Volvo 740 -85 Batteriet laddas inte?

johanhhh
12 mars 2009 · 396 Inlägg

Tjena!
Behöver hjälp med min volvo. Som rubriken lyder så laddar inte mitt batteri upp sig när jag är ute och kör, har bytt både generatorn och batteriet. HJÄLP!


MVH Johan

Drönirettab
12 mars 2009 · 21 761 Inlägg

Lysr batterilampan när du har tändningen i läge 2, men motorn av?

blacken
12 mars 2009 ·

Kolla att generatorn är jordad som den ska (Ska finnas en sladd mellan generator och jord). Annars så glutta på matarsladdarna ifrån generator till kopplingsplinten för elhärvan för/till motorn..
Lite långsökt, men kolla att laddnings lampan är hel...

Senast redigerat av blacken (12 mars 2009)

PAIN
12 mars 2009 · 2 103 Inlägg

kolla även så du inte har ett gel batteri..om ett gel batteri drar ur för ofta eler för mycket så laddar dom inte upp igen tyvärr wink ofta om dom gått ner under 7 volt e gel batterier körda..vet av erfarenhet med min utställnings bil ....vart många batteri byten förra sommaren tongue   men som sagt ett tips bara om det är gel batteri wink

alternativ 2 så tror jag det kan vara kolen i generatorn som e slut får du ingen rätt kontakt så laddar dn inte wink
dkruva ur dom å kolla om dom e tex olika långa eller väldigt korta eler om det finns ojämnheter där inne...då e de bara byta dom wink 

jorkabel tror jag inte de e ..generatorn har ju 2 jord kablar wink  skulle vara jordningsflätan som e dåligt isåfall wink

ladd relät kan ju va bra å kolla oxå, samt bra spänn på remmarna...mät på generatorn så du får se vad den laddar med motro igång...mär sen vid nästa kabel punkt med en på generator å en på nästa kabel osv .....då bör du hitta vart den tappar stömmen ...generatorn bör ladda mellan 13.4- 14-4 volt

lycka till //Mvh

Senast redigerat av PAIN (12 mars 2009)

pimpad740
12 mars 2009 · 812 Inlägg

som en föregående talare skrev kolla lampan i instrumentpanelen för styr strömmen går igenom lampan och är lampan paj så laddar den inte..

mvh

man lever bara en gång..
Volvo 762 T5R "2dr Widebody" (1985)
johanhhh
13 mars 2009 · 396 Inlägg

När jag vrider i nyckeln till läge 2 så lyser ett rött batteri? Vad betyder det? vad är det som är fel då?

Lonefox Bad music kills good sound
13 mars 2009 · 7 241 Inlägg

johanhhh skrev:
När jag vrider i nyckeln till läge 2 så lyser ett rött batteri? Vad betyder det? vad är det som är fel då?

Det är inget fel....den skall bete sig så iom att den inte känner av ngn laddning.
När du startar motorn så skall den slocka. Gör den det?

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
johanhhh
13 mars 2009 · 396 Inlägg

Lonefox skrev:

johanhhh skrev:
När jag vrider i nyckeln till läge 2 så lyser ett rött batteri? Vad betyder det? vad är det som är fel då?

Det är inget fel....den skall bete sig så iom att den inte känner av ngn laddning.
När du startar motorn så skall den slocka. Gör den det?

Ja den slocknar direkt, likadant när jag stänger av bilen och kommer till läge 2 så lyser den.

johanhhh
13 mars 2009 · 396 Inlägg

PAIN skrev:
kolla även så du inte har ett gel batteri..om ett gel batteri drar ur för ofta eler för mycket så laddar dom inte upp igen tyvärr wink ofta om dom gått ner under 7 volt e gel batterier körda..vet av erfarenhet med min utställnings bil ....vart många batteri byten förra sommaren tongue   men som sagt ett tips bara om det är gel batteri wink

alternativ 2 så tror jag det kan vara kolen i generatorn som e slut får du ingen rätt kontakt så laddar dn inte wink
dkruva ur dom å kolla om dom e tex olika långa eller väldigt korta eler om det finns ojämnheter där inne...då e de bara byta dom wink 

jorkabel tror jag inte de e ..generatorn har ju 2 jord kablar wink  skulle vara jordningsflätan som e dåligt isåfall wink

ladd relät kan ju va bra å kolla oxå, samt bra spänn på remmarna...mät på generatorn så du får se vad den laddar med motro igång...mär sen vid nästa kabel punkt med en på generator å en på nästa kabel osv .....då bör du hitta vart den tappar stömmen ...generatorn bör ladda mellan 13.4- 14-4 volt

lycka till //Mvh

VArt sitter laddrelät? och hur ser det ut? skulle vilja ha en bild, många som har pillat på bilen så alla kablar är ju typ egen dragna så typ inget sitter rätt tyvärr:(

Drönirettab
13 mars 2009 · 21 761 Inlägg

johanhhh skrev:

Lonefox skrev:

johanhhh skrev:
När jag vrider i nyckeln till läge 2 så lyser ett rött batteri? Vad betyder det? vad är det som är fel då?

Det är inget fel....den skall bete sig så iom att den inte känner av ngn laddning.
När du startar motorn så skall den slocka. Gör den det?

Ja den slocknar direkt, likadant när jag stänger av bilen och kommer till läge 2 så lyser den.

Då borde detta innebära att generatorn ger ut en laddspänning, batterilampan beter sig nämligen precis som den ska. smile

När uppträdde felet, efter att du bytte generatorn eller före?

johanhhh
13 mars 2009 · 396 Inlägg

Drönirettab skrev:

johanhhh skrev:

Lonefox skrev:

Det är inget fel....den skall bete sig så iom att den inte känner av ngn laddning.
När du startar motorn så skall den slocka. Gör den det?

Ja den slocknar direkt, likadant när jag stänger av bilen och kommer till läge 2 så lyser den.

Då borde detta innebära att generatorn ger ut en laddspänning, batterilampan beter sig nämligen precis som den ska. smile

När uppträdde felet, efter att du bytte generatorn eller före?

En dag så kunde jag inte starta bilen helt enkelt, bytte batteri, funkade i typ 1 dag sen dog den igen. Bytte då generator för jag kände att det var det som va felet, samma fel fortfarande.

Drönirettab
13 mars 2009 · 21 761 Inlägg

Okej. Eftersom du har en annan generator så borde ju inte laddrelät vara dåligt tycker jag, risken att relät skulle vara dåligt på både den gamla och nya generatorn är ganska liten.

Har du provat att mäta spänningen på själva generatorn (när motorn är igång), dvs på B+ och generatorchassiet?

Om du inte har gjort det så bör du göra det, men i så fall måste du vara mycket försiktig så att inte handen eller något klädesplagg fastnar i fläktremmarna.

johanhhh
15 mars 2009 · 396 Inlägg

tack för hjälpen drönirettab men generatorremmen gick precis av och nån idiot har fipplat med el systemet så det är till 50 % avklippt, inge bra med huvlås från biltema:(. Får se hur det går men nu blir det många helger med haynes reparationsbok och se hur jag ska göra om typ all el. Men tack för all snäll hjälp så länge

Drönirettab
15 mars 2009 · 21 761 Inlägg

Ajdå, hoppas du får till det iaf. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang