Laddtrycksproblem på Saab 9000 2.3T

Ettehag
21 februari 2009 · 102 Inlägg

Hejsan, nu är det såhär att jag har ett litet problem med Saaben. Problemet är att den går precis som en vanlig motor utan turbo. Turbon laddar på, men ger ingen effekt? Laddtrycksmätaren funkar, så jag har uteslutit att den är någon slang som losnat. Har funderat på magnetventilen nu, efter att jag fick tips från en medlem här på garaget. Men dock var hans svar lite luddigt, så jag försöker igen. Någon som har någon idé?

Mvh Ettehag

När gud skapade människan så gjorde han några huvuden som var perfekta, resten täckte han med hår !
Fredrik-79
21 februari 2009 · 2 164 Inlägg

Några saker du ska kolla.
Hur långt går laddtrycks mätaren?? In på gult nått eller halva gula??
MVn om du kan låna någons och testa om de blir bättre då.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
Ettehag
22 februari 2009 · 102 Inlägg

Fredrik-79 skrev:
Några saker du ska kolla.
Hur långt går laddtrycks mätaren?? In på gult nått eller halva gula??
MVn om du kan låna någons och testa om de blir bättre då.

MVH

F

Hejsan, jag ska testa detta när jag åker hem ikväll, så kan jag meddela sen hur långt laddtrycksmätaren går. Men om det nu är magnetventilen som strular, vart köper man en ny sådan? Speedparts har ju bara till T5 systemen, och jag har ju DI/APC.

Mvh Ettehag

När gud skapade människan så gjorde han några huvuden som var perfekta, resten täckte han med hår !
Garfield
22 februari 2009 · 1 019 Inlägg

Ettehag skrev:
Men om det nu är magnetventilen som strular, vart köper man en ny sådan? Speedparts har ju bara till T5 systemen, och jag har ju DI/APC.

T5 och DI/APC använder samma ventil.

Ettehag
22 februari 2009 · 102 Inlägg

Garfield skrev:

Ettehag skrev:
Men om det nu är magnetventilen som strular, vart köper man en ny sådan? Speedparts har ju bara till T5 systemen, och jag har ju DI/APC.

T5 och DI/APC använder samma ventil.

Ursäkta mitt okunnande, men är T5 ventilerna FTT?

Tack för snabbt och bra svar

Mvh Ettehag

När gud skapade människan så gjorde han några huvuden som var perfekta, resten täckte han med hår !
Ettehag
23 februari 2009 · 102 Inlägg

Fredrik-79 skrev:
Några saker du ska kolla.
Hur långt går laddtrycks mätaren?? In på gult nått eller halva gula??
MVn om du kan låna någons och testa om de blir bättre då.

MVH

F

Testade hur långt laddtrycksmätaren gick igår när jag åkte hem, och det är ju något som är fel, han lägger sig max i mitten på det gula för att sedan sjunka tillbaka lite. Förut har den alltid lagt sig på max. Är det då magnetventilen som krånglar, eller kan det vara så att det är någon slang som kanske läcker eller något?

Mvh Ettehag

När gud skapade människan så gjorde han några huvuden som var perfekta, resten täckte han med hår !
Colan
23 februari 2009 · 6 Inlägg

Din bil verkar gå på GLT (Grundladdtryck) , så något mår inte allt för bra. Kan vara magnetventilen, dubbelkolla att det inte är något problem med lamporna till bromsljusen, dessa kan ställa till det ordentligt i en 9000.  Du även prova att rycka "R" slangen till magnetventilen, var försiktig bara när du testar så inte laddtrycket skenar iväg (släpp av i god tid).

Saab 9-3 SS "Nordic Concept Extreme" (2006)
SaaB_Turbo
23 februari 2009 · 336 Inlägg

Ettehag skrev:

Garfield skrev:

Ettehag skrev:
Men om det nu är magnetventilen som strular, vart köper man en ny sådan? Speedparts har ju bara till T5 systemen, och jag har ju DI/APC.

T5 och DI/APC använder samma ventil.

Ursäkta mitt okunnande, men är T5 ventilerna FTT?

Tack för snabbt och bra svar

Mvh Ettehag

Det är samma, det låter som om det är MVn som är trasig.

Ettehag
23 februari 2009 · 102 Inlägg

Colan skrev:
Din bil verkar gå på GLT (Grundladdtryck) , så något mår inte allt för bra. Kan vara magnetventilen, dubbelkolla att det inte är något problem med lamporna till bromsljusen, dessa kan ställa till det ordentligt i en 9000.  Du även prova att rycka "R" slangen till magnetventilen, var försiktig bara när du testar så inte laddtrycket skenar iväg (släpp av i god tid).

Okej okej, skall testa detta, men jag utgår ifrån att det är magnetventilen efter dom utlåtanden jag fått nu smile Men skall även testa det som du skrev. Tackar så mycket för bra svar ! smile

Mvh Ettehag

När gud skapade människan så gjorde han några huvuden som var perfekta, resten täckte han med hår !
hedley Saaboholic
23 februari 2009 · 3 129 Inlägg

Om det inte är magnet ventilen kan det även vara axialen som går igenom turbon, hade detta problem på en av mina gamla bilar och då var det denna (ser ut som en genomgående bult/axel).

Plocka isär rengjorde osv och sen funka allt perfekt igen..

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
Joo
23 februari 2009 · 741 Inlägg

Varför ger ingen tipset att det kan va så enkelt att bara Wastegate stången hoppat av? min gick bara till halva gula och det visade sig att stången hoppat av bara..

Är ju värt att kolla istället för och krabba med Mv;n och liknande först smile

jonTe
23 februari 2009 · 5 710 Inlägg

Läst denna?:

http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … mp;t=88691

Kika närman på spalten "Om du har ett turbotryck som ligger konstant på grundladdsnivå"

Du även prova att rycka "R" slangen till magnetventilen, var försiktig bara när du testar så inte laddtrycket skenar iväg (släpp av i god tid

Bör vara "W" slangen.....
Med R slangen lös händer det inte så mycket.

MVH Jonas
..............
Fredrik-79
23 februari 2009 · 2 164 Inlägg

Låter som MVn och kanske lite dålig turbo.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
Ettehag
23 februari 2009 · 102 Inlägg

Tack allihopa för kanon svar ! Kan tyvärr inte testa detta än (magsjuk) men kanske till kvällen, då kan jag försöka se hur det ligger till smile Men om jag ska plocka en begagnad MV, ska jag bara ta från modeller med T5 system? Och om nu MV:n är trasig, är det skadligt att köra bilen då?

Tackar igen för alla bra svar ! smile

När gud skapade människan så gjorde han några huvuden som var perfekta, resten täckte han med hår !
discokapten Kapten på disco!
23 februari 2009 · 1 729 Inlägg

Kolla APC säkringen först (den som reglerar MVn)

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Ettehag
23 februari 2009 · 102 Inlägg

discokapten skrev:
Kolla APC säkringen först (den som reglerar MVn)

Sitter den i säkringsstället i handskfacket eller har den någon egen plats? smile

Mvh Ettehag

När gud skapade människan så gjorde han några huvuden som var perfekta, resten täckte han med hår !
Garfield
23 februari 2009 · 1 019 Inlägg

Ettehag skrev:

discokapten skrev:
Kolla APC säkringen först (den som reglerar MVn)

Sitter den i säkringsstället i handskfacket eller har den någon egen plats? smile

Handskfacket, plats nummer 5 märkt "APC".

Så länge magnetventilen ser likadan ut som den du har så kan du från vilken bil du vill.

hedley Saaboholic
23 februari 2009 · 3 129 Inlägg

Om det är skadligt att köra med kass MV, ja det kan det mycket väl vara.

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
Ettehag
23 februari 2009 · 102 Inlägg

Okej okej, men vad kan ta skada av en dålig MV? ska man passa sig för att åka längre än inom stan? Vore bra att veta.

Tack för snabba svar! smile

Mvh Ettehag

När gud skapade människan så gjorde han några huvuden som var perfekta, resten täckte han med hår !
Fredrik-79
23 februari 2009 · 2 164 Inlägg

Inget tar skada om den inte ger skenande ladd.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang