läcka blir det väl fel lambda värden och det är väl inte så bra för katten?

Helt klart är det så

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
rail86
17 juli 2008 · 17 Inlägg

tackar torpis för det.. det är skiljeväggen viste ej namnet men man lärsig alltid nått nytt!!
så jag kan montera den då utan att den rasar direkt annars får jag försöka häva köpet å få ett annat från skroten! ha det bäst!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang