Tips vid Avställning över vintern

Edge73
26 augusti 2008 · 5 Inlägg

Uppskattar tips om avställning i 8 månader över vintern. Bilen ska stå i ett garage (kallt). Vad är bäst att tanka bilen full och ta bort batteri eller koppla en laddare till batteriet? Bilen är ifrån 2006 (V8). Byta olja innan man ställer in bilen?

Bör man sätta bilen på pallar, hur mkt skada tar däcken om den står stilla under ovan period?

Något mer man bör tänka på? Tacksam för tips.

FreddeK
26 augusti 2008 ·

hej jag har ställt av min och satte den på pallbockar för mina däck blir helt mongo av att stå så länge så det kan jag rekomendera. sen så klart batteriet ska du koppla ur...det räcker ju att du laddar på det lite lätt när det är dags att ställa på igen om nu inte batteriet tar skada av att stå oanvänt så länge vet jag inte. Eftersom bilen inte startas så ser jag ingen anledning med att byta olja nu utan gör en grundlig service när du drar igång den i vår istället.släng även in en fuktsugare så du slipper mögel i bilen.

Och ställer du bilen på däcken så pumpa dom hårda!

sir_daniel www.kudoz.se
26 augusti 2008 · 3 802 Inlägg

tanka bilen full innan du ställer av den så du slipper kondens i tanken samt häll i k-sprit.
ställ på pallbockar eller på däck/fälgar som du inte bryr dig om eller om du inte har det pumpa upp dem ordentligt.

Wanegardh Asgammal medlem.
26 augusti 2008 · 2 246 Inlägg

byta olja bör du göra då det finns många angripande partiklar som tycker om att gnaga på diverse saker,typ packningar..
du behöver inte ställa den på pallbockar..den ska ju inte stå flera år..däcken rättar till sig när du kör..
sätt in ett par musfällor..

Senast redigerat av maximus (26 augusti 2008)

bmx
26 augusti 2008 · 7 100 Inlägg

sen om du har gnagare eller nå liknande i närheten så lägg enris under bilen,har för mej att man skulle gö de,rätta mej?

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
jes
26 augusti 2008 · 582 Inlägg

sir_daniel skrev:
tanka bilen full innan du ställer av den så du slipper kondens i tanken samt häll i k-sprit.
ställ på pallbockar eller på däck/fälgar som du inte bryr dig om eller om du inte har det pumpa upp dem ordentligt.

hehe:) hälla i k-sprit det gjorde man på 70talet.behövs inte med dagens bensin kvaliter

hej
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
26 augusti 2008 · 6 170 Inlägg

Om du inte vill plocka ur batteriet kan du ju alltid lägga en ctek i bilen på underhållsladdning så recondar den batteriet och håller det fräscht tills du ska ut med karetan igen.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
g-man Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
26 augusti 2008 · 857 Inlägg

Jag brukar fylla upp tanken, sätta på en laddare på batteriet, ställa in en fuktsamlare och ställa in en gnagarskrämma på instrumentpanelen (kommer från jula) och det funkar för mig varje år..
Brukar starta den några ggr per vinter o låta den gå riktigt varm och när jag ställer på den så byter jag olja det första jag göra.

bumpe Lastbilsmekaniker
26 augusti 2008 · 3 878 Inlägg

Jag skulle motionera bilen lite med! Varmköra en gång i månaden och gärna köra en sväng så allt får röra på sig, typ hjulupphängning och bromsar!
Naturligtvis inte ut i saltet utan någon dag när det passar. Torrt och fint alltså, brukar ju inte vara slask en hel vinter...

Madhouse
26 augusti 2008 · 1 079 Inlägg

Jag brukar ställa ifrån mig bilen nyvaxad/polerad, städad och fin invändigt, skinninredning fettas in, nyservad med färsk olja+filter, full tank, palla upp bilen, lossa batteriet, in med en torrboll i bilen, på med kapell. Startar upp bilen nån gång då och då.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.
Edge73
27 augusti 2008 · 5 Inlägg

Tack alla för era tips! Ja

kimpaa
11 november 2008 · 136 Inlägg

Tänkte bara fråga, om man nu inte använder pallbockar, räcker det om man rullar bilen någon meter ibland? tongue

Peugeot 206 GTi -00 "TILL SALU!", Nissan 200sx s13 -92
MarcusL #2573
11 november 2008 · 1 489 Inlägg

kimpaa skrev:
Tänkte bara fråga, om man nu inte använder pallbockar, räcker det om man rullar bilen någon meter ibland? tongue

Helst ska man väl använda pallbockar, eller iaf ställa bilen på vinterdäck eller vad som helst. Fälgar slår sig lätt om dom står t.ex 6mån på samma ställe.. Jag har provat sad

• Även den starka måste ta i när han skiter
Felax
11 november 2008 · 1 963 Inlägg

MarcusL skrev:

kimpaa skrev:
Tänkte bara fråga, om man nu inte använder pallbockar, räcker det om man rullar bilen någon meter ibland? tongue

Helst ska man väl använda pallbockar, eller iaf ställa bilen på vinterdäck eller vad som helst. Fälgar slår sig lätt om dom står t.ex 6mån på samma ställe.. Jag har provat sad

Måste vart hemskt dåliga fälgar ?? eller stod du utan däck? Haft en bil stående i ett halvår utan att nåt hänt med varken däck eller fälgar..

Men are not born - Men are made
Frippe08 Galen
11 november 2008 · 849 Inlägg

Angående oljebyten ska man göra det innan man ställer av bilen eller efter när man ska ställa på den? om bilen ska stå i 5½månader. Sedan kan man väll låta den stå på sommarhjulen om man kör bilen fram och tillbaka i garaget säg en gång i månaden?

Min bmw 325 touring som ska sugtrimmas! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=191202
BMW 328IM individual "kurwa" (1996)
kimpaa
25 november 2008 · 136 Inlägg

Frippe08 skrev:
Angående oljebyten ska man göra det innan man ställer av bilen eller efter när man ska ställa på den? om bilen ska stå i 5½månader. Sedan kan man väll låta den stå på sommarhjulen om man kör bilen fram och tillbaka i garaget säg en gång i månaden?

Det hände inget för mig iaf när jag hade min 200sx.. Rullade den lite en gång i månaden tongue

Peugeot 206 GTi -00 "TILL SALU!", Nissan 200sx s13 -92
karlsson_6 Volvo Fantast
25 november 2008 · 194 Inlägg

Ställ den på pallbockar så du avlastar fjädring och hjulupphängning och Däck/fälg
Att rulla bilen löser ju bara däck problemet.
Annars kan du ju luft bilen någon fin vinterdag så att fjädring samt bromsar
får röra lite på sig

Volvo V70 TDI Dieselkraft 2 bar ladd
Volvo 242 T6 Vems E85
Turbovin Turbo lover
25 november 2008 · 555 Inlägg

Jag har aldrig nånsin fått problem med plattor på däcken, eller att fälgarna skulle blivit dåliga. Då har jag ändå haft några olika bilar med lite olika uppsättningar däck.

Ny olja och full tank, tvätta av bilen och kör den riktigt varm innan du ställer in den. Torrboll i kupén kan va bra också. Sen ger jag personligen fan i att starta upp bilen på hela vintern. Uppstart på tomgång där oljan inte kommer upp i temp gör nog bara mer skada än nytta.

Batterit laddar jag upp då å då med CTEKEN

Senast redigerat av Turbovin (25 november 2008)

Subaru Impreza STI Type R "AVCS 2.1l stroker" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang