Saab ng900 2.0T -96 Nu startar den, men check engine lampan lyser!

_DamnIt R1 driver!
22 februari 2009 · 5 128 Inlägg

Det är så att i går började bilen bråka. Gick fruktansvärt dåligt, ryckte, verkade gå på 3 cylindrar och inget hände. Jag prövade byta tändkassett och så, men hjälpte inte. Och nu startar bilen inte alls! Vad kan vara felet?
Tacksam för snabba svar /Marcus

Senast redigerat av _DamnIt (23 februari 2009)

_DamnIt R1 driver!
22 februari 2009 · 5 128 Inlägg

Fick höra att det kunde va ventilkåpspackningen, men kan det verkligen göra så att bilen går riktigt illa, och till slut så den inte startar?

gamlingen
22 februari 2009 · 5 198 Inlägg

Möjligen topplockspackning då men det finns massa andra fel.

_DamnIt R1 driver!
22 februari 2009 · 5 128 Inlägg

Men jag har inte sett ett enda tecken på topplockspackningen. För då är det ju antingen vatten i oljan, avgasdoft från kylarvattnet och om man tar av locket till expantionskärlet så ska det ju typ bubbla i den när man gasar, men ingenting

DusanMandick Random Hero
22 februari 2009 · 4 047 Inlägg

har sett på 2 likadana bilar att tankmätaren slutat fungera så man tror man har bensin fast man nt har de o bilen dött o betett sej så där.

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
_DamnIt R1 driver!
22 februari 2009 · 5 128 Inlägg

Men jag har aldrig kört soppatorsk, plus att jag hade va 3/4 dels tank kvar när jag ställde den i fredags, sen började den så i går morse

DusanMandick Random Hero
22 februari 2009 · 4 047 Inlägg

_DamnIt skrev:
Men jag har aldrig kört soppatorsk, plus att jag hade va 3/4 dels tank kvar när jag ställde den i fredags, sen började den så i går morse

ja de trodde dom me som hade trasiga tankmätare som stog på halv tank fast de va tomt på riktigt tongue

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
_DamnIt R1 driver!
22 februari 2009 · 5 128 Inlägg

DusanMandick skrev:

_DamnIt skrev:
Men jag har aldrig kört soppatorsk, plus att jag hade va 3/4 dels tank kvar när jag ställde den i fredags, sen började den så i går morse

ja de trodde dom me som hade trasiga tankmätare som stog på halv tank fast de va tomt på riktigt tongue

Jag vet att där va bensin på den eftersom jag hade tankat den full i onsdags och kört ca 20 mil tongue Och den dricker inte typ 3 liter milen wink

_DamnIt R1 driver!
22 februari 2009 · 5 128 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/73489/576987_mybbao.jpg

Såhär såg stiftet ut efter att va rengjort och inte gått en mil ens. Vet inte om det kan va till någon hjälp?

Larsson_Power Saabvilde!
22 februari 2009 · 1 708 Inlägg

Kan vara din bensinpump som jävlas med dig. Be en kompis lägga sig under bilen och banka på tanken på lite olika ställen samtidigt som du försöker starta bilen.

Det får bli mitt tips! smile

Mvh Michael!

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)
Saab 9000 CC T16 "Lapptäcket" (1988)
DusanMandick Random Hero
22 februari 2009 · 4 047 Inlägg

_DamnIt skrev:

DusanMandick skrev:

_DamnIt skrev:
Men jag har aldrig kört soppatorsk, plus att jag hade va 3/4 dels tank kvar när jag ställde den i fredags, sen började den så i går morse

ja de trodde dom me som hade trasiga tankmätare som stog på halv tank fast de va tomt på riktigt tongue

Jag vet att där va bensin på den eftersom jag hade tankat den full i onsdags och kört ca 20 mil tongue Och den dricker inte typ 3 liter milen wink

nej men då va de inte felet då big_smile


har du kollat så den får gnista o bensin  rätt  ?

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
_DamnIt R1 driver!
22 februari 2009 · 5 128 Inlägg

DusanMandick skrev:

_DamnIt skrev:

DusanMandick skrev:

ja de trodde dom me som hade trasiga tankmätare som stog på halv tank fast de va tomt på riktigt tongue

Jag vet att där va bensin på den eftersom jag hade tankat den full i onsdags och kört ca 20 mil tongue Och den dricker inte typ 3 liter milen wink

nej men då va de inte felet då big_smile


har du kollat så den får gnista o bensin  rätt  ?

PRecis wink Börjar misstänka att den inte får gnista, så antingen är tändstiften slut (vilket jag hoppas på) eller tändmodulen. För när man ska starta den så verkar det som att där är antydan till gnista för den tuffar till lite ibland, men inte tillräckligt stark gnista så den ska starta.

_DamnIt R1 driver!
22 februari 2009 · 5 128 Inlägg

Larsson_Power skrev:
Kan vara din bensinpump som jävlas med dig. Be en kompis lägga sig under bilen och banka på tanken på lite olika ställen samtidigt som du försöker starta bilen.

Det får bli mitt tips! smile

Mvh Michael!

Ska se om jag kan fixa det. Ska först pröva byta stift, får hoppas det hjälper smile

_DamnIt R1 driver!
22 februari 2009 · 5 128 Inlägg

Fick höra att det kan va kallstartsventilen som är kass med? Så jag surar ner hela motorn instället, kan det stämma?

Fredrik-79
23 februari 2009 · 2 164 Inlägg

Kolla kallstarts ventilen.
Vad va de för DI du kollade med??
De är garanterat inte pumpen för då skulle de inte se så ut.
För mycket bränsle får den ju därför svart.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
Garfield
23 februari 2009 · 1 019 Inlägg

_DamnIt skrev:
Fick höra att det kan va kallstartsventilen som är kass med? Så jag surar ner hela motorn instället, kan det stämma?

Nej, du har ingen kallstartsventil.

hedley Saaboholic
23 februari 2009 · 3 129 Inlägg

Tändstift/tändkablar som e kassa?
Glömde att slänga i k-skydd eller liknande i tanken vilket kan resultera i nedanstående.
Ispropp i bränsle systemet?
Testa nolla boxen..

Senast redigerat av hedley (23 februari 2009)

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
_DamnIt R1 driver!
23 februari 2009 · 5 128 Inlägg

Fredrik-79 skrev:
Kolla kallstarts ventilen.
Vad va de för DI du kollade med??
De är garanterat inte pumpen för då skulle de inte se så ut.
För mycket bränsle får den ju därför svart.

MVH

F

KOllade med en trionic 5, röd. Precis som satt på den

_DamnIt R1 driver!
23 februari 2009 · 5 128 Inlägg

hedley skrev:
Tändstift/tändkablar som e kassa?
Glömde att slänga i k-skydd eller liknande i tanken vilket kan resultera i nedanstående.
Ispropp i bränsle systemet?
Testa nolla boxen..

Tändstiften är nybytta, och tändkablar existerar inte då jag har tändkassett på min. Och något k-skydd har jag inte haft, men har ju inte haft några problem när det va 14-15minus, utan när det ligger på 0an som det började? :S

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang