Har köpt en ESAB 125 ska svetsa sparklådorna på min prelude.

st4rmine_junkie Honda freak
19 december 2008 · 137 Inlägg

Hej har köpt en ESAB 125 utan gasflaska, till första frågan undrar jag om någon har en flaska tillsalu och behöver jag gas för att svetsa sparklådorna?!

Till andra frågan så är det såhär att jag ska dra igång med mitt arbete på preluden snart! Ska svetsa sparklådorna efter som dom har rostat ihop!
Jag har aldrig svetsat förut och kommer givetvis att öva på lösplåt innan jag ger mig på bilen.. men nu undrar jag hur ska jag gå till väga när jag ger mig på sparklådorna?!

Från steg ett till, ja hur många steg det nu blir!??

"One day you will face destiny, then you have to decide if you want to DRIFT or DIE!"
BiggerDigger
19 december 2008 · 288 Inlägg

Gas o mig hör ihop, då just mig står för Metal Inert Gas, och gasen förhindrar syre kommer till i svetspunkten. Kommer att se ut som fågelskit utan gasen.

Erkki Ingenjör
31 december 2008 · 56 Inlägg

gas är ett måste! 0.9 tråd är att rekomendera. ca 20-25 ampere svetsström. trådmatningen får du känna dig fram. ca 10 i arbetstryck och rekomenderar mison 25 eller atal.

köp nya sparklådor. kapa/slipa/vålda bort dom gamla sparklådorna. slipa rent där alla gammla svettsar var, passa in dom nya, punkta fasst dom rikta till och se till att allt sitter bra svettsa fasst dom där dom gammla satt. rostskydda med rostskydds primer. där efter boddy. där efter lack om man vill.

Mvh Erik
no_fake
31 december 2008 · 865 Inlägg

gas e inte ett måste finns rörtråd som inte behöver gas den e dock dyrare än vanlig tråd men passar utmärkt till tunplåt som bilar och så...

mitt enda råd e att ta det lugnt så inte plåtarna drar sig...

Erkki Ingenjör
31 december 2008 · 56 Inlägg

jo visst det går ju men har du provat att svetsa med sån tråd? inte det roligaste. speciellt inte om man är ovan.

Mvh Erik
Pan
31 december 2008 ·

Jag är också svets nybörjare. Men jag och polaren har övat lite iaf. Inställningarna på svetsen gör väldigt mkt så det får man prova sig fram till. Har 4 strömsteg 10 matningssteg tror jag. På 1an kör jag matning 4,2an matning 6. Men som sagt man får testa sig fram smile Gasflaskan köpte jag för 1500kr och fyllning med mison något. Kostade 500kr. Som sagts tidigare mellan 8-10 i flasktryck lycka till.


MVH

Lurken_85
31 december 2008 · 832 Inlägg

Det är inte så stor skillnad enligt mig iaf å svetsa med flusstråd mot för homogen. Den är inte så farligt mycket dyrare inte med tanke på att det inte är gratis med en gastub heller. Men ska man köra med gas så duger det fint med kolsyra på bilplåt. Man får köra med lite lägre värden kanske eftersom man får mer värme av kolsyran. Ska man ha kolsyra så funkar det fint med en brandsläckare.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"
no_fake
31 december 2008 · 865 Inlägg

Erkki skrev:
jo visst det går ju men har du provat att svetsa med sån tråd? inte det roligaste. speciellt inte om man är ovan.

jo har sevtsat de mesta då jag har liscens på mig/mag o pinne... förut använde jag nästan bara den tråden tills jag skaffa en vätskekyld svets...

ne som ny ska man nog inte använda rörtråd på bilar pga av värmen och de...
solid tråd och mison 18...

Lurken_85
31 december 2008 · 832 Inlägg

no_fake skrev:

Erkki skrev:
jo visst det går ju men har du provat att svetsa med sån tråd? inte det roligaste. speciellt inte om man är ovan.

jo har sevtsat de mesta då jag har liscens på mig/mag o pinne... förut använde jag nästan bara den tråden tills jag skaffa en vätskekyld svets...

ne som ny ska man nog inte använda rörtråd på bilar pga av värmen och de...
solid tråd och mison 18...

Det är nog sant själv har jag svetsat sen jag var 10 eller något och har oxå licens på mig/mag så det är väll kanske inte lätt för en nybörjare med den tråden. Men det är lätt att glömma det när man tycker det är så enkelt själv. tongue

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"
Polara
31 december 2008 · 430 Inlägg

Det går både med flussfylld tråd(utan gas) el med vanlig och gas, använd tunn plåt och öva massor på spillbitar innan du river tag i bilen så du ser hur materialet beter sig...övning ger färdighet, lycka till mvh/micke

Mopar or no car!
Renault scenic "VM Bilen" (2001)
Chevrolet Caprice "Bonny" (1970)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang