motorprojekt...

nortech
5 juni 2006 · 34 Inlägg

tja, skulle villja äga en b23 alt b230 som landar mellan 450-800hk

*hur får man motorn att hålla. för det turbotryck som kommer att behövas för att generera denna effekt.

*villket turboaggregat klarar av att ladda det nödvändiga trycket.

*vart köper man soppapump, spridare, insprut osv som levererar korrekt mängd soppa

*villken är den optimala toppen

*vart köpes kolvar, stakar och kam för optimal prestanda

all info och alla tips välkommnas med öppna armar.
även tips om firmor som kan optimera och behandla topp, ventiler etc välkommnas.

våga vägra framhjulsdrift
callook_skane Avstängd
5 juni 2006 · 257 Inlägg

måste förstärka blocket, toppen en 16v där du lägger igen insugningshålen helt & gör raka hål ner till ventilerna (typ som man gör på gamla b20 motorer).

soppa pump köper du bra högeffekts på summitracing (USA) eller så har kanske hansen racing här i sverige bra pumpar .kör en 2-stegs laddning med turbo där en liten tar dom låga varven & sen tar en stor över på dom höga.

hör med KG trim om vad du ska ha för kolvar, vev, stakar & spridare mm... rekomenderar ett programeringsbart sprut & tändsystem.

kan iåf finnas stakar från jänkemotorer som kan passa.

Garaget.org suger balle. Zatzy är de enda rätta
nortech
5 juni 2006 · 34 Inlägg

hört att 16v toppen är duktig på att jävlas, får man inte ut liknande effekt av större ventiler på 405 eller 531 toppen?

ytterliggare fråga, hur mycket kommer jag behöva sänka kompen för att inte motorn skall spika med en fet türbo.

våga vägra framhjulsdrift
callook_skane Avstängd
5 juni 2006 · 257 Inlägg

nortech skrev:
hört att 16v toppen är duktig på att jävlas, får man inte ut liknande effekt av större ventiler på 405 eller 531 toppen?

ytterliggare fråga, hur mycket kommer jag behöva sänka kompen för att inte motorn skall spika med en fet türbo.

beror helt på hur man modifierar 16v toppen. bra fråga hur mycket kompen behöver sänkas. det beror helt på hur högt laddtryck du har tänkt att ha.

Garaget.org suger balle. Zatzy är de enda rätta
nortech
5 juni 2006 · 34 Inlägg

2,5bar låter väl rätt rimmligt big_smile

våga vägra framhjulsdrift
tecman
5 juni 2006 · 1 741 Inlägg

mellan 450-800hk <-- det lät som en extremt obestämd siffra.. är MYCKET där emellan.. och kommer kosta ruggigt med pengar att få 800 hållbara hästar.

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.
Ibanezman Skåning
6 juni 2006 · 739 Inlägg

Jag säjer bara en sak, Turbocontainern big_smile

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
Fp3pba
6 juni 2006 · 70 Inlägg

nortech skrev:
tja, skulle villja äga en b23 alt b230 som landar mellan 450-800hk

*hur får man motorn att hålla. för det turbotryck som kommer att behövas för att generera denna effekt.

*villket turboaggregat klarar av att ladda det nödvändiga trycket.

*vart köper man soppapump, spridare, insprut osv som levererar korrekt mängd soppa

*villken är den optimala toppen

*vart köpes kolvar, stakar och kam för optimal prestanda

all info och alla tips välkommnas med öppna armar.
även tips om firmor som kan optimera och behandla topp, ventiler etc välkommnas.

Du kan ju slå ett öga på våran 745a visligen bara 310 hk men endå

nortech
6 juni 2006 · 34 Inlägg

håller visserligen med om att 450-800hk är en väldigt obestämmd siffra, men det är samtidigt väldigt oklart vad som överhuvudtaget är hanterbart så. men 450 räcker å 800 är bra smile

någon som kännertill någon som preppat en b23 till sådana siffror?

Senast redigerat av nortech (8 juni 2006)

våga vägra framhjulsdrift
chrillemk2gti
6 juni 2006 · 197 Inlägg

kompisen kräma ur 540hk ur en 8v med orginal underdel och prospark kanske inte bästa sprutet men endå säger bara b21et bästa motorn
det 16v vinner i flöde kompenserar du i ladd han ladda 2,6 skippa 16v å ladda mer med 16v får du byta tryckare å fjädrar blir jobbigt när du kan kräma såpass ur en 8v

Vart jag mig i världen vänder skall jag göra svarta ränder...
nortech
6 juni 2006 · 34 Inlägg

vad hade han för ventiler då?
De känns ju som om ja aldrig kommer slänga in ett toppmaterial med mindre än 48 in å 40 ut. men va vet ja. alla tips är fortfarande välkommna.

http://www.tanka.se/spela/index.html

våga vägra framhjulsdrift
lapin_kulta Maskinmontör
6 juni 2006 · 139 Inlägg

ta ner 740 filmen här i från http://www.hedberg-production.com/film_main.asp

är 530hk i den

Rwd 4 Fun :D
PeppeVectra Peppe Vectra
6 juni 2006 · 1 076 Inlägg

lapin_kulta skrev:
ta ner 740 filmen här i från http://www.hedberg-production.com/film_main.asp

är 530hk i den

ja Hannes kunde man ju skaffat fram nummret till till dig dig. han är hjälpsam i sina stunder. Den mesta på den bilen har han ju dock gjort själv.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot
Nissan King Cab Navara "BIG KING" (2006)
nortech
6 juni 2006 · 34 Inlägg

dräglat över den 74an många gånger i mitt liv tongue det är sånna som inspirerar en att göra nått fränt. karln ska veta att han är en förebild!

dags för kaffe

våga vägra framhjulsdrift
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang