1075 kg Datsun på ett bilsläp med B körkort?

blacken
7 januari 2009 ·

ichibon skrev:

blacken skrev:
Japp,  förstängning/surrning ska klara av minst dubbla vikten uppåt, hela vikten framåt, en tredjedel åt sidorna och en fjärdedel bakåt.
Enbart förstängning är inte heller alltid godkänt utan måste ibland kombineras med surrning av godkänd karaktär om det finns risk för att lasten/godset kan åka av..

I BE-boken står:
att lastens säkring ska vara sådan att den klarar minst hela lastvikten framåt och minst halva lastvikten åt sidorna och bakåt.

och

förstängning kan göras på många olika sätt, t ex att man sätter klossar eller kilar mellan lasten och flakets framstam eller lämmar. Förstängning måste ofta kombineras med surrning för att säkringen ska bli betryggande. Det gäller t ex gods som kan rulla eller välta.

Jag hittar ingenstans uppgifter om att lasten måste säkras uppåt, och då är min bok från 2008.

Det är väl något nytt skit som vi har fått med EU:s skitbestämmelser. Innan vi gick med i EU var det i allafall petnoga med att surrningen skall hålla för den dubbla lastvikten uppåt..

swe_crazy
13 januari 2009 · 4 Inlägg

(1)Ring en biltransportfirma och kolla priset, sparar en del huvudvärk och oro. Jag fick betala 1500 kr (svart) för en transport på 10 mil på småvägar (se till att du har bilen försäkrad). (2)Släng upp bilen på släpet och kör, blir du tagen så blir du. (3) Köp en bil som fungerar:P. Är det en 240z, 260z, 280z?cool

Datsun 260z (1974)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang