2289
Sök

Saab ng900 2.0T -96 Nu startar den, men check engine lampan lyser!

R1 driver!
5 128 Inlägg
22 februari 2009
Trådstartare
Det är så att i går började bilen bråka. Gick fruktansvärt dåligt, ryckte, verkade gå på 3 cylindrar och inget hände. Jag prövade byta tändkassett och så, men hjälpte inte. Och nu startar bilen inte alls! Vad kan vara felet?
Tacksam för snabba svar /Marcus
Senast redigerat av _DamnIt (23 februari 2009)

R1 driver!
5 128 Inlägg
22 februari 2009
Trådstartare
Fick höra att det kunde va ventilkåpspackningen, men kan det verkligen göra så att bilen går riktigt illa, och till slut så den inte startar?

5 198 Inlägg
22 februari 2009
Möjligen topplockspackning då men det finns massa andra fel.

R1 driver!
5 128 Inlägg
22 februari 2009
Trådstartare
Men jag har inte sett ett enda tecken på topplockspackningen. För då är det ju antingen vatten i oljan, avgasdoft från kylarvattnet och om man tar av locket till expantionskärlet så ska det ju typ bubbla i den när man gasar, men ingenting

Random Hero
4 047 Inlägg
22 februari 2009
har sett på 2 likadana bilar att tankmätaren slutat fungera så man tror man har bensin fast man nt har de o bilen dött o betett sej så där.

Dog food lid. Backwards

R1 driver!
5 128 Inlägg
22 februari 2009
Trådstartare
Men jag har aldrig kört soppatorsk, plus att jag hade va 3/4 dels tank kvar när jag ställde den i fredags, sen började den så i går morse

Random Hero
4 047 Inlägg
22 februari 2009
_DamnIt skrev:
Men jag har aldrig kört soppatorsk, plus att jag hade va 3/4 dels tank kvar när jag ställde den i fredags, sen började den så i går morse

ja de trodde dom me som hade trasiga tankmätare som stog på halv tank fast de va tomt på riktigt tongue

Dog food lid. Backwards

R1 driver!
5 128 Inlägg
22 februari 2009
Trådstartare
DusanMandick skrev:
_DamnIt skrev:

ja de trodde dom me som hade trasiga tankmätare som stog på halv tank fast de va tomt på riktigt tongue

Jag vet att där va bensin på den eftersom jag hade tankat den full i onsdags och kört ca 20 mil tongue Och den dricker inte typ 3 liter milen wink

R1 driver!
5 128 Inlägg
22 februari 2009
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/archive/73489/576987_mybbao.jpg

Såhär såg stiftet ut efter att va rengjort och inte gått en mil ens. Vet inte om det kan va till någon hjälp?

Saabvilde!
1 708 Inlägg
22 februari 2009
Kan vara din bensinpump som jävlas med dig. Be en kompis lägga sig under bilen och banka på tanken på lite olika ställen samtidigt som du försöker starta bilen.

Det får bli mitt tips! smile

Mvh Michael!

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

Random Hero
4 047 Inlägg
22 februari 2009
_DamnIt skrev:
DusanMandick skrev:
_DamnIt skrev:

Jag vet att där va bensin på den eftersom jag hade tankat den full i onsdags och kört ca 20 mil tongue Och den dricker inte typ 3 liter milen wink

nej men då va de inte felet då big_smile

har du kollat så den får gnista o bensin  rätt  ?

Dog food lid. Backwards

R1 driver!
5 128 Inlägg
22 februari 2009
Trådstartare
DusanMandick skrev:
_DamnIt skrev:
DusanMandick skrev:

nej men då va de inte felet då big_smile

har du kollat så den får gnista o bensin  rätt  ?

PRecis wink Börjar misstänka att den inte får gnista, så antingen är tändstiften slut (vilket jag hoppas på) eller tändmodulen. För när man ska starta den så verkar det som att där är antydan till gnista för den tuffar till lite ibland, men inte tillräckligt stark gnista så den ska starta.

R1 driver!
5 128 Inlägg
22 februari 2009
Trådstartare
Larsson_Power skrev:
Kan vara din bensinpump som jävlas med dig. Be en kompis lägga sig under bilen och banka på tanken på lite olika ställen samtidigt som du försöker starta bilen.

Det får bli mitt tips! smile

Mvh Michael!

Ska se om jag kan fixa det. Ska först pröva byta stift, får hoppas det hjälper smile

R1 driver!
5 128 Inlägg
22 februari 2009
Trådstartare
Fick höra att det kan va kallstartsventilen som är kass med? Så jag surar ner hela motorn instället, kan det stämma?

2 164 Inlägg
23 februari 2009
Kolla kallstarts ventilen.
Vad va de för DI du kollade med??
De är garanterat inte pumpen för då skulle de inte se så ut.
För mycket bränsle får den ju därför svart.

MVH

F

1 019 Inlägg
23 februari 2009
_DamnIt skrev:
Fick höra att det kan va kallstartsventilen som är kass med? Så jag surar ner hela motorn instället, kan det stämma?

Nej, du har ingen kallstartsventil.

Saaboholic
3 129 Inlägg
23 februari 2009
Tändstift/tändkablar som e kassa?
Glömde att slänga i k-skydd eller liknande i tanken vilket kan resultera i nedanstående.
Ispropp i bränsle systemet?
Testa nolla boxen..
Senast redigerat av hedley (23 februari 2009)

"Liberty of thought is the life of the soul"

R1 driver!
5 128 Inlägg
23 februari 2009
Trådstartare
Fredrik-79 skrev:
Kolla kallstarts ventilen.
Vad va de för DI du kollade med??
De är garanterat inte pumpen för då skulle de inte se så ut.
För mycket bränsle får den ju därför svart.

MVH

F

KOllade med en trionic 5, röd. Precis som satt på den

R1 driver!
5 128 Inlägg
23 februari 2009
Trådstartare
hedley skrev:
Tändstift/tändkablar som e kassa?
Glömde att slänga i k-skydd eller liknande i tanken vilket kan resultera i nedanstående.
Ispropp i bränsle systemet?
Testa nolla boxen..

Tändstiften är nybytta, och tändkablar existerar inte då jag har tändkassett på min. Och något k-skydd har jag inte haft, men har ju inte haft några problem när det va 14-15minus, utan när det ligger på 0an som det började? :S

Sök