3752
Sök

Knappt någon bromsverkan, vad är felet?

Ready for takeoff
367 Inlägg
31 januari 2009
Trådstartare
Tjennare!
Min saab 900t -97 håller på att krongla. Ibland när jag bromsar så är bromspedalen stenhård och det går knappt att bromsa. Det konstiga är att det ibland är helt okej, bara lite halvdåligt som det har varit ganska länge, men problemet med den stenhårda pedalen är borta. Först misstänkte vi skivor/belägg, men allt det såg relativt bra ut. Det skulle nog behöva bytas även om det inte är felet. Jag har nu börjat misstänka bromsservon. Kan det va denna som ibland vägrar att fungera? Jag testade att pumpa bromen och sen starta bilen, men pedalen sjönk inte in så jättemycket. Men jag kommer inte ihåg hur mycket den brukar åka in. Bromsvätskan ser också ganska okej ut. Den lämnades in för att byta ett bromsrör som går mellan bakre hjulen för kanske 2 månader sen också..

Vad tror ni jag ska satsa på att byta? Hur kan jag kolla vad som är felet bättre?

MVh
Robin

Kolla mitt Projekt:
SAAB ng900t - "devil eye project"
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka.

21 761 Inlägg
31 januari 2009
När började det där, efter bytet av bromsröret?

Luftning är väl en sak som du kan göra annars, skadar aldrig att kolla det en extra gång. Vakumslang till servot är en annan grej att kika på, så att det inte finns någon spricka eller att den inte sitter fast ordentligt.

2 164 Inlägg
31 januari 2009
kolla upp abs pumpen så de inte är den som är felet.

MVH

F

Ready for takeoff
367 Inlägg
31 januari 2009
Trådstartare
Det började helt plötsligt bara, från att fungera bra till knappt kunna få stopp på skiten. Åkte ganska fort i slask och bromsade rätt hårt..

Hur kollar jag ABS pumpen och vakumslangen?

Kolla mitt Projekt:
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka.

2 164 Inlägg
31 januari 2009
Stenhård pedal är typiskt tecken på abs pumpen är dålig.
Byt så fort som möjligt och kör inte med bilen.

MVH

F

Ready for takeoff
367 Inlägg
1 februari 2009
Trådstartare
Okej, men hur kollar jag abs pumpen, känns ju väligt töligt om det inte är den och jag lagt ut massa pengar på att byta den?

Kolla mitt Projekt:

Sök