3564
Sök

Koppla ut ESP vid hjulspinn i uppförbacke?

537 Inlägg
24 november 2008
Trådstartare
Tjoooo!

Åkte hem idag med morsan, i hennes 9-5 Aero. Dock fastnade vi i den sista uppförsbacken. Hjulen bara spann runt. Vi körde på W-läget (dvs att den kör på treans växel, automat).

Berättade om vår lilla historia för en polare och han sa, "Ni kopplade väl ur ESP?"
Skulle det hjälpt till att koppla ur ESP?

dARKiE
5 031 Inlägg
24 november 2008
Ut i backen och testa igen wink

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

1 867 Inlägg
24 november 2008
Kopplar du ur ESP så slipper du att motoreffekten stryps hela tiden och du kan "börna" dig upp för backen.
Det som funkar bäst är att du tvingar din mamma att sätta på vinterdäcken, det börjar bli dags nu wink

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

537 Inlägg
24 november 2008
Trådstartare
Koop skrev:
Kopplar du ur ESP så slipper du att motoreffekten stryps hela tiden och du kan "börna" dig upp för backen.
Det som funkar bäst är att du tvingar din mamma att sätta på vinterdäcken, det börjar bli dags nu wink

Dem har suttit på sen 3-4veckor tillbaka. Dubbade. Kan bara säga att backen är rätt så brant. Och o plogad för den delen.

Fisketokig
2 997 Inlägg
24 november 2008
Jag kopplar ur ESPn vid svår halka i backar. Som Koop säger så stryper den kraften vilket jag tycker är fel, särskillt på oplogat.

I backen hemma vid oplogat/packad snö så är det viktigt att hjulen gräver ner sig till fäste samtidigt som jag inte tappar fart.
Med ESP aktivt så försvinner all kraft så fort det släpper lite, dvs lätt gjort att bli stående i backen för att den inte fick fäste i snön och fick aldrig chansen att gräva ner sig.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Fisketokig
2 997 Inlägg
24 november 2008
Framförallt så är det lätt att få kärringstopp med ESPn. Har man motorstark bil och inte brukar ha mycket till gas när man ska iväg så dödas motorn vid minsta lilla släpp om det är riktigt halt eller ojämnt fäste på hjulen.

ESP är väldigt bra vid sladd i högre farter/undanmanöver men i backar och för att få fäste i underlaget  vid start så försöker man mer motverka den än ha nytta av den.  Synd att det inte går att välja. Efter 50km/h skulle ESPn hoppa in smile

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

2 164 Inlägg
24 november 2008
Skaffa snökedjor och sätt på om de är så illa.
De är mitt tips.

MVH

F

Sök