2864
Sök

Säkningssat godkänt av SBP?

Fritidsforskare
344 Inlägg
5 januari 2009
Trådstartare
Hejsan, har kollat lite på en Volvo 940 vars kapade fjädrar inte gått igenom besiktning. Så alternativet är ju att köpa en riktigt Sänkning sats från tex HOVA? såna fjädrar bara men är det godkänt av SBP?(svensk bilprovning). För anledningen till att det inte va godkänt är ju det att dom kan hoppa ur. Är det samma med sänkningsfjädrar?. Och finns ingen lösning så man man "bygga" något som håller den kapade fjädern på plats?. vet att sänkning satser sliter på dämparen, men vill bara hitta en lösning för stunden. Seriös sänkning kommer senare isånnafall.

Mvh//Robin.

Dom kallar mig Danino

1 231 Inlägg
5 januari 2009
köp riktiga sänkfjädrar så slipper du massa krångel...

16 197 Inlägg
5 januari 2009
saken e den att när du sätter på sänkfjädrar så "måste" man byta till stötdämpare me kortare slaglängd så att fjädern inte kan hoppa ur.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

★★★★★
455 Inlägg
5 januari 2009
slangklämma runt fjädern o skålen fungerat på bilprovningen här i några år nu på raken. men är väl olika från station till station men rikigta sänkfjädrar är att rekomendera

Fritidsforskare
344 Inlägg
5 januari 2009
Trådstartare
Tack för svaret EvilAudio!. Det var så jag tänkte också men gillade den bilen så pass mycket så jag tyckte arbetet är värt, men nedu det får nog bli en annan bil smile. Tack på er andra också!.

Mvh//Robin.

Dom kallar mig Danino

561 Inlägg
5 januari 2009
"Alla" Sänkfjädrar man köper brukar sitt kvar med originaldämpare, det är först när man börjar kapa i dom som dom hoppar ur.

Fritidsforskare
344 Inlägg
5 januari 2009
Trådstartare
Okej!. Någon som har tips på vart man kan köpa "Riktiga" Säknings satser med dämpare och hela skiten som är godkänt och som inte är så mycket bonnmek ursäkta ordvalet men tycker det passa smile. Och om inte jag minns fel? så måste man riva ner nästan hela fram vagnen för att sätta dit sänkningsatser?.

Mvh//Robin.
Senast redigerat av Zajpner (5 januari 2009)

Dom kallar mig Danino

517 Inlägg
5 januari 2009
Eller köp originalfjädrar på skroten, biltema eller varsomhelst tills vidare. Du skriver ju själv att  du ska göra det seriöst senare, så kör med originalhöjd tills du har råd med en riktig sats ?

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
5 januari 2009
http://gemotorsport.jetshop.se/ här finns det skapligt billig sänkningssats:)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Fritidsforskare
344 Inlägg
5 januari 2009
Trådstartare
ErikAxelsson skrev:
Eller köp originalfjädrar på skroten, biltema eller varsomhelst tills vidare. Du skriver ju själv att  du ska göra det seriöst senare, så kör med originalhöjd tills du har råd med en riktig sats ?

Japp det är sant som du säger, men vi är mitt uppe i flytt till lägenhet, och har inte riktigt tid med att sätta dit orginal fjädrar heller, för dom sagt det krävs väl att man river ner större delen av framvagnen?. Kommer inte heller ha garage plats direkt.

Mvh//Robin.

Dom kallar mig Danino

Fritidsforskare
344 Inlägg
5 januari 2009
Trådstartare
turboforssen skrev:

Tackar tackar smile. Om man säger att man köper en sån sats med dämpare och fjäder är det sedan Godkänt av våra kära SBP?.

Mvh//Robin.
Senast redigerat av Zajpner (5 januari 2009)

Dom kallar mig Danino

1 037 Inlägg
5 januari 2009
Zajpner skrev:
turboforssen skrev:

Tackar tackar smile. Om man säger att man köper en sån sats med dämpare och fjäder är det sedan Godkänt av våra kära SBP?.

Mvh//Robin.

Så länge fjädrarna inte hänger löst när de hissar upp bilen så är dom godkända big_smile

Volvoskadad
6 017 Inlägg
5 januari 2009
Mange__ skrev:
Zajpner skrev:
turboforssen skrev:

Mvh//Robin.

Så länge fjädrarna inte hänger löst när de hissar upp bilen så är dom godkända big_smile

precis, men dom nöjer sej ju inte med typ 1 varv fjäder kvar heller

Jonas

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
5 januari 2009
Man kan ju få för kort fjädringsväg också som 2:a också tror jag..

16 197 Inlägg
5 januari 2009
alexbenhard skrev:
Man kan ju få för kort fjädringsväg också som 2:a också tror jag..

jo man får inte stummontera.. typ åka åp genomslagsgummit.. men vissa coilovers e STUMMA å de går å besikta me.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

1 062 Inlägg
5 januari 2009
körde med ge motorsport väghållningskit på min 940in, dom sa inget på besiktningen, men det är precis att fjädrarna sitter bak när ma hissar upp bilen, kolla in min sida om du vill se hur d såg, men vill du sänka mer, så rekoderar jag att du köper ett kit med kortare dämpare, än orginal längd

Fritidsforskare
344 Inlägg
5 januari 2009
Trådstartare
Vill inte Böttsänka bilen bara lite grann så det ser lite roligare ut, tack för svaren!.

Mvh//Robin.

Dom kallar mig Danino

Sök