4726
Sök

Saab 9000 -92, problem med kopplingen

2 Inlägg
6 december 2008
Trådstartare
Tjena!

jag tror det finns massa varianter på detta problem som diskuterats här tidigare, men tänkte ändå att det kan vara någon vänlig själv som vill hjälpa mig eftersom jag nu sitter lite brunt till igen!

Problem:
Kopplingen började plötsligt att ta aldeles för långt ner....misstänker läck någonstans, frågan är vart...
Det går fortfarande bra att "pumpa" upp tryck om man kopplar ett par gånger...och vad jag kan se så har inte vätskan i behållaren sjunkt nämnvärt....
Om det är slavcylindern eller slangen som läcker så borde väl oljan försvinna rätt fort ur behållaren va?.....
Om jag förstått det rätt så kan huvudcylidern läcka internt så att man tappar trycket, men att oljan fortfarande är kvar i systemet?... p.g.a t.ex. en dålig o-ring....stämmer detta?
Vad blir konsekvenserna av en läckande slavcylinder?... kommer det olja på lamellen med följd att det slirar och du tillslut varken kan koppla i eller ur?...Eller vart tar den oljan vägen?

Jag hoppas att det kan vara en repsats till huvudcylindern som är lösningen till mitt problem...Vad tror ni om detta?

Tror ni att även slavcylindern behöver ses över?....(blir väl väldigt mycke mer jobb då va?)

Kan slangen bytas utan att man behöver riva isär växellåda och det eller är den också bökig?

Hoppas som sagt att någon vänlig själv har lite snabba kommentarer att slänga in här!

2 164 Inlägg
6 december 2008
Om slaver läcker så behöver inget hända mer än att du till slut inte kan koppla ur och hela kopplingen dreneras på broms vätska.
Lika dant om de är slangen.
I ditt fall skulle jag börja med att renovera huvudcylindern och byta slangen från huvudcylindern så vet du om de är slaven sen.
De är alltid bra att renovera huvudcylindern för om man byter slaven så dröjer de inte länge förrän huvudcylindern går sönder.

MVH

F

Sök