Hallå tänkte ge mig på att byta växellåda på min 740tic, men det är ju hydralisk koppling på det :S är det svårt att byta själv eller ? hur spänner man kopplingen om det är hydralisk tex..fattar inte ett skit av det..elelr är det bättre att lämna bort det till nån anan ?
Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden
Hallå tänkte ge mig på att byta växellåda på min 740tic, men det är ju hydralisk koppling på det :S är det svårt att byta själv eller ? hur spänner man kopplingen om det är hydralisk tex..fattar inte ett skit av det..elelr är det bättre att lämna bort det till nån anan ?
Det beror ju på hurpass kunnig du är på att meka.
Personligen tycker jag inte det är svårt.
Bara bort med mellanaxeln och bultarna där växellådan sitter fast, bort med växellådsbalken.
Det man inte får glömma är att släppa spaken, de kan annars gå illa. Även kablar till ev OD och backljus. Sen sitter det väl en jordkabel till lådan oxå.
Simpel as that. Kopplingen släpper du ju bara slangen på, sen vid montering luftas den på precis samma sätt som bromsarna.
Ska du byta lameller, tryckplatta osv så måste du centrera lamellerna.
Snabb beskrivning, har säkert missat nåt. Men alla e snabba på att rätta en så de kommer väl svar på de snart. Mvh Tommy
okej men jag är för lat, hittade en på blocket som byter för 1500:- som hittat ju jo jag har plockat ner vxlådor förut, men aldrig hydraliska.
bara för att klargöra... växellådan är inte hydralisk är själva kopplingsmekanismen från pedalen ner mot lådan som är det. du ens kommer till kopplinsarmen så omvandlas det hydrasliska trycket till en mekaniskrörelse.
Man släpper inte slangen till slavcylindern (kopplingscylinder) utan man petar bort segersäkringen som den sitter låst med, sedan tar man bort den i sin helhet, då slipper man lufta kopplingen!
Man släpper inte slangen till slavcylindern (kopplingscylinder) utan man petar bort segersäkringen som den sitter låst med, sedan tar man bort den i sin helhet, då slipper man lufta kopplingen!
helt rätt! kom bara ihåg att inte röra kopplingspedalen när hydraliken är släppt - det ger så mycket extra arbete...
okej men jag är för lat, hittade en på blocket som byter för 1500:- som hittat ju jo jag har plockat ner vxlådor förut, men aldrig hydraliska.
men shit snacka om att göra pengar om man hade haft några sånna om dan tar ju typ MAX 3timmar att få ner och upp en låda på en 740 har även räknat med lite strul med den tiden, men men har man latmask så har man , men är ett lätt jobb annars