4223
Sök

Byta automat till manuell v70tdi 98a

opelmtx
25 januari 2009
Trådstartare
Som sagt vill byta låda. Växellåda pedalställ mm finns men sedan hörde jag att det skulle bli problem pga el systemet för motorn fick signaler ifrån aut boxen:? någon som bytt låda på en v70 tdi som kan svara på vad som behövs det är den gamla 98an dvs inte nya elsystemet

opelmtx
25 januari 2009
Trådstartare
Dansken- skrev:
Har bara provat det med en S60. Du behöver nog att ha kvar styrboxen till automatlådan och sen måste du se till att trixa sladdarna från gamla växelsparken, så den tror att den är i N eller P, för annars blir det nog svårt att starta bilen.

MM just detta att trixa med måste veta säkert innan man börjar så man inte blår ståendes känns lite surt och s60in har väl d5 motor eller 2.4d det är inte samma
Senast redigerat av opelmtx (25 januari 2009)

Eliminator
1 441 Inlägg
25 januari 2009
Kolla oxå att det är ok med besiktningen, den är väl helfordonsgodkänd.
Om det är möjligt behöver du avgas cert. från Volvo.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

opelmtx
25 januari 2009
Trådstartare
Sokrates skrev:
Kolla oxå att det är ok med besiktningen, den är väl helfordonsgodkänd.
Om det är möjligt behöver du avgas cert. från Volvo.

/Tommy.

Är godkänt måste reggbes.

4 824 Inlägg
25 januari 2009
Dansken- skrev:
Har bara provat det med en S60. Du behöver nog att ha kvar styrboxen till automatlådan och sen måste du se till att trixa sladdarna från gamla växelsparken, så den tror att den är i N eller P, för annars blir det nog svårt att starta bilen.

Man ska inte ha kvar boxen till automatlådan, enklast är att göra som jag gjorde när jag byggde om min V70 nämligen att ta en motorkabelmatta ifrån en manuell då slipper man bygla ihop kablar och ha sig.
Jag bytte allt som behöver bytas för att den ska bli manuell, hade inte i boxen till automatlådan och vred sen bara på nyckeln och den startade direkt.

Läs här hur man gör http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=73433

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

opelmtx
26 januari 2009
Trådstartare
Dansken- skrev:
opelmtx skrev:
Dansken- skrev:

MM just detta att trixa med måste veta säkert innan man börjar så man inte blår ståendes känns lite surt och s60in har väl d5 motor eller 2.4d det är inte samma

Klart att det inte är samma el system i en S60, men princippen är samma, att den inte kan starta om inte lådan tror att den är i N eller P. Alltså får du titta på växelsparken i automaten och se vilka sladdar som kortslutas när lådan står i N eller P. Det kan du göra redan i dag om du har ett multimeter.

Jag vet att man måste fixa så han tror att spaken är i p / n och jag vet att det inte är samma som s60 diesel men om någon hade bytt låda på en sådan utan att byta massa kablar så tala gjärna om hur då jag tror att en här i örebro som skruvar volvo dagligen vill veta hur?

Sök