Rostig prelude 92 (trösklar och bakre skärmkanter!)

st4rmine_junkie Honda freak
30 november 2008 · 137 Inlägg

Hej folk..
Har ett fett problem! I min extas när jag monterade ner mina orginal sidokjolar för att montera dom jag ska ha istället hittade jag rost i mina trösklar på min honda prelude 2,0i 1992 (alltså generation 4)
Måste få det löst till sommaren i alla fall.. har även problem med bromsarna i fram då dom äter upp mina bromsskivor! Är det någon som har fixat det här på sin prelude?! Vad ska jag göra?! Jag vet inte någon bra plåtverkstad ens.. Bor i sthlm (åkersberga, österåker)

Ni som kan något eller vet något om ämnet får väldigt gärna vägleda mig till ett bra resultat!

Tack på förhand!

"One day you will face destiny, then you have to decide if you want to DRIFT or DIE!"
Polara
30 november 2008 · 430 Inlägg

mitt tips är att du fixar själv...en svets och färdiga ekonomiplåtar så är det inte så svårt...låna el hyr en svets om du inte har själv...ang dina bromsar så finns det ju bara en förklaring, oken är kärva dvs att korvarna i oken kan bara arbeta utåt men ej gå tillbaka när du släpper bromsen...följden blir ju slitna belägg/skivor men också varmgång...blir det för varmt så faidar bromsarna dvs du tappar allt tryck i systemet och bromsvätskan blir dålig och drar åt sig fukt vilket resulterar i rost i huvudcylindern mmm fixa detta snarast för din egen skull.../micke

Mopar or no car!
Renault scenic "VM Bilen" (2001)
Chevrolet Caprice "Bonny" (1970)
st4rmine_junkie Honda freak
30 november 2008 · 137 Inlägg

Ok.. Jag har kollat men det finns typ inga ekonomi plåtar till preluden! Och angående bromsarna så låter det  jävligt likt mitt problem för dom fadear typ när man har kört en stund.. Man kanske ska vända sig till en proffesionell bromsman för att fixa det eller vad tycker du?!

"One day you will face destiny, then you have to decide if you want to DRIFT or DIE!"
michieff ljudfantast
30 november 2008 · 1 372 Inlägg

det låter krångligt att fixa själv, jag skulle satsa på att vända dig till någon kunnig, kan bli knepigt annars. jag vet att jag aldrig skulle pilla med bromsarna själv förutom att byta backar och sånt småskit.

Polara
1 december 2008 · 430 Inlägg

ja ang bromsarna så krävs det ju en del jobb men titta efter en billig lokal verkstad...å prata väl med de innan om ett fast pris...blir billigare så...oken behöver ju renoveras el bytas ut, ska du byta ok så kan du ju göra det själv...dän med de gamla å smacka dit nya bara å lite luftning...inte svårt men är du osäker så kolla runt på lite priser på olika verkstäder-gör tusenlappar på en sånn rep, ang plåten så finns det ju en del som pular med sånt också, ganska många svart men passa dig för det...vet de inte vad de gör så slår sig plåten å bilen blir fulare än innan...sen gäller inte din försäkring om något skulle hända med bilen under svetsningen, kopplas inte batteriet loss så kan du bränna sönder datorn mm, samt elda upp hela bilen om man inte kan sina saker...
men kolla runt lite å hör med priser innan, lycka till /micke

Mopar or no car!
Renault scenic "VM Bilen" (2001)
Chevrolet Caprice "Bonny" (1970)
st4rmine_junkie Honda freak
1 december 2008 · 137 Inlägg

Tack för tipsen.. till saken hör att jag redan har bytt ok fram.. men jag gjorde själv och det kanske är det som är problemet..

Och angående utseende så är det skitsamma i trösklarna! För det kommer endå sidokjolar över dom sen så det kommer inte att synas! smile  Så om det är någon här på garaget som har garage och svetsar och kan det någorluda så vore jag tacksam om nån ville hjälpa mig med det Hellst i sthlms området!

"One day you will face destiny, then you have to decide if you want to DRIFT or DIE!"
Polara
2 december 2008 · 430 Inlägg

har du redan bytt bromsok? å bilen blev sådan efter?? då har du ju luft som vandrar runt i systemet...då får du tryck i systemet när du inte ska ha de...kolla i en verkstadshandbok för just din bil hur dina bromsar ska luftas, kan vara v-fram h-bak h-fram v-bak eller vänstersidan först sen höger osv...

Mopar or no car!
Renault scenic "VM Bilen" (2001)
Chevrolet Caprice "Bonny" (1970)
st4rmine_junkie Honda freak
2 december 2008 · 137 Inlägg

ok.. spelar det någon roll i vilken ordning man luftar bromsarna?! =o

*Hej jag känner mig rejält korkad..*

"One day you will face destiny, then you have to decide if you want to DRIFT or DIE!"
Polara
2 december 2008 · 430 Inlägg

jo det spelar en väldigt stor roll, beror ju på hur rören är kopplade och var red ventilerna sitter osv, men titta i en rep handbok och lufta bara så har du rena f1 bromsarna sen...

Mopar or no car!
Chevrolet Caprice "Bonny" (1970)
Renault scenic "VM Bilen" (2001)
Polara
2 december 2008 · 430 Inlägg

förresten ang ditt andra problem med rosten så kolla underrubriken efterlyst, vad gorgare kan hjälpa till med, där har du privatfolk som bor i närheten av dig och kan svetsa...

Mopar or no car!
Renault scenic "VM Bilen" (2001)
Chevrolet Caprice "Bonny" (1970)
st4rmine_junkie Honda freak
2 december 2008 · 137 Inlägg

Tack som fan! big_smile  Stor hjälp!

"One day you will face destiny, then you have to decide if you want to DRIFT or DIE!"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang