Laddtrycksproblem på Saab 9000 2.3T

Ettehag
23 februari 2009 · 102 Inlägg

Fredrik-79 skrev:
Inget tar skada om den inte ger skenande ladd.

MVH

F

Tack så mycket Fredrik, då har jag fått svar på min fråga smile

Mvh Ettehag

När gud skapade människan så gjorde han några huvuden som var perfekta, resten täckte han med hår !
Ettehag
24 februari 2009 · 102 Inlägg

Hejsan, här kommer en liten update på vad som hänt, problemet är dock ej löst. Åkte till en lokalbilverkstad där jag lånade deras pelarlyft för att kolla på bromsrör m.m inför besiktningen imorgon, då passade jag på att känna på WG:n och den rörde ju sig. Sen kollade jag avgassystemet, där fanns det läckage, en ganska stor läcka precis innan katalysatorn, åtgärdade detta med lite nya rör klämmor och avgaspasta, tätade då varenda skarv och liten läcka jag kunde hitta.  Nu till det konstiga, efter dessa två moment började bilen gå lite bättre, efter ca 20 minuters halv aggresiv körning lyckades jag få upp laddtrycket till början på det röda ca: 2:a sträcket. men detta är ju fortfarande inte fullt så bra som jag hade förr, mätaren har alltid laggt sig i botten på röd förut. Så jag passade på att byta alla vacumslangar, i hopp om att det kanske var något läckage där, men nej, ingen skillnad. Började då fundera på om katalysatorn kan ha sotat igen eftersom att jag haft en läcka innan katten som jag nämnde ovan. Har ni några ideér om vad som kan vara felet?

Mvh Ettehag

När gud skapade människan så gjorde han några huvuden som var perfekta, resten täckte han med hår !
Bargis
24 februari 2009 · 86 Inlägg

Bytlåna MV av någon kompis för att utesluta att den krånglar !

Kan även vara avlastningsventilen, men börja med Mv.

Senast redigerat av Bargis (24 februari 2009)

Ford Mondeo (2011)
Ettehag
24 februari 2009 · 102 Inlägg

Bargis skrev:
Bytlåna MV av någon kompis för att utesluta att den krånglar !

Kan även vara avlastningsventilen, men börja med Mv.

Men MV:n bör ju inte ändra sig när jag håller på med avgassystemet? Avlastningsventilen är bytt för 2 månader sedan till en större, men jag skulle ju kunna testa med orginalet imorgon.

Mvh Ettehag

När gud skapade människan så gjorde han några huvuden som var perfekta, resten täckte han med hår !
Bargis
24 februari 2009 · 86 Inlägg

Kan ju vara fler fel än ett, tycker iaf att du ska låna en mv för att utesluta. Har du vägarna förbi E-tuna så får du gärna låna min.

Ford Mondeo (2011)
Donvito
24 februari 2009 · 964 Inlägg

Det låter verkligen som MVn som dom flesta redan har påpekat! Om du inte vill köpa en ny så har jag en över till salu om du är intresserad! tongue

Mercedes E500 4matic "Amg" (2009)
Volvo Pv (1957)
Volvo P1800 (1965)
Ettehag
24 februari 2009 · 102 Inlägg

Donvito skrev:
Det låter verkligen som MVn som dom flesta redan har påpekat! Om du inte vill köpa en ny så har jag en över till salu om du är intresserad! tongue

Vad är det för pris på den då? roll

När gud skapade människan så gjorde han några huvuden som var perfekta, resten täckte han med hår !
Bargis
24 februari 2009 · 86 Inlägg

Ettehag skrev:

Bargis skrev:
Kan ju vara fler fel än ett, tycker iaf att du ska låna en mv för att utesluta. Har du vägarna förbi E-tuna så får du gärna låna min.

Jag har morsan bor i E-tuna, så där är jag endel, kanske skulle kunna komma någon gång i veckan? Underbart gött folk här på garaget smile

Jag är ledig på fredag och i helgen ska jag inte göra något speciellt heller.
Bara att hojta till vilken dag som passar, så fixar vi det.

Ford Mondeo (2011)
Ettehag
24 februari 2009 · 102 Inlägg

Bargis skrev:

Ettehag skrev:

Bargis skrev:
Kan ju vara fler fel än ett, tycker iaf att du ska låna en mv för att utesluta. Har du vägarna förbi E-tuna så får du gärna låna min.

Jag har morsan bor i E-tuna, så där är jag endel, kanske skulle kunna komma någon gång i veckan? Underbart gött folk här på garaget smile

Jag är ledig på fredag och i helgen ska jag inte göra något speciellt heller.
Bara att hojta till vilken dag som passar, så fixar vi det.

Underbart! Tusen tack, det är sådan generösa människor som dig som man gillar här på forumet big_smile

När gud skapade människan så gjorde han några huvuden som var perfekta, resten täckte han med hår !
Bargis
24 februari 2009 · 86 Inlägg

Ettehag skrev:

Bargis skrev:

Ettehag skrev:

Jag har morsan bor i E-tuna, så där är jag endel, kanske skulle kunna komma någon gång i veckan? Underbart gött folk här på garaget smile

Jag är ledig på fredag och i helgen ska jag inte göra något speciellt heller.
Bara att hojta till vilken dag som passar, så fixar vi det.

Underbart! Tusen tack, det är sådan generösa människor som dig som man gillar här på forumet big_smile

Så vilken dag ska vi dejta ?

Ford Mondeo (2011)
Bargis
24 februari 2009 · 86 Inlägg

Ettehag skrev:

Bargis skrev:

Ettehag skrev:

Underbart! Tusen tack, det är sådan generösa människor som dig som man gillar här på forumet big_smile

Så vilken dag ska vi dejta ?

Fredag kanske vi kan ta? smile

Jag skickar dig ett Pm, så slipper vi skräpa ner din tråd.

Ford Mondeo (2011)
Oktan98
25 februari 2009 · 19 Inlägg

Joo skrev:
Varför ger ingen tipset att det kan va så enkelt att bara Wastegate stången hoppat av? min gick bara till halva gula och det visade sig att stången hoppat av bara..

Är ju värt att kolla istället för och krabba med Mv;n och liknande först smile

Håller med den här killen kolla wastegatestången först så den inte hoppat av.. Låsningen brukar ha en tendens att rostabort..

Garfield
25 februari 2009 · 1 019 Inlägg

Om WG-staget hade lossnat så laddar turbon 0. Den inbyggda mätaren går då bara till gränsen mellan vitt och gult och inte till halva gula.

Ettehag
26 februari 2009 · 102 Inlägg

Oktan98 skrev:

Joo skrev:
Varför ger ingen tipset att det kan va så enkelt att bara Wastegate stången hoppat av? min gick bara till halva gula och det visade sig att stången hoppat av bara..

Är ju värt att kolla istället för och krabba med Mv;n och liknande först smile

Håller med den här killen kolla wastegatestången först så den inte hoppat av.. Låsningen brukar ha en tendens att rostabort..

WG stången sitter på sin plats, och som garfield säger så bör laddmätaren inte gå så långt om den hoppat av.
Tack iaf.

Mvh Ettehag

När gud skapade människan så gjorde han några huvuden som var perfekta, resten täckte han med hår !
Ettehag
16 mars 2009 · 102 Inlägg

En liten update bara, Har fått testa Bargis (Här på garaget) MV och det blev ingen skillnad, så den kan uteslutas, testade även att byta tillbaka till orginaldumpen,  men ingen skillnad. Jag har även bytt alla vaccumslangar utan något resultat. Är den någon som har några ideér?

Mvh Ettehag

När gud skapade människan så gjorde han några huvuden som var perfekta, resten täckte han med hår !
Garfield
16 mars 2009 · 1 019 Inlägg

Ettehag skrev:
Är den någon som har några ideér?

Har du gått igenom alla punkter i JonTe's länk?

Ettehag
16 mars 2009 · 102 Inlägg

jonTe skrev:
Läst denna?:

http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … mp;t=88691

Kika närman på spalten "Om du har ett turbotryck som ligger konstant på grundladdsnivå"

Du även prova att rycka "R" slangen till magnetventilen, var försiktig bara när du testar så inte laddtrycket skenar iväg (släpp av i god tid

Bör vara "W" slangen.....
Med R slangen lös händer det inte så mycket.

När jag läser det som du länkat kom jag att tänka på att farthållaren är lite knepig, den funkar bara när den vill, men har varit så sedan jag köpte bilen, och då var det inga problem med laddtrycket. men jag får väl försöka utgå från listan, svårt att få tag på saker och testa bara.

Mvh Ettehag

När gud skapade människan så gjorde han några huvuden som var perfekta, resten täckte han med hår !
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang