2360
Sök

Hur funkar en hastighetsmätare på en Audi A4 -96?

Limnolog
170 Inlägg
26 mars 2009
Trådstartare
Som rubriken lyder, finns det någon som kan förklara det enkelt (gärna så att en dagisklass skulle fatta hmm ). Min strular, visaren bara faller ner i botten i mellanåt. Oftast så funkar det bra den första stunden jag kör, första störningen har kommit efter 10-15 min (slump?). Alla tips på hur jag löser detta mottages med största tacksamhet smile

Ha det gött!
/R

Ljuset i tunneln kan vara ett mötande tåg.

660 Inlägg
26 mars 2009
Jag kan inte förklara hur en sån funkar, eller jag kan försöka ge dig en ledtråd, vet du hur en cykeldator funkar? i så fall där har du nästan svaret...

Säkert någon givare som börjar ge upp, antigen det eller så är det mätarhuset..

//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?

Limnolog
170 Inlägg
26 mars 2009
Trådstartare
Finns det verkligen ingen som känner igen detta felet? Känns ju som att någon borde varit med om liknande och kan tipsa om hur jag skall lösa det. SNÄLLA all kunniga! Lite hjälp behövs!

: )

/R

Ljuset i tunneln kan vara ett mötande tåg.

242 Inlägg
30 mars 2009
oftast får bilen hastighetssignalen från en av abs givarna, men om det vore felet skulle abs lampan lysa, kan vara kombiinstrumentet(instrumentpanelen) det är fel på

276 Inlägg
30 mars 2009
den funkar som så, att när du ökar farten så åker mätarn upp och när du sänker farten så åker mätarn ner och när den gör som din så e den trasig .. byt ut den!!! haha nemen skämt åsido så e det nog enklast o åka o fråga på audi!

32 Inlägg
30 mars 2009
Har haft samma problem, mätaren fungerade då och då fast på en annan bil, även trippmätaren slutade rulla när hastightsmätaren inte visade. Vet inte om det är samma på Audi, men på växellådan satt en givare med kugghjul som går en bit in i lådan. På givaren sitter det en kontakt med kabel. Problemet på min var att både kontakten och givaren satt löst. Det var bara att trycka ihop allt igen. Men du kan ju ha fel på annat, men kolla de först så att allting sitter rätt. Finns risk att man tappar en del av kugghjulet in i lådan så ta de försiktigt om du ska dra ut hela givaren så du slipper fiska upp den sen. Så var det på min bil iaf.

Sök