Audi 100 med lite bekymmer...

Liza67
16 februari 2009 · 6 Inlägg

Har en Audi med lite bekymmer jag tänkte jag skulle få råd och tips om!

Har ljusbrunt glegg på oljesticka (väldigt lite) och i oljepåfyllningslock. En del säger topplock andra säger kondens pga att jag kört så lite och motorn har då inte kommit upp i rätt temp.
Har inga andra problem med bilen, startar bra, går på alla fem cylindrar.

Sedan har jag problem med rök från kylaren. Har bytt kylaren men problemet kvarstår. Tog bort den övre kylarkåpan och stod på tomgång, röken kommer direkt ut från kylaren.

Har ni några idéer om detta tro? Älskar min bil och vill ha kvar henne, men det får ju inte kosta vad som helst...

Elizabeth

einherjer
16 februari 2009 · 587 Inlägg

kondens tror jag på om bilen går som den ska , går inte upp i kok och du får värme i bilen samt att den inte ryker vitt.

Röken från kylaren däremot vet jag inte.

Liza67
16 februari 2009 · 6 Inlägg

Tack smile Det behövde jag höra ang toppen! Hon går och låter som en pärla! Finfin värme i kupén och ryker inte mer vitt än andra bilar den här årstiden!

Återstår då kylar bekymmret!

Schipperke-owner Hundägare,mc-åkare,fartgalning
16 februari 2009 · 272 Inlägg

Att det ryker från kylaren är väl inget problem så länge den inte läcker kylarvätska ? Har sett det på flera vw o audi utan att det varit fel på kylaren .

Schipperke rules !
Liza67
16 februari 2009 · 6 Inlägg

Men ärligt... det verkar inte helt normalt! Och framförallt, jag blir en trafikfara när jag sitter och sneglar på vänster fram hela tiden!wink

Schipperke-owner Hundägare,mc-åkare,fartgalning
16 februari 2009 · 272 Inlägg

Om det inte försvinner glykol så är det väl inget större bekymmer ! ;p

Schipperke rules !
Liza67
16 februari 2009 · 6 Inlägg

Det försvann med den förra kylaren. Återstår att se vad som händer nu. Bytte igår.

te_wik Forummoderator
16 februari 2009 · 12 813 Inlägg

Nämen, bra smak på bilar där! smile


Har samma sak på min 2.3E motor, har inte kört mer än 40 mil sen september, och jag har brungrått klet i locket. Det kan oxå bero på den värdelösa vevhusventilationen som Audi gjort, slangen där blir med tiden mjuk och geggar igen efter ett tag. Kolla den.

Ryker från kylaren? Förstår inte hur den kan göra det så länge det inte läcker från expantionskärlet lite grann på kylaren som sitter just under den..


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Liza67
17 februari 2009 · 6 Inlägg

Ska kolla detta med expansionskärlet!

En sak till som behöver fixas... Tempgivaren har slutat fungera. Har kollat på Mekonomens hemsida, men blir inte klok vilken det är jag ska köpa. Någon som vet?

te_wik Forummoderator
17 februari 2009 · 12 813 Inlägg

Fungerar tempmätaren alls? Är inte ovanligt att själva mätaren går sönder eller lossnar från fästet,
finns två st muttrar att dra åt på baksidan om den, brukar hjälpa.

Tempmätaren skalla annars vara denna, eller multigivare som den heter.
Den kostade när jag behövde en ca 900 kr..
http://i536.photobucket.com/albums/ff329/te_wik/motorbyte/th_11.jpg


Mvh Tommy

Senast redigerat av te_wik (17 februari 2009)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Liza67
17 februari 2009 · 6 Inlägg

Nä, den fungerar inte alls. Den svajade fram och tillbaka ett tag sen la sig nålen helt!

När du skriver att själva mätaren går sönder, då är du bakom instrumentpanelen...?

Ja, den var då inte billig iaf! Men är det verkligen multigivare jag behöver? Isåfall finns den ju inte på mekonomen, desa sk tempgivare låg prismässigt mellan 100 -300 kr...

te_wik Forummoderator
17 februari 2009 · 12 813 Inlägg

Liza67 skrev:
Nä, den fungerar inte alls. Den svajade fram och tillbaka ett tag sen la sig nålen helt!

När du skriver att själva mätaren går sönder, då är du bakom instrumentpanelen...?

Ja, den var då inte billig iaf! Men är det verkligen multigivare jag behöver? Isåfall finns den ju inte på mekonomen, desa sk tempgivare låg prismässigt mellan 100 -300 kr...

Jaa bakom där finns den.

Hmm, nu blev jag osäker på givaren där.. Ska kolla upp detdär senare.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang