3721
Sök

Skivbromsar Saab 900 -94 (9-3 modellen)

1 Inlägg
13 oktober 2008
Trådstartare
Har problem med att få lös skivorna fram, och har läst en del tips på forumet.
Men blir fundersam när vissa säger att skivan bara sitter med en skruv på framsidan (insex/torx) och andra säger att den sitter med en skruv på fram OCH baksidan.

Har inte lyckats se någon fästskruv på baksidan, så förmodar att skivan rostat fast ordentligt, bilen har stått sedan Juni i år innan jag köpte den nu i Oktober.

Testade att bromsa ordentligt innan jag skulle försöka mig på detta första gången, rök om bägge skivor fram men de satt fortfarande som berget, gick lös med en avdragare som resulterade i att en 1/4 del av skivan "gick av". Så nu kan man inte ge sig ut på vägarna längre, blir att rulla den till en verkstad i närheten och se om de kan hjälpa till med att värma upp skiten.

Men skulle fortfarande vara intressant att veta om skivan sitter med en eller två skruv.

Är en 900 2,3i Dc58b (9-3 modellen) -94, tacksam för svar!

/Gbg_mogge

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
13 oktober 2008
Sitter bara i insexskruven på framsidan, skruva ut den och slå av skivan med gummiklubba, 5-56 kan säkert vara bra också. Jag drog runt min skruv, ringde saab och frågade om dom hade någon på lager men eftersom det skulle ta en vecka(sick!) så rekommenderade han att jag skulle skita i den, skivan sitter rätt hårt i rost och smuts iaf så den lär inte ramla av när man byter däck.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

VW Ägare
1 011 Inlägg
13 oktober 2008
discokapten skrev:
Sitter bara i insexskruven på framsidan, skruva ut den och slå av skivan med gummiklubba, 5-56 kan säkert vara bra också. Jag drog runt min skruv, ringde saab och frågade om dom hade någon på lager men eftersom det skulle ta en vecka(sick!) så rekommenderade han att jag skulle skita i den, skivan sitter rätt hårt i rost och smuts iaf så den lär inte ramla av när man byter däck.

Så länge som oket sitter på kan inte skivan lossna. Inte med min erfarenhet iallafall.

Henrik Eberlund

Better than God \o/
1 886 Inlägg
13 oktober 2008
Eberlund skrev:
Så länge som oket sitter på kan inte skivan lossna. Inte med min erfarenhet iallafall.

Mycket sant, oket sitter med två bult på baksidan, skivan med en torx.

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

Arg Snickare
875 Inlägg
13 oktober 2008
om den väl gått sönder. så slå sönder hela skivan..

457 Inlägg
13 oktober 2008
Av md oket först. Sen som alla säger, enbart en skruv på framsidan. Det är endast våld som krävs för att du ska få av den. Det är tåliga grejer så ta en gummiklubba och slå, HÅRT! smile

Arg Snickare
875 Inlägg
13 oktober 2008
och när du monterar den nya skivan. använd kopparpasta. så rostar den inte fast lika hårt. och nästa ägare slipper förmodlingen köpa nya grejer:P

5 710 Inlägg
14 oktober 2008
Om det finns möjlighet....spänn upp den med avdragaren igen och gå på med våld på baksidan av skivan.
Gummiklubba....ja visst men det svarar bättre med en hammre/slägga wink
Slå kl 12.....kl 3....kl 6....kl 9....kl12 osv och spänn avdragaren i omgångar.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

2 164 Inlägg
15 oktober 2008
Använd INTE kopparpasta på baksidan av skivan.
De ska vara helt rent där.
Gör allt så de blir helt rent från rost och annan skit.
Lätt att få vibrationer annars.

MVH

F

Sök