4704
Sök

Ang: Fjädrar

stray dog
197 Inlägg
7 november 2008
Trådstartare
Eftersom man bara kört med vad som funnits på bilen tillsvidare undrar jag lite saker..

Rätta mig nu är ni snälla!
*Skillnaden mellan progressiva och linjära fjädrar är att en progressiv fjäder blir styvare ju mer den trycks ihop, medan en linjär har "samma" styvhet?
Eller kan någon förklara mer exakt? Tyckte mig inte hitta bra svar på google ;p

Det är såhär att jag kanske kan komma över ett par lesjöfors fjädrar till min -64 amazon.
KG har två olika fjädrar som då heter
Amazon/P1800 1957-70 (progressiva) TÜV
Amazon/P1800 1957-70 (linjära) 

Båda sänkes endast 30mm yikes.. så det är där skon klämmer personligt för mig..
Visserligen vet jag att kapade fjädrar inte ÄR så bra.. men det är ju så fräckt. wink

Men som sagt. Nu när jag kanske kan komma över ett par nya fjädrar går tanken att kanske köra med dem. Iaf ett tag.

Vilka ska jag välja? och varför?
Stötdämpare och ev krängningshammare är isådannafall nästa steg. Efter jag beslutat mig om jag ska använda dem eller inte alltså.. wink

......... att jag ens orkar bry mig......

1 488 Inlägg
8 november 2008
Jag kan inte svara på vilka du ska köra på för just en amazon, men helt riktigt som du säger så blir progressiva fjädrar styvare ju mer de trycks ihop och ändrar man utformningen på en progressiv fjäder genom att tex kapa några varv så förstör man denna egenskapen. Fördelen med progressiva fjädrar har jag hört är att komforten bevaras vid vanligt användande. En linjär fjäder trycks ihop lika mycket till för samma kraftökning, dvs x Newton belastning ger alltid y mm hoptryckning. Ska du kapa så är linjär fjäder att föredra. Lycka till

Blyfot
829 Inlägg
8 november 2008
klart du ska kapa om dom bara sänker 30

"bara en mor kan älska en sån son"

Sök