12467
Sök

Är det svårt att byta växellåda på 740tic ?

Avstängd
1 266 Inlägg
18 november 2008
Trådstartare
Hallå tänkte ge mig på att byta växellåda på  min 740tic, men det är ju hydralisk koppling på det :S är det svårt att byta själv eller ? hur spänner man kopplingen om det är hydralisk tex..fattar inte ett skit av det..elelr är det bättre att lämna bort det till nån anan ? smile

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden

Försöker iaf
12 819 Inlägg
18 november 2008
TheFinnishFlash skrev:
Hallå tänkte ge mig på att byta växellåda på  min 740tic, men det är ju hydralisk koppling på det :S är det svårt att byta själv eller ? hur spänner man kopplingen om det är hydralisk tex..fattar inte ett skit av det..elelr är det bättre att lämna bort det till nån anan ? smile

Det beror ju på hurpass kunnig du är på att meka.

Personligen tycker jag inte det är svårt.

Bara bort med mellanaxeln och bultarna där växellådan sitter fast, bort med växellådsbalken.

Det man inte får glömma är att släppa spaken, de kan annars gå illa.
Även kablar till ev OD och backljus. Sen sitter det väl en jordkabel till lådan oxå.

Simpel as that. Kopplingen släpper du ju bara slangen på, sen vid montering luftas den på precis samma sätt som bromsarna.

Ska du byta lameller, tryckplatta osv så måste du centrera lamellerna.

Snabb beskrivning, har säkert missat nåt. Men alla e snabba på att rätta en så de kommer väl svar på de snart.
Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

178 Inlägg
18 november 2008
skruvar ner lådan och upp med den nya

http://www.svenskavolvo7900klubben.se/p … mp;t=30427

en faq tråd om hur man gör, dock till att byta koppling med står hur man får ner lådan..

mvh petta
Senast redigerat av PeTTa (18 november 2008)

http://www.garaget.org/PeTTa
ALLT UNDER 19" ÄR VINTERDÄCK

Avstängd
1 266 Inlägg
18 november 2008
Trådstartare
okej men jag är för lat, hittade en på blocket som byter för 1500:- som hittat ju tongue jo jag har plockat ner vxlådor förut, men aldrig hydraliska.

1 948 Inlägg
18 november 2008
TheFinnishFlash skrev:
okej men jag är för lat, hittade en på blocket som byter för 1500:- som hittat ju tongue jo jag har plockat ner vxlådor förut, men aldrig hydraliska.

bara för att klargöra... växellådan är inte hydralisk är själva kopplingsmekanismen från pedalen ner mot lådan som är det. du ens kommer till kopplinsarmen så omvandlas det hydrasliska trycket till en mekaniskrörelse.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
18 november 2008
TheFinnishFlash skrev:

Att lejja bort jobbet bara för det är enligt mig lite dumt.

Att "spänna" en hydralisk koppling är ju mkt enklare än en wirestyrd..

Men de klar, är du drabbat av latmasken så förstår jag.

Mvh Tommy

Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Avstängd
1 266 Inlägg
18 november 2008
Trådstartare
jaja hade det varit varmt och sommar ute hade jag gort det själv.. tongue

Försöker iaf
12 819 Inlägg
18 november 2008
TheFinnishFlash skrev:
jaja hade det varit varmt och sommar ute hade jag gort det själv.. tongue

haha okay, du har inte heller ett garage ? wink
Då förstår jag.

Mvh Tommy

1 311 Inlägg
18 november 2008
Man släpper inte slangen till slavcylindern (kopplingscylinder) utan man petar bort segersäkringen som den sitter låst med, sedan tar man bort den i sin helhet, då slipper man lufta kopplingen!

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

243 Inlägg
18 november 2008
Corpze skrev:
Man släpper inte slangen till slavcylindern (kopplingscylinder) utan man petar bort segersäkringen som den sitter låst med, sedan tar man bort den i sin helhet, då slipper man lufta kopplingen!

helt rätt! kom bara ihåg att inte röra kopplingspedalen när hydraliken är släppt - det ger så mycket extra arbete...

214 Inlägg
19 november 2008
Bytet fixar du nog lätt. Bytte på en gammal 760 utan mekar kunskap.
Senast redigerat av Dream_on (19 november 2008)

Har man slagit yxan i båten får man ro som fan...

Försöker iaf
12 819 Inlägg
19 november 2008
Corpze skrev:

Javisst fasen, det är ju mkt enklare!

Mvh Tommy

SKÅNING
1 215 Inlägg
19 november 2008
TheFinnishFlash skrev:

men shit snacka om att göra pengar om man hade haft några sånna om dan tar ju typ MAX 3timmar att få ner och upp en låda på en 740 har även räknat med lite strul med den tiden, men men har man latmask så har man lol , men är ett lätt jobb annars

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig

If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
19 november 2008
Är skitenkelt att göra själv.
Gör bara som folket ovan sagt så är det inga som helst problem.

/Påsen

PÅSEN RACING

Sök