Irriterande ABSproblem!

tercELLEN
18 oktober 2008 · 166 Inlägg

Jag har en Accord -94. ABSlampan lyser.... igen för tredje gången i år!!! Först var sensorn VF trasig, den blev ersatt och sedan fungerade ABS:en bra! Men efter att jag hade svetsat bort nå rost och bilen hade stått stilla i garaget i fem veckor så började lampan lysa igen! Jag tänkte att det hade kommit en svetsloppa på sensorsladden eller nått, men efter jag hade kört ett tag så slocknade lampan under en färd då det regnade kraftigt. DÅ tänkte jag att det kanske hade varit skit på nån utav kuggarna som sensorn läser in och att det var därför lampan hade lyst. Men det dröjde inte många veckor innan den började lysa igen! JAg mätte motståndet i sensorerna. HB visade sig vara trasig. Jag bytte ut den. Resultat=Ingen skillnad!

FÖR ER SOM INTE ORKAR LÄSA ALLT:

ABS-lampan börjar lysa efter att bilen har fått rulla en bit.
Det här har jag i resistans:

HF: cirka 0,83     VF: cirka 0,83



HB: 1,26            VB: cirka 0,61

Vilken sensor är trasig? Eller är det inget fel på dom? Kan det vara nått annat fel?

Senast redigerat av tercELLEN (19 oktober 2008)

fransman Avstängd
18 oktober 2008 · 210 Inlägg

kan vara abs styrenheten
den sitter oftast på pumphuset....( den saken som alla koppar rör går in i är pumphuset)

arguing on the internet is like compeeting in the specials olympics
if you win you are still a retard
tercELLEN
18 oktober 2008 · 166 Inlägg

fransman skrev:
kan vara abs styrenheten
den sitter oftast på pumphuset....( den saken som alla koppar rör går in i är pumphuset)

Okej, hur kollar man upp om den funkar?

RPM2006
18 oktober 2008 · 537 Inlägg

Givarna är hela iaf. Är en givare söner får du inget utslag på resdistansen.

Nils_
18 oktober 2008 · 18 Inlägg

du kan ju snurra på hjulet när du mäter sensorerna så ser du om den känner av kugkransen. för när du bara mäter de då får du bara reda på om sensorn är trasig. // Nils

tercELLEN
19 oktober 2008 · 166 Inlägg

Nils_ skrev:
du kan ju snurra på hjulet när du mäter sensorerna så ser du om den känner av kugkransen. för när du bara mäter de då får du bara reda på om sensorn är trasig. // Nils

Ja det kan jag testa när jag drar på vinterdäcken! ska det bli ett högre värde på mätaren då hjulet snurrar eller?

Nils_
20 oktober 2008 · 18 Inlägg

hmm törs ja inte svara på men det kommer och bli olika värden beroende på hur fort du snurrar och värdet kommer att vobla myket // Nils

fransman Avstängd
20 oktober 2008 · 210 Inlägg

på min volvo så hade jag det problemet... när jag bytte höger fram å den fortfarande visade felkod efter att jag bytt så var det abs styrenheten som var paj

HF: cirka 0,83     VF: cirka 0,83



HB: 1,26            VB: cirka 0,61

Vilken sensor är trasig? Eller är det inget fel på dom? Kan det vara nått annat fel?


jag tror att du mätt HB uppe på en kugg å VB nere i en kugg därför de olika värdana men jag kan ha fel..
har du gjort felkkods läsning på bilen ???'
då kan man oftast se vad som är fel.

arguing on the internet is like compeeting in the specials olympics
if you win you are still a retard
Nils_
20 oktober 2008 · 18 Inlägg

det skulle kunna stäma men snurra hjulet när du mäter dåsmile

tercELLEN
21 oktober 2008 · 166 Inlägg

Nils_ skrev:
det skulle kunna stäma men snurra hjulet när du mäter dåsmile

Testade snurra på bakhjulen, funkade bra på den gamla sensorn, värdet vobblade som du sa! Men den "nya" sensorn rör sig absolut ingenting! Jag kollade om det var nå skit på kuggarna men dom såg relativt fina ut!

Vad göra nu? Är den nya sensorn trasig iaf eftersom värdet inte skiftar?

Nils_
21 oktober 2008 · 18 Inlägg

hmm va den absolut inget utslag alls? isf är du säker på att du kom åt nere i kontakten med multimetern så den fick kontakt? annars borde den väll vara slut:(

tercELLEN
22 oktober 2008 · 166 Inlägg

Nils_ skrev:
hmm va den absolut inget utslag alls? isf är du säker på att du kom åt nere i kontakten med multimetern så den fick kontakt? annars borde den väll vara slut:(

Haha! Nu rörde jag kanske till det! tongue Nämen sensorn gav utslag, men värdet vobblade inte då däcket snurrade. Så om vi säger att multimetern visade t.ex 0.61, och då jag snurrade på däcket så rörde sig inte värdet ifrån 0.61.

Så, vad göra nu?

Senast redigerat av tercELLEN (22 oktober 2008)

tercELLEN
23 oktober 2008 · 166 Inlägg

Jag har kollat in abs-sensorn igen, och jämfört den med den gamla trasiga sensorn. Jag mätte hur lång den var från skruvfästet till sensorns "topp." Det visade sig slå fel på 4mm! Ändå rätt mycket! Alltså den nya delen var fyra mm kortare, så den hamnar 4mm längre ifrån kuggkransen än den gamla! HAr skickat tillbaka den nya begagnade delen till skroten jag köpte den ifrån, ska beställa idag en HELT NY del istället!

Senast redigerat av tercELLEN (23 oktober 2008)

Nils_
23 oktober 2008 · 18 Inlägg

okej haha vad bra då löser det sig nog:D

cryso
31 oktober 2008 · 62 Inlägg

abs lampan borde inte lysa för att den är lite längre, inte på min volvo iallafall, har satt fast en av givarna med bultband för att skruven rostat sunder och den sitter lite för nära kransen. å bromsarna beter sig lite konstigt hugger direkt i låg fart ibland, men det ska fixas snart men den gick igenom besiktningen de kände hugget kollade lampan och konstaterade att det inte var något fel.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang