Turbo från scania 111super på b23?

pitch88
16 mars 2009 · 54 Inlägg

:rolleyes:tjena håller på och testar lite.har tittat lite på andras byggen men det är inget som jag sett har funkat. det är en stor turbo som ni kanske vet, och det kanske blir problem att få snurr på den... är det stor skillnad på var jag sätter turbon pga av storleken så får den bara plats vid vatten kärlet eller halvft över huven på en 240..tänker på längnden på själva gren röret...en annan tanke är att bygga om den till kompressor vet inte om detta funkar men det är tydligen en som har gort det och fått det att funka..fler tips om detta hadde vart fint......... är det någon som tror att det kommer att funka?

Strömstad Holigans Leader Of The Pack
Volvo V70 T5 "trackday" (2000)
jonTe
17 mars 2009 · 5 710 Inlägg

Vadå funka?
Till vadå? pendla med, burna med, åka bana med ,köra stripp, sjutsa farmor?

Vad är det övrigt gjort med motorn?

Om man kikar på din spec på "mirakelmotorn" är det lite fattigt med info.
Men är det är en original B23 som tidigare hade förgasare och du tänkt sätta en stor turbo (hur stor en Scania 111 är?) på den utan att göra något annat  så blir det nog:
-Kommer den starta? Ja
-Kommer den gå bra? Nej.

MVH Jonas
..............
tecman
17 mars 2009 · 1 741 Inlägg

Ju längre rör du har på grenröret desto kallare hinner avgaserna bli och du tappar gashastighet.

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.
pitch88
17 mars 2009 · 54 Inlägg

info om motorn: den kommer från en 740 turbo skall använda insp eller möjligt en tryck förgasare som är gord för turbo plus extra spridare får se vilketr som funkar best..
undrar en sak till eftersom det inte finnsnån wastgate på turbo så skall jag använda en extern men vet inte vilken storlek....
kan lägga in bild på turbon annars ärden ca 25cm hög och bred o ca 30cm lång rören på kompressorn är i 3" och downpipen är 3/5"

Strömstad Holigans Leader Of The Pack
Volvo V70 T5 "trackday" (2000)
kolvas
17 mars 2009 · 4 001 Inlägg

du kommer inte få laddtryck förrän 6000rpm ungefär.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
torpis Forummoderator
17 mars 2009 · 10 576 Inlägg

Lugna dig lite och skriv ner tydligt vad du har tänkt. Använd punkt och stor bokstav så blir det mycket enklare att läsa och förstå.

Det jag förstått hitintills är att du inte kan så mycket och vill ha hjälp att montera en turbo på en Volvomotor som du inte riktigt vet vilken sort den är, varesig motor eller turbo.

Börja med att ta reda på vilken motor det är. Tala även om vad du tänkt använda bilen till för ändamål.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
_tedde88_ LaddtrycksMissbrukare
17 mars 2009 · 355 Inlägg

ett tips, ska du köra med en motor från en 740 turbo bör du absolut inte köra med så stor turbo om du ska köra med orginal botten. om det nu är en B230et. stakarna i dem blocken är värdelösa och håpller inte för alls mycket. och om du kör med så stor turbo så kommer ett laddtryck på 1bar inte bli lka dant som 1bar med en orginalturbo.

du kommer behöva bra mycket mer grejer än en stor turbo och lite extraspridare för att få det att hålla.

men sen vet ju inte jag vad du har tänkt göra heller. och sen är det ju upp till dig om du vill få egen erfarenhet av hur dålig en orginal B230et är smile

Den Som Syns Är Aldrig Snabbast
wildboy_87_
17 mars 2009 · 1 062 Inlägg

_tedde88_ skrev:
ett tips, ska du köra med en motor från en 740 turbo bör du absolut inte köra med så stor turbo om du ska köra med orginal botten. om det nu är en B230et. stakarna i dem blocken är värdelösa och håpller inte för alls mycket. och om du kör med så stor turbo så kommer ett laddtryck på 1bar inte bli lka dant som 1bar med en orginalturbo.

du kommer behöva bra mycket mer grejer än en stor turbo och lite extraspridare för att få det att hålla.

men sen vet ju inte jag vad du har tänkt göra heller. och sen är det ju upp till dig om du vill få egen erfarenhet av hur dålig en orginal B230et är smile

bara så du vet så blir det bättre för motorn med en stoor turbo än med en liten skit turbo PGA

liten turbo = litet avgashus samt att org grenröret på en 740 e nog det sämsta som någonsin byggts mad

så laddar man då på 1 bar med det så klarar inte bottendelen det pga för högt mottryck sad

Stoor turbo + extraktorrör så blir det mkt lägre mottryck och bottendelen kan klara det det e inte säkert men den håller många gånger bättre än med org turbon å grenröret

mvh

Team Björkeryd
pitch88
17 mars 2009 · 54 Inlägg

Nu har jag kollat upp lite bättre. Motorn kommer från en -87 740 turbo och om jag inte har helt fel så är det verdi H-profil stakar och smidda kolvar och 431 topp tror jag den heter.
Och jag har trimmat vanliga turbo motorer så jag vet en del.. Men är snart klar med grenröret och vill veta vilken typ av wastgate jag skall använda?

Strömstad Holigans Leader Of The Pack
Volvo V70 T5 "trackday" (2000)
kolvas
18 mars 2009 · 4 001 Inlägg

pitch88 skrev:
Nu har jag kollat upp lite bättre. Motorn kommer från en -87 740 turbo och om jag inte har helt fel så är det verdi H-profil stakar och smidda kolvar och 431 topp tror jag den heter.
Och jag har trimmat vanliga turbo motorer så jag vet en del.. Men är snart klar med grenröret och vill veta vilken typ av wastgate jag skall använda?

inte för att vara sån, men vad menar du med att du trimmat "vanliga turbomotorer"? vad är skillnaden mellan en "vanlig" motor & en B230?
Om du nu trimmat förr så borde du veta att toppen heter 531 & att du kommer få en j*vla spooluptid medlastbilsturbo, särskilt om du inte öppnar andningsvägarna genom motorn på ett bra sätt

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Team-Adolfsson Gödseldräng
18 mars 2009 · 4 529 Inlägg

bättre att köra med en turbo ifrån en traktor big_smile
jobbar alltid på lägre varv
kusinen och jag å brorsan byggde en B230f motor med traktor turbo laddet kom redan vid en 2000 varv
dock klämde vi inte ut mer än en 40-50hk men körde bara på 0.4 i ladd me
men tidigt kom det

jonTe
18 mars 2009 · 5 710 Inlägg

Det handlar inte om vart turbon kommer ifrån utan storleken på den.
Yttermått är helt ointressant utan det är måtten på turbin/hus kompressor/hus som är det viktiga.

Man väljer sedan snurra beroende på vart man vill på effektstegen.
600hk = kräver mycket luft = stor turbo
300hk = kvräver mindre luft =mindre turbo

Vad bilen skall användas till är ju heller inte helt ointressant vid valet av snurra då karaktären på motorn förståss ändras med storleken.

Att använda en turbo från en lasbil med motor på 11 liter som härstammar från 70-talet blir nog ingen höjdare hur man än gör......

MVH Jonas
..............
jonns labil eller va det la bil
19 mars 2009 · 82 Inlägg

nä så den stora frågan är ju i så fall,,,,,,hur stor är lastbilsmotorn turbon kommer ifrån,,,,vi prova en lastbilsturbo från en mindre lastbil på typ 6 liter  för ca 20 år sen på en saab ,fullt påställd wg resultera i 0,1 bar vid ca 5500 rpm,,,,,fräste ur ett annat avg hus som passa,,,,,då blev det fart i sakerna,,,det va inte så mycket turbo och välja på då som nu*L*

Senast redigerat av jonns (19 mars 2009)

objekt 142 t
kör sierra cossy
åker bmw 318
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang