3753
Sök

Litet rosthål i tröskeln, laga?

Försöker iaf
12 819 Inlägg
20 oktober 2008
Trådstartare
Tjenare.

Efter att galvaniseringen släppt lite på en liten fläck i tröskeln så har det nu rostat ett hål där.

Hålet är inte stort, utan mer ca 1.5cm i diameter. Har knackat runtom hålet och resten av tröskeln (balken)
och allt annat är friskt.

Vad tror ni? Måste jag byta ut hela tröskeln bara för det lilla hålet? Eller godkänner SBP om man svetsar igen hålet?

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Försöker iaf
1 998 Inlägg
20 oktober 2008
Är tröskeln bärande på den bilen får den inte va skadad har ja för mig. Men många bialr idag har inte tröskel som bärande.

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

4 586 Inlägg
20 oktober 2008
har en golf 2 förut med massa lagningar på trösklarna så lägg på en plåtbil så ska bilprovningen inte säga något om det

Försöker iaf
12 819 Inlägg
20 oktober 2008
Trådstartare
Boostrider skrev:
Är tröskeln bärande på den bilen får den inte va skadad har ja för mig. Men många bialr idag har inte tröskel som bärande.

Det är ju en rätt gammal bil, en Audi 100 från 88. Men jag vet faktiskt inte.

Iofs tror jag inte SBP hade märkt nåt om ja svetsar dit lite plåt, sen på me roskskydds massa å lackar de sen i samma färg som resten av tröskeln.

But still.. .

Mvh Tommy

Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
20 oktober 2008
Trådstartare
jorre83 skrev:
har en golf 2 förut med massa lagningar på trösklarna så lägg på en plåtbil så ska bilprovningen inte säga något om det

Jag har hört om både och.. Att man lappat tröskeln så de ser ut som nå jävla lapptäcke å de har gått igenom, andra inte.

Har t.om hört vissa som bara popnitat dit lite plåt och sen finat till de me rostskyddsmassa å spackel + färg.. å det har gått igenom.

Mvh Tommy

Försöker iaf
1 998 Inlägg
20 oktober 2008
Har massa små hål i tröskeln på 320en efter kjolen. Förra ägarn har iaf lagt i sika hmm. Å på e30in ä trösklarna inte bärande. 325ans ä buckliga som fan under då ja rulla. Men har mätt rambalkarna å de skiljer 3-4mm.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
20 oktober 2008
Trådstartare
Boostrider skrev:
Har massa små hål i tröskeln på 320en efter kjolen. Förra ägarn har iaf lagt i sika hmm. Å på e30in ä trösklarna inte bärande. 325ans ä buckliga som fan under då ja rulla. Men har mätt rambalkarna å de skiljer 3-4mm.

Okay, men nu är det ju ett rosthål, inte självborrade hål, som du har.
Menar att SBP kanske anser att mina trösklar inte har frisk (hållbar) plåt och måste därför bytas.

Ska försöka laga iaf innan besiktning.
Far jag dit med ett hål i tröskeln och får en 2a på de och den måste bytas, så lär de ju kika på det extremt noga att jag verkligen bytt tröskel sen på "återbesöket hos läkaren".

Lagar jag det nu snyggt och prydligt så märker de inte hålet, (om de ej använder röntgen, vilket jag aldrig har sett dom göra wink )

MVh Tommy
Senast redigerat av te_wik (20 oktober 2008)

Försöker iaf
1 998 Inlägg
20 oktober 2008
Nja har ju bara en kjol på 320en. Den andra har säkert ramlat loss då de är 4 eller 5 st hål mellan 1x1-1,5x1,5cm hål. Men kommer iaf att svetsa dit frisk plåt å sen på med nya m-tech kjolar.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
20 oktober 2008
Trådstartare
Boostrider skrev:
Nja har ju bara en kjol på 320en. Den andra har säkert ramlat loss då de är 4 eller 5 st hål mellan 1x1-1,5x1,5cm hål. Men kommer iaf att svetsa dit frisk plåt å sen på med nya m-tech kjolar.

Okay, och de har gått genom bess?

Ja det är lika bra att laga, är ju fan inte snyggt me rost smile

Mvh Tommy

Försöker iaf
1 998 Inlägg
20 oktober 2008
Vettefan om de gått igenom men lika bra å svetsa igen som sagt. Ä ju fräsch förutom hålen iaf.

Men farsan berätta en grej när ja tog upp min tröskel. Bilar som inte har bärande trösklar kvittar de hur de ser ut bara de inte ä vasst. Han besikta en saab 900og med diverse hål i tröskeln. Dock så va de en "snäll" bsiktningsman. Vart ju fan höl överallt på den bil dock inte i balkarna. Men skärmkanterna. Silvertejp spackel å färg. Höll ju iaf de sista året innan skrotning lol

12 086 Inlägg
20 oktober 2008
Tröskeln räknas som bärande och måste va "hel", men du får lappa hur mkt du vill! Bara o svetsa igen hålet, nemas problemas!

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
20 oktober 2008
Det får lappas som sagt och kan även vara rosthål utan det blir underkänt sålänge det inte är för stora hål, men bäst är ju alltid att laga så fort som möjligt.

- Time Attack -

Försöker iaf
12 819 Inlägg
20 oktober 2008
Trådstartare
Tackar!

Jag tackar alla för råd och tips.

Mvh Tommy

Sök