Nytt batteri till volvo 850

Robi89n
19 februari 2009 · 188 Inlägg

tjena nu imorse var mitt batteri nästan helt urladdat var kräm kvar i det så ja kunde få upp dörrarna som tur är.. så nu är ja på jakt efter ett nytt batteri men vet inte riktigt vilket jag ska välja. Har 2 st 12 tums gas alpha basar och ett slutsteg. är arbetslös så helst så billigt som möjligt. obs kommer bara spela musik med bilen igång. // Robin smile

Miramithe
19 februari 2009 · 573 Inlägg

vanligt hobby batteriräcker om du har bilen igång så...

Ny kamera, Nya bilder på bilen.
Nya lampsetupen kolla den!
Drönirettab
19 februari 2009 · 21 761 Inlägg

Robi89n skrev:
tjena nu imorse var mitt batteri nästan helt urladdat var kräm kvar i det så ja kunde få upp dörrarna som tur är..

Det brukar ju finnas en orsak till att det blir urladdat. smile

Är du helt säker på att batteriet är i dåligt skick?
Hur gammalt är det tror du?
Vet du säkert att generatorn laddar ordentligt?

Robi89n
19 februari 2009 · 188 Inlägg

ja e nästan helt säker. har blivit helt urladdat ett par gånger innan. och nu tar de inte ens ström när man ska ladda det.

Drönirettab
19 februari 2009 · 21 761 Inlägg

Aha, okej, då är det nog slut. smile

Håller med Miramithe, ett enkelt batteri räcker om man bara vill att bilen ska gå att köra. Tex Biltemas batterier ska fungera tillräckligt bra. Men att det blir urladdat helt och hållet har fortfarande en orsak, tex någonting som drar tjuvström eller så. Sätter du ett nytt batteri så finns ju risken att det nya också blir dåligt.

Senast redigerat av Drönirettab (19 februari 2009)

Robi89n
19 februari 2009 · 188 Inlägg

okej tack för svaren wink

DanneJ
19 februari 2009 · 642 Inlägg

Ett annat tips kan vara att generatorremmen kan vara lite slapp och därmed laddar bilen inte riktigt ordentligt, en spänd och fin generatorrem är viktigt nu under vintern. En ganska billig sak att åtgärda också ifall det skulle visa sig vara den.

Toyota Supra MkIV TT "HKS TwinTurbo" (1993)
KimpaaBooY
19 februari 2009 · 378 Inlägg

Biltema räcker med bra marginaler smile

Senast redigerat av KimpaaBooY (19 februari 2009)

// KimpaaBooY
itouch
19 februari 2009 · 1 488 Inlägg

Rekommenderar Exides budgetvariant från Mekonomen/Autoexperten. Under 800kr och riktigt bra.

Dartkillen
20 februari 2009 · 18 Inlägg

jag håller me dom andra biltema funkar kanon bra:)

min lilla leksak;=)
Volvo 740 gl "oktopus" (1990)
Robi89n
20 februari 2009 · 188 Inlägg

okej då blir de till att fixa ett sånt.. de har ju 2 olika där funderar på det som är till 850 disel. de borde funka?  smile

Drönirettab
20 februari 2009 · 21 761 Inlägg

Ja, det ska funka, storleken är inte större än ett vanligt 70-75 Ah batteri. Det borde även rymmas ännu större batteri också om du skulle vilja det. smile

En polare satte ett 90 Ah batteri i sin 854, det var precis att det fick plats. Var runt 305 mm långt har jag för mig.

T5_Racing
21 februari 2009 · 5 Inlägg

Bara generatorn pallar med det så är de lungt;)

En annan anledning till att batteriet laddar ur kan va för att det är kallt ute, de tar extra hårt på batterierna vid den här årstiden speciellt för gamla batterier.

Turbo va fan är det för nått?????
Volvo 855 T5 "Speed Black" (1994)
Drönirettab
21 februari 2009 · 21 761 Inlägg

Ska man vara noggrann så laddas inte batteriet ur av kyla, däremot går kemin segare inuti batteriet vilket innebär att det både ger ut och tar emot ström sämre. Kyla kräver lite extra laddspänning för att batteriet ska bli uppladdat. smile

Ur förvaringssynpunkt så är kyla en fördel eftersom att självurladdningen halveras för varje 10 graders temperaturminskning. I praktiken så upplever man att batteriet har laddat ur pga att det ger ut så dåligt med ström, men energin finns alltså fortfarande lagrad inuti batteriet.

Viktigt är dock att batteriet är så fulladdat som möjligt vid förvaringen om temperaturen är mycket låg, annars finns risk att det fryser sönder ifall det är dåligt laddat.

Senast redigerat av Drönirettab (21 februari 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang