_Wallis_ skrev:
Då är det inte rekomenderat.
1. Om man har 4punkts bälten fasst ej ngn bur
och rullar så är det farligare än med 3punkts.
2. För att besiktningen ska godkänna det måste
de vara fästa i öglor långt bak, Så det går ej att
ha passagerare.
3. Besiktningen gillar ej 4punkts bälten i personbilar
då du får såpas begränsad yta att röra dig på.
Och då finns risken att du knäpper av dig bältet
om du tappat ngt på golvet o ska sträcka dig för att
ta upp det.
Vad pratar du om?
1. Det ska mycket till innan 3 punkts blir säkrare, även vid en klotning.
2. Nej, bilprovningen godkänner ALDRIG 4 punktsbälte som primärt bälte
3. Samma svar som på fråga 2.
Summa summarum. Jag har haft 4punkt/6 punkts bälte i samtliga av mina bilar. Det har aldrig varit några problem hos bilprovningen men detta beror på att jag alltid behållt orginalbältet. Det är helt omöjligt att godkänna en bil med endast fyrpunktsbälten. Sitter orginal däremot kvar så spelar det ju ingen som helst roll vad man har hängt in extra.
Tänk även på att om du nu skulle vara dum nog att köra med endast 4-punktsbälten på gatan (rekommenderas EJ!) så räknas detta som samma sak som att du kört utan bälte helt.
Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two