Acc problem Saab 9000 CSE -93

Danne_485
28 februari 2009 · 687 Inlägg

Hej!

Har ett problem med acc-panelen till en saab 9000 cse årsmodell -93. Det går ej att välja önskad temp. Det är bara varmt på HIGH och resten av graderingarna, 27 grader till low blåser bara kalluft. Vart kan felet ligga då?

Efter att ha gjort en kalibrering så kan jag läsa ut att den hittar 1 fel, i och med att det står 1 i temprutan, vilket enligt instruktionsboken skall innebära att det finns 1 fel (skala 1-5). Men av vad jag hört så är det ingen "riktig" felkod utan man måste koppla upp den mot något system hos en saabverkstad för att hitta problemet. Dock hittade min lokala verkstad inte felet och de tyckte att jag skulle köpa en ny acc panel. Dock tänkte jag ifall någon har haft samma problem eller om någon annan kanske vet vart felet kan ligga?
Väldigt störande att antingen ha bastu vid high eller näst intill arktisk kyla vid 27 gradersinställningen.

Tacksam för hjälp!

Mvh
Daniel

SaaB_Turbo
28 februari 2009 · 336 Inlägg

Har du kolla på http://forum.saabturboclub.com/ ?

Senast redigerat av SaaB_Turbo (28 februari 2009)

Danne_485
28 februari 2009 · 687 Inlägg

SaaB_Turbo skrev:
Har du kolla på http://forum.saabturboclub.com/ ?

Jag kan inte söka där.

SaaB_Turbo
28 februari 2009 · 336 Inlägg

Regga ett konto :p Håller på och söker lite nu, ska se om jag hittar någon.

Joo
28 februari 2009 · 741 Inlägg

Låter som mest troligt att det är spjällmotorn.. Plocka bort handskfacket och där inne snett till vänster sitter den och är kopplad till en arm som reglerar om det ska komma varmt/kallt, rör sig inte armen när du ändrar temperatur på panelen så är det den som inte vill vara med längre.. Kostar några 100 lappar på skroten och det byter du själv ganska lätt..

Danne_485
28 februari 2009 · 687 Inlägg

SaaB_Turbo skrev:
Regga ett konto :p Håller på och söker lite nu, ska se om jag hittar någon.

Nu har jag reggat, men vad ska man söka på? Acc leder till över 200 sidor.....

Danne_485
28 februari 2009 · 687 Inlägg

Joo skrev:
Låter som mest troligt att det är spjällmotorn.. Plocka bort handskfacket och där inne snett till vänster sitter den och är kopplad till en arm som reglerar om det ska komma varmt/kallt, rör sig inte armen när du ändrar temperatur på panelen så är det den som inte vill vara med längre.. Kostar några 100 lappar på skroten och det byter du själv ganska lätt..

Okey, tack, det skall jag prova imorgon. Jag återkommer om jag inte hittar rätt eller liknande, men det lät ju som att det skulle vara ganska enkelt. smile

Danne_485
28 februari 2009 · 687 Inlägg

Joo skrev:
Låter som mest troligt att det är spjällmotorn.. Plocka bort handskfacket och där inne snett till vänster sitter den och är kopplad till en arm som reglerar om det ska komma varmt/kallt, rör sig inte armen när du ändrar temperatur på panelen så är det den som inte vill vara med längre.. Kostar några 100 lappar på skroten och det byter du själv ganska lätt..

Men om den reglerar kallt och varmt, hur kommer det sig att det blir varmt på HIGH och kallt på alla andra? Borde det inte bli kallt på allt eller varmt på allt i så fall?

Mvh
Daniel

Danne_485
1 mars 2009 · 687 Inlägg

Fler får gärna skriva vet de tror!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang