3150
Sök

Saab 9000 2,3T Årsm 92 startar inte!!!

41 Inlägg
9 december 2008
Trådstartare
Tjena, Har en saab 9000 2,3 turbo -92a som inte vill starta. Har inte kört den på en vecka drygt å skulle starta den idag men va tvärdöd. Så prövade att starkabla igång den men de hjälpte inte, allt lyser å så men när man vrider på start läge händer det ingenting. böt batteri så va de samma sak. vrider till start läge men de händer ingenting klickar lite om nå relä under instrument brädan, ingenting annat. Funkade kanon när jag körde den förr en vecka sen..

Hjälp! vad kan de va för fel?? Kan de ha med tändkassetet att göra? Tycker att motorn ska gå runt ändå? Har kollat säkringar å kablar till startmotorn men de ser bra ut.

De ända jag har gjort är att kollar felkoder under tiden den stått.

Kan de ha nåt med de att göra eller nå andra föslag?

Power On Wheels

2 164 Inlägg
9 december 2008
Lyssna om du kan höra bränslepumpen under baksätet.
Gör du inte de är de pumpen som är död och behöver bytas.
Annars är de DIn som är dålig.
Du kan ha både svarta och röda.

MVH

F

41 Inlägg
9 december 2008
Trådstartare
Har inte lyssnat om pumpen går men startmotorn går ju inte ens :S om inte pumpen funkar så funkar inte startmotorn eller? styr pumpen å DIn startmotorn eller? Tänkte startmotorn ska väl gå iaf fast pumpen eller DIn är trasig... Kan väl bara ha röd kasset i min?

Mvh  Erik

Power On Wheels

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
9 december 2008
Vrid på nyckeln i startläge och be någon putta lite på bilen med växel i. Men lite tur så tar han ett skutt då med startmotorns hjälp och sen fungerar nog starten lite hur den vill i framtiden...
Mät på solenoiden annars.
Ska vara plus på sidan med grova kabeln hela tiden på motorn.
Plus på lilla kabeln med nyckeln omvriden till start.
Plus på kabeln mellan starten och solenoiden när nyckeln är omvriden.

Troligtvis är motorn kass, kan gå att knacka på den men den sitter inte så lägligt till för det.

OBS! Bilen kanske kommer börja driva åt det hållet som det ligger växel i när man puttar så du inte kör över kraken som puttar!

EDIT: Pumpen sitter längst fram i skuffen under "golvet" som går att vika upp fast längre fram!
Senast redigerat av bumpe (9 december 2008)

98 Inlägg
9 december 2008
Det är inget larm på bilen så att någon startspärr har gått i?

41 Inlägg
9 december 2008
Trådstartare
bumpe skrev:
Vrid på nyckeln i startläge och be någon putta lite på bilen med växel i. Men lite tur så tar han ett skutt då med startmotorns hjälp och sen fungerar nog starten lite hur den vill i framtiden...
Mät på solenoiden annars.
Ska vara plus på sidan med grova kabeln hela tiden på motorn.
Plus på lilla kabeln med nyckeln omvriden till start.
Plus på kabeln mellan starten och solenoiden när nyckeln är omvriden.

Troligtvis är motorn kass, kan gå att knacka på den men den sitter inte så lägligt till för det.

OBS! Bilen kanske kommer börja driva åt det hållet som det ligger växel i när man puttar så du inte kör över kraken som puttar!

EDIT: Pumpen sitter längst fram i skuffen under "golvet" som går att vika upp fast längre fram!

Hart provat med att puttat men de gav inget resultat.. men har inte mät, ska testa å mäta

Mvh

Power On Wheels

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
9 december 2008
kolven_ skrev:
Hart provat med att puttat men de gav inget resultat.. men har inte mät, ska testa å mäta

Mvh

Den går alltså inte att putta/dra/rulla igång heller eller bara provat o putta enl min metod?

41 Inlägg
9 december 2008
Trådstartare
AnderssonM skrev:
Det är inget larm på bilen så att någon startspärr har gått i?

Har larm på bilen, har en polare som har en 9000 men när hans startspärr går i så kan han starta den men den dör på en gång när den startat.

Kanske kan va nån annan spärr på min kanske, men nu funkar de ju inte med larm dosan eftersom jag böt batteri..

Vet ej vad det är för larm heller å hur man kan programera dosan igen... Tyvärr

Power On Wheels

41 Inlägg
9 december 2008
Trådstartare
bumpe skrev:
kolven_ skrev:

Mvh

Den går alltså inte att putta/dra/rulla igång heller eller bara provat o putta enl min metod?

Har inte provat rullat den en jätte lång bit... men den startade inte på den rullnigen ja gjorde å de tycker jag den borde ha gjort..
kanske har fel, kanske ska prova en längre bit...

Power On Wheels

Sök