sänka 10mm???

LazerHawke
1 juni 2006 · 1 268 Inlägg

en sak som jag tycker är lite märklig hur kan 10mm göra så mkt att bilen känns bättre i väghållningen???

JohnnyN Rutinerad medlem
1 juni 2006 · 1 938 Inlägg

Det är inte sänkningen som gör att väghållningen blir bättre.
Det är när du byter ut fjädrorna, och ev. stötdämparna, som väghållningen förbättras, eftersom de i många fall är hårdare än originalgrejjerna smile

LazerHawke
1 juni 2006 · 1 268 Inlägg

calibra_nox skrev:
Det är inte sänkningen som gör att väghållningen blir bättre.
Det är när du byter ut fjädrorna, och ev. stötdämparna, som väghållningen förbättras, eftersom de i många fall är hårdare än originalgrejjerna smile

okej tycker dock päronens bil tar bättre i kurvorna =P
det är original från fabrik =P

Malmoe SSS -12
1 juni 2006 · 3 217 Inlägg

Den kanske inte är lika gammal... Helt nya bilar är kanske inte lika välanvända?

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu
Suzuki Swift Sport "ZC32S" (2012)
LazerHawke
1 juni 2006 · 1 268 Inlägg

Fuckface skrev:
Den kanske inte är lika gammal... Helt nya bilar är kanske inte lika välanvända?

skiljer 1-2år på dom

adde_p airbrush rookie
1 juni 2006 · 136 Inlägg

när man sänker en bil får man ned vikten närmare backen, dvs bättre väghållning, inte för att jag tror  våra arslen känner nån skillnad men,

förut va jag schitzofren, men nu mår vi bra!
airbrush rookie.. (målat t.ex min avatar)
cheba
1 juni 2006 · 96 Inlägg

adde_p skrev:
när man sänker en bil får man ned vikten närmare backen, dvs bättre väghållning, inte för att jag tror  våra arslen känner nån skillnad men,

stämmer, tyngdpunkten sänks och det minskar bilens strävan att rulla över i kurvorna. själva sänkningen ger alltså bättre väghållning. men det gör nog inte så stor skillnad på 10 mm att det märks, det är nog hårdare fjädrar/dämpare som gör att man märker skillnad i väghållning efter sänkning.

Senast redigerat av cheba (1 juni 2006)

Volkswagen Polo R WRC "Nr. 1105" (2014)
LazerHawke
1 juni 2006 · 1 268 Inlägg

cheba skrev:

adde_p skrev:
när man sänker en bil får man ned vikten närmare backen, dvs bättre väghållning, inte för att jag tror  våra arslen känner nån skillnad men,

stämmer, tyngdpunkten sänks och det minskar bilens strävan att rulla över i kurvorna. själva sänkningen ger alltså bättre väghållning. men det gör nog inte så stor skillnad på 10 mm att det märks, det är nog hårdare fjädrar/dämpare som gör att man märker skillnad i väghållning efter sänkning.

10mm skall tydligen göra en heldel.... men vill inte sänka för mkt då riskerar man köra sönder underedet vid gupp även vintertid

mylittlepolo
1 juni 2006 · 75 Inlägg

LazerHawke skrev:

cheba skrev:

adde_p skrev:
när man sänker en bil får man ned vikten närmare backen, dvs bättre väghållning, inte för att jag tror  våra arslen känner nån skillnad men,

stämmer, tyngdpunkten sänks och det minskar bilens strävan att rulla över i kurvorna. själva sänkningen ger alltså bättre väghållning. men det gör nog inte så stor skillnad på 10 mm att det märks, det är nog hårdare fjädrar/dämpare som gör att man märker skillnad i väghållning efter sänkning.

10mm skall tydligen göra en heldel.... men vill inte sänka för mkt då riskerar man köra sönder underedet vid gupp även vintertid

Jag kör med 60/40mm sänkning året runt och skrapar inte i ( inte varje dag iaf.. smile )

LazerHawke
1 juni 2006 · 1 268 Inlägg

mylittlepolo skrev:

LazerHawke skrev:

cheba skrev:

stämmer, tyngdpunkten sänks och det minskar bilens strävan att rulla över i kurvorna. själva sänkningen ger alltså bättre väghållning. men det gör nog inte så stor skillnad på 10 mm att det märks, det är nog hårdare fjädrar/dämpare som gör att man märker skillnad i väghållning efter sänkning.

10mm skall tydligen göra en heldel.... men vill inte sänka för mkt då riskerar man köra sönder underedet vid gupp även vintertid

Jag kör med 60/40mm sänkning året runt och skrapar inte i ( inte varje dag iaf.. smile )

haha men man skall ju inte behöva göra det :p

diforce
2 juni 2006 · 279 Inlägg

har kapat 1-2varv på diverse bilar o tycker absolut det gör skildnad i väghållningen;)

two lies don´t cancel each other out
wiggy
3 juni 2006 · 5 Inlägg

ofjädrat är bäst..

Brudar är skit.. =)
Germax
3 juni 2006 · 12 086 Inlägg

En sak som är ett faktum är att lägre tyngdpunkt ger bättre väghållning. Sen så kan själva fjädern i sig förlora sin optimala funktion när du kapar den. Som att radera första minuten på en låt smile
Det som ger sportfjädrar sin väghållning är att de är hårdare oftast vilket ger en stummare, ickekrängande effekt. Vissa fjädrar har även progressiva "lindningar" vilket ger bilen olika egenskaper i olika förhållanden.. som då oftast är optimerade för hård körning.

Något som ofta glöms är krängningshämmarna, de ger avsevärt bättre väghållning vid kurvtagning. Utan krängninghämmare skulle även ett värsting coiloverkit vara värdelöst.. så skaffa grövre hämmare.

Senast redigerat av JapMax (3 juni 2006)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang