B230F och B230fb Trimm

Viktor_med_R NoFuckNoRide
29 januari 2009 · 474 Inlägg

tjoho, Jag o en kompis kollar lite hur det är om vi ska byta toppar i våra bilar, han har en 530 topp o jag har en 531, Nu undrar jag hur jag ska få ut mest effekt? har hört att T-kam ger mer vrid om jag stoppar på den på 531 toppen.

Men hur är det om jag stoppar i en 530 med T kam i min ? hur mkt ökar elr sänks effekten ?

MVH! Bilarna är 940 ltt 95a och 940 GL 92a

Sug Performance Club
gregolt teknisk konsult, inriktning konflikthantering.
29 januari 2009 · 444 Inlägg

ett tips; prova sök lite. finns många trådar sånt här

Man köper int nå nytt, man köper nå gammart som racklar så man lär sig nå
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
29 januari 2009 · 1 899 Inlägg

Måste säga att de är lite otydligt vem som har LTT och vem som har GL:en. Men ja antar att du har GL:en och han har LTT:n.

Du kommer ju få effektiva varv tidigare med T-kammen än med VX3-kammen, och bilen kommer blir tråkigare. Med en 530 topp i kombination med T-kammen så kan du jämföra motorn med en b230f, för den kommer bli nästan lika tråkig.

Men din kompis kommer få desto roligare karaktär på sin LTT!

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Viktor_med_R NoFuckNoRide
29 januari 2009 · 474 Inlägg

patrikhornfeldt skrev:
Måste säga att de är lite otydligt vem som har LTT och vem som har GL:en. Men ja antar att du har GL:en och han har LTT:n.

Du kommer ju få effektiva varv tidigare med T-kammen än med VX3-kammen, och bilen kommer blir tråkigare. Med en 530 topp i kombination med T-kammen så kan du jämföra motorn med en b230f, för den kommer bli nästan lika tråkig.

Men din kompis kommer få desto roligare karaktär på sin LTT!

Mjo han håller på o grejjar får se vilket jag gör, kunde få T-kam av han fö rhan hade hittat en topp redan...

Sug Performance Club
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
29 januari 2009 · 1 899 Inlägg

Varför vill du byta till en slöare kam? Personligen tycker ja de har bra 'botten-ork' som de är.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
PATRIK_J0HANSS0N Forskningsingenjör, Förbränningsmotorer på LTH.
29 januari 2009 · 137 Inlägg

531-toppen är bättre än 530.
T-kammen är inget att ha varken i turbomotor eller sugmotor. Möjligtvis med undantag för sura förgasarmotorer.

Volvo 240 "16V Turbo" (1988)
Opel Astra Carvan 1.6 Enjoy "Bruksbilen" (2007)
Volvo 740 Classic "Farfars bil" (1992)
Tottis_vbg
29 januari 2009 ·

Ta T-kammen å andvänd den som blompinne om den ens duger till det. ska det vara enkelt så finns det en hel rad volvo std-kammar som e bra. om du har bakmonterad fördelare på toppen så finns ju: Kammar som: V,VX,VX3,H.  vx å vx3 e samma kam bara att vx3:an e framflyttad 3 grader så den drar på högre varv än vx-kammen

PHrnfeldt Sheik Yerbouti
30 januari 2009 · 1 899 Inlägg

Tottis_vbg skrev:
Ta T-kammen å andvänd den som blompinne om den ens duger till det. ska det vara enkelt så finns det en hel rad volvo std-kammar som e bra. om du har bakmonterad fördelare på toppen så finns ju: Kammar som: V,VX,VX3,H.  vx å vx3 e samma kam bara att vx3:an e framflyttad 3 grader så den drar på högre varv än vx-kammen

Har för mej att VX3 är backad så den drar tidigare, just för att den skulle klara avgaskraven. Hur som helst så håller ja med. Finns ingen anledning till att köra med T-kammen. Du kommer bara bli besviken när du måste växla ned för att köra om hela tiden...

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Viktor_med_R NoFuckNoRide
1 februari 2009 · 474 Inlägg

patrikhornfeldt skrev:

Tottis_vbg skrev:
Ta T-kammen å andvänd den som blompinne om den ens duger till det. ska det vara enkelt så finns det en hel rad volvo std-kammar som e bra. om du har bakmonterad fördelare på toppen så finns ju: Kammar som: V,VX,VX3,H.  vx å vx3 e samma kam bara att vx3:an e framflyttad 3 grader så den drar på högre varv än vx-kammen

Har för mej att VX3 är backad så den drar tidigare, just för att den skulle klara avgaskraven. Hur som helst så håller ja med. Finns ingen anledning till att köra med T-kammen. Du kommer bara bli besviken när du måste växla ned för att köra om hela tiden...

okej behåller nog vx3 kam i då, men vadå.. växla ner gör man ju ändå big_smile

Sug Performance Club
Tottis_vbg
2 februari 2009 ·

VX3:an är framflyttad så bilen drar högre upp i registret jämfört med vx-kammen. e ju samma kam egentligen bara att kilen till kamdrevet e flyttad. går ju å sätta ställbart drev. har själv provat så gott som alla volvos  kammar å om det ska va std-betonat så föredrar jag vx3:an eller H-kammen. annars e det eftermarknadskammar som gäller. finns ju billiga omslipade eller dyrare råämnes men det beror ju på hur mycket man vill lägga. själv räknar jag ut värdena på mina egna kammar å får dom slipade därefter...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang