2930
Sök

handbroms som vägrar funka som den ska! hjälp!! volvo 740!

81 Inlägg
3 december 2008
Trådstartare
hejsan. jag har en volvo 740 gl 88 som ska besiktas nästa torsdag!

problemet är det att jag får inte i ordning på handbromsen! blir tokig.

har ny vaier både långa och korta från bil och fritid. nya backar ifrån biltema. skivan är fin och ej ursvarvad! men likförbannad med dessa nya saker måste jag nästan ha fullt spännt på spänn skruven innutibilen, och den tar jätte dåligt. backarna lägger sig emot men dom nyper inte! har pratat med en volvo nisse och han har varit med om att folk har slipat ur den där gaffeln eller vad man ska säga som sitter på backarna om ni vet vad jag menar, och har besiktning på den nästa torsdag och då måste den fungera! ska ut i kväll och riva isär det där ännu en gång till och se om dom har slipat ner den där om inte vad kan vara felet? behöver verkligen hjälp! är extremt tacksam över svar. mvh:)smile

509 Inlägg
3 december 2008
Om du vill ha kanon handbroms så sitter det en platta mellan backarna,lägg på lite med svetsen i skåran på båda sidor eller köp en justerbar,kostar inte många kronor på volvo.

509 Inlägg
3 december 2008
Kolla även att backarna sitter rättvända.

81 Inlägg
3 december 2008
Trådstartare
Nico-the-kid skrev:
Om du vill ha kanon handbroms så sitter det en platta mellan backarna,lägg på lite med svetsen i skåran på båda sidor eller köp en justerbar,kostar inte många kronor på volvo.

okeej jo dom är rätt vända. men hur menar du i skåran? ska jag svetsa där som en upphöjning eller hur menar du? smile

509 Inlägg
3 december 2008
Gör skåran så den blir grundare.

81 Inlägg
3 december 2008
Trådstartare
har tittat lite i min haynes bok nu. och jag undrar oavsett vad som är fel så kan man inte lägga igen lite på tryckstången (gaffeln)? bara svetsa lite så själva backarna kommer upp lite mer? eller då kanske bara min spänning inte blir så lång och det kommer ändå inte bli något bra nyp?

509 Inlägg
3 december 2008
Nico-the-kid skrev:

81 Inlägg
3 december 2008
Trådstartare
Nico-the-kid skrev:
Nico-the-kid skrev:

okej. men jag förstår inte vilken skåra du menar riktigt och grundare ? hur ska jag kunna svetsa den grundare? sorry för trögheten men förstår inte vad du menar bara. kan du förklara bättre ? smile

509 Inlägg
3 december 2008
hur lägger man upp en bild?

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
3 december 2008
felet ligger i att du har biltema backar smile har själv haft det problemet , har letat fel i timmar tillslut va det bara att byta till andra backar sen så tog den grymt bra:P  å det har hänt på polarens bil åsså :(det är nått fel på deras backar men har inte kommit på vad bara sad

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

430 Inlägg
3 december 2008
har du ingen justerskruv mellan backarna?? det ska du ha...då sätter du på skivan och skruvar genom ett hål i bak, skruva tills det nyper och sen släpper du såpass att hjulet rullar fritt...saknar du denna möjlighet så har du fel mellan backarna-då har någon satt dit en pinne utan skruv och då är det omöjligt att få ordning på bromsarna

Mopar or no car!

264 Inlägg
3 december 2008
Hadde samma problem med Biltemabackar, bara o knalla iväg till Mekonomen lr Volvo o köpa "riktiga" backar.

948 Inlägg
3 december 2008
samma som Bos och resterande vinterbilen jag köpte av hade samma problem med biltema backar och när dom bytte till volvos så tog dom direkt

dalmasens
3 december 2008
Lär predika att du ska gå in på Autoexperten å köpa dig ett på nya// Säljare på Autoexperten wink

81 Inlägg
3 december 2008
Trådstartare
okeej ja jag hade börjat ana att det var biltema backarnas fel detta. men har hållt på hela kvällen ny och pilen är som den ska och nej det finns ingen justerskruv och det sitter ingen orginal!. ska köpa mig ett par nya "riktiga" backar i morn och en justerbar "pinne" mellan backarna. tack så mycket för alla svar. är tacksam smile mvh

243 Inlägg
4 december 2008
Polara skrev:
har du ingen justerskruv mellan backarna?? det ska du ha...då sätter du på skivan och skruvar genom ett hål i bak, skruva tills det nyper och sen släpper du såpass att hjulet rullar fritt...saknar du denna möjlighet så har du fel mellan backarna-då har någon satt dit en pinne utan skruv och då är det omöjligt att få ordning på bromsarna

nej det ska det INTE göra org!

svetsa i H-profilen så pinnen i mellan blir tjockare så kommer det bli bra!
Senast redigerat av Mr_V (4 december 2008)

81 Inlägg
5 december 2008
Trådstartare
okeej. tack så mycket för hjälpen. har köpt orginal backar på volvo nu och volvo 142 sränn grejor alltså dvs h pinnen smile nu blir nog allt som det ska! tack för alla svar., mvh:)

81 Inlägg
5 december 2008
Trådstartare
och allting funkar som det ska med nya backarna smile smilesmile

2 Inlägg
5 december 2008
byt backar till volvo orginal så ska du se att h-bromsen tar

Sök