3238
Sök

Besiktningsproblem, för trimmad?

hej
291 Inlägg
23 oktober 2008
besiktiga min cossie, som är trimmad, hade inga problem. han var nog mest impad över vilken bil man äger smile

Vi är gulsvarta Elfsborg!, Elfsborg från Borås!

Reservdansk
6 271 Inlägg
23 oktober 2008
KHRacing skrev:
Volvo glidaren skrev:
Jag vet inte så mycket om saab men dom har väl en turbo mätare orginal och den tittar säkert besiktnings mannen på och den får ej gå upp på det röda utan ska ligga lite innan , har läst detta någonstans då jag varit inne på att köpa en saab .

Rätta mig om jag har fel men det är säkert den han har tittat på och sett att den går upp på rött.

ergh -- står det i SBP´s papper att turbomätaren ej får gå upp emot det röda ?

Då får man verkligen inte hoppas att det´skall besiktiga en SMART nångång.... :-)

Tur att man inte har några röda fält på turbomätaren - nålen bara fortsätter förbi skalan. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
24 oktober 2008
Brains skrev:
Besiktningsmannen kanske inte menade det ordagrant att den gjorde 150km/h på 2an...

Men som sagt det är inte svårt att känna ifall en bil har 100hk mer än vad den bör.
Och ja dom har rätt att ge dig nerslag pga ändring av motor.

Jag brukar alltid koppla ur magnetventilen innan besiktningen så den går på grundladd, 0.45bar eller något liknande.

Då lyser väll någon lampa (check engine på 9k i vart fall) och det borde dom väll ha anmärkningar på? hmm

Rock'n Roll

KHRacing
24 oktober 2008
TurbOla skrev:
Tur att man inte har några röda fält på turbomätaren - nålen bara fortsätter förbi skalan. wink

precis - kan omöjligt finas en sådan regel hos SBP. Jag menar - tänk OM.. jag satt på en skiiiitliten turbo som laddar 5bar men ändå inte gett mer än 240hk på min EVO... lol

"Unloaded"
1 557 Inlägg
24 oktober 2008
Skum besiktningsman.. Fan när jag besiktade bmw;n så fick jag tillochmed TIPS på HUR jag skulle förbättra bilen för eventuell turbokonvertering osv, de var 4 pers som kollade lite på bilen, 2 som faktiskt besiktade, av varierande ålder och kön. Lagom trevliga var de. Citerar:

"Har du tänkt gasa mkt med den här så får du nog byta hela upphängningen bak, det vart min farbror tvungen att göra när han turbokonverterade sin e36a"

Klarade ej besiktningen men den var inte på något sätt negativ eller så, besiktning verkar vara lite lotto =P

"When innovation meets passion!"

741 Inlägg
25 oktober 2008
Smajly skrev:
Joo skrev:
Ryck slangen till magnetventilen och åk o besiktiga den? svårare än så är det inte.. Hur mycket hästar är det i bilen då? jag besiktigade min med 3 dekaler på bilen en stor speedparts dekal på varje sida på kjolarna och 3" avgassystem som gjort för att vara minst steg 3 trimmad på speedparts, dom åkte inte ut och provade den ens, dom frågade bara om den var trimmad, liksom vad tror dom man ska svara? smarta killar..

Så ryck slangen så är alla problem lösta!

Så bara för att det sitter stora speedparts dekaler på bilen och 3" avgasrör så betyder det att bilen är minst steg 3 trimmad? Då måste jag ju bara skaffa turbo o lustgas dekaler, undra om bilen går genom bes. då?

Tänk lite logiskt människa, Chippad + 3" avgassystem, vad är det tror du? Steg 3..

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
25 oktober 2008
Joo skrev:
Smajly skrev:
Joo skrev:
Ryck slangen till magnetventilen och åk o besiktiga den? svårare än så är det inte.. Hur mycket hästar är det i bilen då? jag besiktigade min med 3 dekaler på bilen en stor speedparts dekal på varje sida på kjolarna och 3" avgassystem som gjort för att vara minst steg 3 trimmad på speedparts, dom åkte inte ut och provade den ens, dom frågade bara om den var trimmad, liksom vad tror dom man ska svara? smarta killar..

Så ryck slangen så är alla problem lösta!

Så bara för att det sitter stora speedparts dekaler på bilen och 3" avgasrör så betyder det att bilen är minst steg 3 trimmad? Då måste jag ju bara skaffa turbo o lustgas dekaler, undra om bilen går genom bes. då?

Tänk lite logiskt människa, Chippad + 3" avgassystem, vad är det tror du? Steg 3..

Var och varannan hänger på nytt blås och dekaler på sina bilar utan att lägga någon större vikt på trimm. Så det betyder absolut inte att det är en förklädd topfuel de har att göra med tongue Men visst, jobbade jag på sbp så skulle jag ta en extra titt under locket på en sådan bil

Rock'n Roll

Xenoholic
2 559 Inlägg
28 oktober 2008
O den tror du inte jag plockade bort innan???
Ps det var jag som körde till bes.
Tuffhaggman skrev:
Du tror inte att dekalen från nordic gör dom lite trångsynta då?...Det står ju i stort sett svart på vitt  att bilen är trimmad...fortfarande absurd påstående från dom dock

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

Xenoholic
2 559 Inlägg
28 oktober 2008
Fick det tipset från annat håll med (dock först efter bes, blev ju lite skillnad i alla fall)
Brains skrev:
Besiktningsmannen kanske inte menade det ordagrant att den gjorde 150km/h på 2an...

Men som sagt det är inte svårt att känna ifall en bil har 100hk mer än vad den bör.

Jag brukar alltid koppla ur magnetventilen innan besiktningen så den går på grundladd, 0.45bar eller något liknande.

Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

Xenoholic
2 559 Inlägg
28 oktober 2008
Man får ta bort kontakten till Mv, inte slangarna.
Då lyser inte lampan
TenZer skrev:
Brains skrev:

Då lyser väll någon lampa (check engine på 9k i vart fall) och det borde dom väll ha anmärkningar på? hmm

Photoshoppande tant
343 Inlägg
1 november 2008
Trådstartare
Nu är bilen ombesiktigad och klar utan magnetventil så gick den genom

Angående den besiktningsman som genomförde besiktningen första gången hoppas jag nu fått en tillsägelse av chefen.

Bättre med blyfot och lustgas än simfot och syrgas :-P

Sök