3176
Sök

Audi80 startar inte - vem har lösningen?

13 Inlägg
14 mars 2009
Trådstartare
Tack för tipsen

Nu har jag provat startkablar och nu även bogsering, men ingen bättring. Fick ett tips att försöka tjuvkoppla med en skruvmejsel mot startmotor. Hur ska man göra mer stegvis så det blir begripligt för en novis. Hur ska man hålla skruvmejsel eller mot vad...behövs det någon extra sladd....

låter lite löjligt..enkelt...använd skruvmejsel...men hur ska den användas ....mot vad eller hur ska den hållas så att den kan uppstå spänning..så att den eventuellt kan starta...

hoppas någon kan förklara för mig så jag begriper hur jag ska göra....jag begriper inte särskilt mycket om någon säger att följ rödkabel till batteriet och använd skruvmejsel.....men det förklarar inte hur den ska användas....du som är lite pedagogiskt lagd fattar säkert vad jag menar.....

tar gärna emot ett pedagogiskt tips.....om det inte funkar....ska jag kolla jordkabel mellan batteri och motor...och rengöra den lilla sladden till startmotorn...och på måndag försöka få tag i ett startrelä...

tack för era värdefulla tips....vad fint att det finns forum där man kan delta och få hjälp....uppskattar inläggen och förslagen ni ger mig

mvh
Peter

21 761 Inlägg
14 mars 2009
Om det inte ens går att bogsera igång bilen så kommer det troligen ingen spänning till tändsystemet när du har nyckeln i läge 2, då tror jag inte heller att det hjälper att pilla med en skruvmejsel nere vid startmotorn (kommer troligen inte att göra någon nytta).

Det skadar förstås aldrig att se över batterikablarna, speciellt inte jordkabeln/flätan ner till kaross och motor. Fast med tanke på att tex ljuset fungerar när du vrider på ljusknappen så bör det inte vara något problem med just batterijordkabeln, jag tror fortfarande att felet kan ligga vid säkringsdosan eller tändlås. smile

Den där spänningsmätningen på säkringarna, som jag skrev om tidigare, kan nog ge en del svar. smile

13 Inlägg
15 mars 2009
Trådstartare
Nu har jag i alla fall provat att dra en sladd från batteriet direkt till startmotorns tunna sladd men det händer inget. När jag förde sladden mot startmotorn så kom jag åt den översta skruven....som sitter högst upp på startmotorn och det blixtrade till som en stjärnhimmel med gnistor....men i alla fall förde kontakten/sladden ner mot den tunna kablen men inget hände....precis som du förutspådde:))

Vad återstår nu då....det är att kolla startrelä.....var sitter det?....i säkringsdosan sitter ju säkringar....och fyra eller fem fyrkantiga klossar är det någon av dessa som är startrelä....de är svarta.....cirka 2.5 cm i diametern....om JA vilken är startrelä..någon som vet..?.......undrar också vad som sitter högst upp bakom startmotorn.....såg något jag tyckte känna igen när jag var på Mekononens reservdelar....är det laddningaregulalatorn....har sett en sådan förrut..är det på den kolet sitter ...ser lite blyliknande ut....vad har den för funktion...?

Hittade inget startrelä...på Mekonomen....är det Audi som gäller....om inte på skroten....ringde igår till två skrotar men de hade inga.....men som sagt var sitter den och hur ser den ut?

Nya tag imorgon....ska prova..startrelä också....men sedan är jag inne på att börja cykla till jobbet i två månader eftersom jag då inte hinner få ordning på den till återbesiktningen på onsdag....men några försök till....sedan börjar vi cykla.....man måste ju komma i form innan Gbg varvet smile))

Tips välkomnas....
Peter

21 761 Inlägg
15 mars 2009
audi80-1988 skrev:
Nu har jag i alla fall provat att dra en sladd från batteriet direkt till startmotorns tunna sladd men det händer inget.

Menar du från plus på batteriet och ner till den tunna sladden?

audi80-1988 skrev:
undrar också vad som sitter högst upp bakom startmotorn.....såg något jag tyckte känna igen när jag var på Mekononens reservdelar....är det laddningaregulalatorn....har sett en sådan förrut..är det på den kolet sitter ...ser lite blyliknande ut....vad har den för funktion...?

Vart går kablarna på den där saken, går kablarna till generatorn?
Hur många kablar sitter det, 3 st?

13 Inlägg
15 mars 2009
Trådstartare
Japp - från plus på batteriet till den tunna på startmotorn....det satt väl två sladdar där bak på startmotorn....jag provade mot mot båda för att vara säker....

Den saken som sitter högst upp på startmotorns baksidna...såg ut som en ganska platt sak på någon centimeter...såg ut som att sitta med två enkla skruvar....tyckte den såg som den en laddningsregulatorn jag såg på Mekonomens hemsida....men är som sagt inte helt säker....såg ut att vara fyra fem centimeter....bred... såg nästan ut som en örnvinge som dekal i formen....den formen i alla fall....om det nu kan förstås:))

Peter

21 761 Inlägg
15 mars 2009
Din bil borde väl laddningsregulatorn fastsatt på själva generatorn, men jag är inte helt säker.

Eftersom du tog en pluskabel direkt från batteriet så skulle startmotorn egentligen ha snurrat igång, det innebär nog att du måste kolla på batterikablarna så att inte pluskabeln och jordkabeln till motorblocket är dålig eller har dålig kontakt

Hade du kikat på dem ännu?

Försöker iaf
12 819 Inlägg
15 mars 2009
Laddningsregulatorn ska sitta i generatorn.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

13 Inlägg
18 mars 2009
Trådstartare
Jag hann inte få tag delarna jag behövde innan besiktningen så bilen får stå och vila i garaget till slutet av maj. Jag vill ändå tacka alla som velat hjälpa till med kloka tips och förslag. Tack än en gång. Känns skönt att det finns människor som är andra behjälpliga när det behövs

Mvh
Peter

Sök