3058
Sök

Trasig fördelningslåda? Opel Calibra.

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
1 december 2008
Trådstartare
Tjena big_smile

Har en fråga angående en Opel Calibra, med 16v turbomotor 4x4. En polare har en sådan och han ringde mej för en stund sedan, hans bakhjul driver inte längre, har tydligen varit så en längre tid men han har bara kört omkring hemma så han har väl inte brytt sej så mkt. Men nu ska han till Sthlm och är orolig över att fördelningslådan kanske rasar och han blir ståendes. Är typ 50 mils väg att åka så vore ju tråkigt om han kommer halvvägs tongue

Ja vet tyvärr inte vad de är för årsmod på den, men kring 90 - 95 är de iaf. Har förstått det som fördelningslådan är givarstyrd så antar ja att nån kabel ärjat av eller givaren har gett upp eller dylikt. Så ja sa att de förmodligen är lugnt, bilen har stått nåra år innan han köpte den så tänkte att de är väl en trolig anledning. Sedan så tänkte ja att bilen går ju felfritt i övrigt så..

Iaf, så skulle ja vilja med säkerhet veta vad de är som kan gå sönder i dessa lådor så ja inte lurar han?

Tack på förhand!

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

3 714 Inlägg
1 december 2008
fördelningslådorna har jag hört ska vara svaga på calibra 4x4
brukar väl vara dreven som ger sig i lådan

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
1 december 2008
Trådstartare
Har läst runt en del ett tag nu och de skrivs mkt om lameller och nån packbox som tydligen ska nötas sönder pga värme. Sedan verkar det som att bilen blir framhjulsdriven och att den går att fortsätta att använda trots trasig fördelar låda. Nån som vet mer? tongue

m5portal.com
m3portal.com

1 291 Inlägg
1 december 2008
Opels fördelningslådor kopplar ur 4x4 när man bromsar tex och detta gör att i längden så slits lamellerna ut och kolven som trycker ihop dom går ut för långt och då går packboxen till den sönder.
Det är inget problem att köra bilen iaf, inget som tar skada men han kan för säkerhets skull plocka bort säkringen till fyrhjulsdriften så är problemet helt ur världen tills han har fixat f-lådan.

titta in på http://www.maxxtuning.se/ där finns olika ombyggnadskit och köpa, han renoverar också lådan till original.

Värt att nämnas är att original f-låda kan MAX overföra 90Nm till baxaxeln vilket gör att om han trimmat bilen kommer den vilja "slira bort" effekt i f-lådan så fort framhjulen har dåligt fäste vilket leder till överhettning och stort slitage.

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
1 december 2008
Trådstartare
corsa_m skrev:
Opels fördelningslådor kopplar ur 4x4 när man bromsar tex och detta gör att i längden så slits lamellerna ut och kolven som trycker ihop dom går ut för långt och då går packboxen till den sönder.
Det är inget problem att köra bilen iaf, inget som tar skada men han kan för säkerhets skull plocka bort säkringen till fyrhjulsdriften så är problemet helt ur världen tills han har fixat f-lådan.

titta in på http://www.maxxtuning.se/ där finns olika ombyggnadskit och köpa, han renoverar också lådan till original.

Värt att nämnas är att original f-låda kan MAX overföra 90Nm till baxaxeln vilket gör att om han trimmat bilen kommer den vilja "slira bort" effekt i f-lådan så fort framhjulen har dåligt fäste vilket leder till överhettning och stort slitage.

Okej, tackar för väldigt bra svar!

m5portal.com
m3portal.com

Sök