4762
Sök

Problem att få plats med bromsbelägg - mondeo 98

6 Inlägg
5 oktober 2008
Trådstartare
Hej!
Jag skulle ge mig på att byta bromsskivor och belägg fram idag på en ford mondeo kombi från 98. Jag är väl inte särskilt van att meka, men lyckades i alla fall få allt på plats förra gången jag bytte på just den här bilen.
(Att få bort ena skivan den gången var ett rent h... men det är ju en annan historia...)

Nu har jag som det verkar problem att få in kolven tillräckligt långt i oket. Det som jag känner är konstigt är att kolven verkar röra sig relativt lätt nästan hela vägen... jag har tryckt ut den någon cm eller två genom att trycka ner bromspedalen, och jag kan få in den nästan hela vägen genom att skruva med skruvtving.
Men bara nästan - jag behöver få in den 2-3 mm till, för att få plats med de nya beläggen, men där är det helt stumt. Jag har tagit tag med polygrip runt skruvtvingshandtaget och försökt dra, men inget mer händer.
Om jag provmonterar de gamla beläggen, ser jag att jag har fått in kolven en bit (ca 5 mm) förbi ursprungsläget, men det räcker som sagt inte...

Nu behöver jag alltså lite tips och idéer - ska jag ge mig på och försöka trycka in det sista med mer våld? Hur gör jag då? Eller är det rent av möjligt att jag lyckats få tag på för tjocka belägg eller skivor? (Det sista låter ju inte troligt, men eftersom jag upplever att det går från "rörligt" till "stumt" känner jag att jag måste fråga...)

Belägg och skivor är köpta på biltema idag - art nr 65-125 och 64-225 - de liknar de jag monterat bort, fast är lite tjockare förstås. wink

/Fredrik

6 Inlägg
5 oktober 2008
Trådstartare
Bytte precis på andra sidan, och kan konstatera det som alla här säkert redan visste: delarna är rätt, och det _ska_ gå att få in kolven lite till. Nu är bara frågan hur det ska gå till rent praktiskt.

Saabvilde!
1 708 Inlägg
5 oktober 2008
Tycker det låter som du får pumpa ut kolven lite, trycka in pumpa trycka in. Köp dej en liten liten fettspruta med och drivknutsfett eller liknande och smörj inannaför damasken på oket.

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

st200_timpa
5 oktober 2008
en helt vanlig tving.....skruv tving från biltema i lagom storlek går utmärkt bra...

tar runt oket och andra på kolven och sedan skruva/tvinga i det sista ......big_smile

6 Inlägg
5 oktober 2008
Trådstartare
Ja.. jag får prova att "motionera" oket lite mer, och se vad jag kan hitta att smörja med (jag har sprutat in lite 5-56 under damsken, men ett fett kanske är bättre?). Med vanlig skruvtving går det relativt lätt _nästan_ hela vägen in, sedan tar det tvärstopp. Men jag kunde ju se på andra sidan att det ska gå att få in de där sista millimetrarna också.

1 867 Inlägg
5 oktober 2008
Det finns ett specialfett till det där, 5-56 torkar ut grejerna så småningom.
CRC Bräklube ska du ha, finns både på tub och sprayburk.

//Alex Mekonomen Kungsbacka

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
5 oktober 2008
inget 5-56 under gummit det förstör damasken har jag för mig... sätt oket i ett skruvstäd eller så sticker du in ett spett mellan skivan och kolven och bänd in den

2slow

blacken
5 oktober 2008
Byt oken!!

Kokar ris
923 Inlägg
5 oktober 2008
motionera, pressa allt vad du har, ge jäveln vad den tål bara! skiten ska gå in i oket!

ta en stor polygrip och pressa på olika sidor av kolven annars, kolven kanske har hamnat lite snett och inte vill gå in?

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"

6 Inlägg
5 oktober 2008
Trådstartare
Hemma efter en kort provtur! smile
Hittade en avdragare modell rejäl i garaget som jag till slut lyckades vända på något sätt så den kunde dra in kolven. Sedan var det bara att skruva med största skiftnyckeln jag kunde hitta.

Jag vet inte riktigt om det löste själva grundproblemet att bilen drar snett när jag bromsar, så antagligen har blacken rätt att det är dags att byta oken också. Dock beter den sig lite annorlunda nu, så jag ska nog ge det lite tid att slitas ihop innan jag fäller det slutliga omdömet.

Ambitionen just nu är att köpa lite ctc bräklube (det är alltid bra med massa olika burkar i garaget) och spreja in lite under damasken är jag byter till vinterdäck. Känner jag mig själv rätt är det ca 50/50 att det verkligen kommer hända wink

Tack för all hjälp och uppmuntrande tillrop!

1 661 Inlägg
5 oktober 2008
Smorde du upp kolvarna i oket? Tänkte eftersom den fortfarande drar snett.

6 Inlägg
5 oktober 2008
Trådstartare
Nej, jag har inte smort mer än den 5-56 jag sprutade in på högersidan innan alla här stoppade mig... Jag hade helt enkelt inget vettigt hemma. Jag får känna mig för lite om den fortfarande drar snett - den är i alla fall märkbart bättre. Höger bromsskiva såg ut som skit, så det var dags att byta i vilket fall som helst.

Om det inte känns bra om några dagar är det kanske läge att åtminstone prova att smörja kolvarna ordentligt med rätt medel, även om jag inte känner mig särskilt sugen just nu på att ge mig på och skruva där igen nu när jag väl fått ihop det wink

1 661 Inlägg
5 oktober 2008
Vet inte riktigt vad det sitter för ok på bilen.
Finns 2 stycken kolvar som du kan skruva ut. Ta lös dom, slipa rent dom från smuts och skit, lägg på lite fett och skruva tillbaka. Går dom trögt så flyter inte oket som det ska och bilen kan dra snett.

6 Inlägg
6 oktober 2008
Trådstartare
Nu har jag kört en vända till jobbet också, och den drar definitivt snett åt vänster fortfarande. Dock inte konsekvent, utan bromsar jag hårt går den ganska rakt, och bromsar jag flera gånger i följd, blir det bättre och bättre.

De kolvar som du skriver om, är det de som själva oket är fastskruvat med i fästarmen? De kallas "styrpinnar" i reparationshandboken, och på mekonomens reservdelslista? De såg rena och fina ut, men var helt torra från fett eller annat smörjmedel. Ska de smörjas? Det är ju i så fall riktigt enkelt åtminstone på min bil, då det går att skruva ut en i taget utan att demontera något annat överhuvudtaget. (Fast det blir ju lättare att komma åt om man tar bort hjulet...)
Senast redigerat av creativia (6 oktober 2008)

Sök