3083
Sök

Seriösa problem med Volkswagen Transporter

6 Inlägg
28 december 2008
Trådstartare
Efter en långtripp ner till Södra Spanien och tillbaka har det börjat uppstå konstigheter med vår automatiska volkswagen; till att börja med hängde sig "växelspaken" och knappen som man måste trycka in för att förflytta spaken från P till D vägrar att reagera trots att bromsen var intryckt. Detta problem uppstod vid två tillfällen och sedan fungerade bilen som klocka: felfritt. När vi nu har parkerat bilen på hemmaplan, med minusgrader och bilen har varit stilla sedan julafton fram tills idag; så reagerar bilen konstigt och motorn vägrar svara. Ett otäckt ljud likt en helikopter hörs och motorn startar ej. På instrumentbrädan blinkar allt för en kort sekund, bensinmätare, växelspaken, fönsterhissarna o.s.v fungerar.
Vad kan vara felet? Någon som varit med om något liknande? Har det något med kylan och fuktigheten att göra? Finns det något jag kan göra? Hade blivit väldigt glada om någon kunde hjälpa oss med vårt problem.

168 Inlägg
28 december 2008
Kan ju vara ditt batteri ifall motorn inte drar runt. Ifall det är fukt och kallt när man har ett dåligt batteri funkar inte batteriet som menat då.

6 Inlägg
28 december 2008
Trådstartare
Kan det verkligen vara det; då fönsterhissarna och all annan elektronik i bilen fungerar? (om än långsammare) För det kan ju inte var något som helst plötsligt gått sönder då den stått stilla och orörd.

Trätekniker
387 Inlägg
28 december 2008
Låter som batteriet kan ha gett upp, åk och köp ett batteri och spara kvittot ifall det inte skulle vara batterit.
Billigast och enklaste du kan börja med iaf! lycka till

Blivande expert på Focus!
Kan jag inte, lär jag mig!
-------------------------------------------------------------
Han som drack sprit i smyg ville bli hemlighetsfull.......

168 Inlägg
28 december 2008
Den har ju troligen dragit tjuv ström medans den inte var igång dom där dagarna. Har du ingen annan bil/batteri som du kan ta hjälp av?

6 Inlägg
28 december 2008
Trådstartare
Jo, har försökt med starthjälp av en annan bil. Men fortfarande samma ljud. Blir galen. Gav upp ganska snabbt, med tanke på ljudet. Borde jag testa igen?

168 Inlägg
28 december 2008
Testa igen, inget lär ju gå sönder direkt cool

6 Inlägg
28 december 2008
Trådstartare
okej. Men vad kan tjuvströmmen bero på?

Trätekniker
387 Inlägg
28 december 2008
På nyare bilar ska man inte använda startkablar, lätt hänt att man råkar korssluta och då kan de bli problem.
Köp eller låna ett NYTT batteri och testa!

Blivande expert på Focus!
Kan jag inte, lär jag mig!
-------------------------------------------------------------
Han som drack sprit i smyg ville bli hemlighetsfull.......

6 Inlägg
28 december 2008
Trådstartare
Okej. Där ser man. Det hade jag ingen aning om. Jag som har startat den med startkablar förr. Tack för hjälpen. Ska testa igen.

168 Inlägg
28 december 2008
Koppla loss minus och sätt en multimeter mellan minus polen och jordkabeln så mäter du hur mycket ström det går när tändningen är av( och tex. Om bilen är låst också)

6 Inlägg
28 december 2008
Trådstartare
Men kan växellådeproblemet hänga ihop med det här?

168 Inlägg
28 december 2008
Tror jag inte, Men lös det första problemet så att du kan starta den. Kolla till oljan i lådan, dom brukar pajja lät så ofta har jag märkt på t4or (ifall det är en sån du har) lol

Sök