4307
Sök

Volvo 740 -86 krånglar,dör!

1 163 Inlägg
6 april 2009
Trådstartare
hejsan! häromdan körde jag som vanligt å i rondellen dör bilen , och jag kör då in till kanten å tänker japp då va d kört, men den startade direkt igen å gick fint i varven å så.. så ja körde ut till min pappa å berätta d som hände å vi trodde då att vi kanske dratt upp nåt skit från tanken, men så skulle ja över till macken snabbt å tanka sen kom ja tillbax till pappa å lät bilen stå på tomgång i kanske 1 min .. nä ja kom ut hade bilen dött å ville ej gå igång, gick på start motorn men ingen tändning... då ställde vi bilen å sa vi tar d imon.
men dagen därpå testa starta igen å funka perfekt igen... åsså sedan skulle ja starta igen senare å då gick inte ens start motorn nåt kärv ja alltid haft från exempel om man fått kärringstopp vad som som motrn rycker till ha nån signal till start motorn kivat vad d nu oxå kan va för fel? men iallafall nu går bilen igång ytterligare igen... men kan ju absolut inte lite på den nu?? va ska ja göra vilka delar ska ja gå igenom??

det kan väll itne va bränslefilter? , å gnista har ja ju på tändstiften i och med den startar osv.... tack på förhand!  // håkan

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!

140 Inlägg
6 april 2009
Går den runt på starten efter att den har lagt av?

25 Inlägg
6 april 2009
när den dör funkar bensin pumpen då?

1 163 Inlägg
6 april 2009
Trådstartare
_mattsson_ skrev:
Går den runt på starten efter att den har lagt av?

japp precis

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!

1 163 Inlägg
6 april 2009
Trådstartare
-matte- skrev:
när den dör funkar bensin pumpen då?

det vet jag faktiskt inte har inte hunnit kolla så långt i och med den funkar just nu igen:/

140 Inlägg
6 april 2009
Okej för min första tanke va att den kanske ladda dåligt på låga varv.

Gödseldräng
4 529 Inlägg
6 april 2009
_mattsson_ skrev:

han har antigen förgasare eller k jettronic då kan man köra utan batteri

1 163 Inlägg
6 april 2009
Trådstartare
_mattsson_ skrev:

ahh nae asså batteriet e piggt mtorn vevvar snabbt å fint.. vet ej om d kanske e nån härjning vid start motorn , kanske jordflätan som härjar .. humm ...

25 Inlägg
6 april 2009
jag hade problem med min 740 b230e.
den bara dog o levde f*n flera gånger, de kunde ske när som helst.
så efter att den hade dött så kolla ja om de fanns gnista, de gjorde de inte.
ja kolla om relät till bensin pumpen gick igång när man vrider på tändningen, de gjorde den inte heller.
med dom två felen så sökte ja google o fick fram att det sitter en givare i fördelaren.
när den spökar= ingen gnista o bensin pump inte går igång när man vrider på nyckeln.
så om de e samma fel för din bil kolla upp den givaren.
ja köpte en begangnad fördelare med givaren. mycket billigare och enklare än att köpa en ny givare o byta den själv.

min 740 funkar nu mera skit bra

140 Inlägg
6 april 2009
Team-Adolfsson skrev:
_mattsson_ skrev:

han har antigen förgasare eller k jettronic då kan man köra utan batteri

Hum det va nått nytt för det har aldrig funkat på en bensinare förut,men har du därimot en diesel så kan du köra utan batteri bara du har startat den...

1 163 Inlägg
6 april 2009
Trådstartare
-matte- skrev:
jag hade problem med min 740 b230e.
den bara dog o levde f*n flera gånger, de kunde ske när som helst.
så efter att den hade dött så kolla ja om de fanns gnista, de gjorde de inte.
ja kolla om relät till bensin pumpen gick igång när man vrider på tändningen, de gjorde den inte heller.
med dom två felen så sökte ja google o fick fram att det sitter en givare i fördelaren.
när den spökar= ingen gnista o bensin pump inte går igång när man vrider på nyckeln.
så om de e samma fel för din bil kolla upp den givaren.
ja köpte en begangnad fördelare med givaren. mycket billigare och enklare än att köpa en ny givare o byta den själv.

min 740 funkar nu mera skit bra

mjoo min kusin hade typ samma problem , å då va d den givaren i fördelaren... hummm fan med!... tack för tipset smile få kolla detta!

21 761 Inlägg
6 april 2009
Det är väl Hallgivaren som -matte- menar, antar jag.

Den ger signal till tändmodulen, som i sin tur ger jordimpulser till tändspolen (som då ger gnista). Från tändspolen går det en kabel till ett av stiften till pumpreläts spole, inuti relät sitter ett kretskort och någon form av timer/trigger. Om inte den får impulser från tändmodulens anslutning på tändspolen så drar inte heller relät, åtminstone enligt vad jag har förstått. smile

När man kör på startmotorn och sedan slutar köra den, då borde det höras ett klick från relät (den slår ifrån) om det fungerar som det ska. Hörs inget klick så har det inte dragit när startmotorn kördes. Du kan tex testa två saker, dels om det kommer gnista och dels om det kommer spänning ut från pumprelät (stift 87 och 87b). Gäller alltså på K-Jet med grönt relä.
Senast redigerat av Drönirettab (6 april 2009)

730 Inlägg
6 april 2009
Låter som samma problem som ja hade.. Då var de hallgivarn.

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3

1 163 Inlägg
7 april 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Det är väl Hallgivaren som -matte- menar, antar jag.

Den ger signal till tändmodulen, som i sin tur ger jordimpulser till tändspolen (som då ger gnista). Från tändspolen går det en kabel till ett av stiften till pumpreläts spole, inuti relät sitter ett kretskort och någon form av timer/trigger. Om inte den får impulser från tändmodulens anslutning på tändspolen så drar inte heller relät, åtminstone enligt vad jag har förstått. smile

När man kör på startmotorn och sedan slutar köra den, då borde det höras ett klick från relät (den slår ifrån) om det fungerar som det ska. Hörs inget klick så har det inte dragit när startmotorn kördes. Du kan tex testa två saker, dels om det kommer gnista och dels om det kommer spänning ut från pumprelät (stift 87 och 87b). Gäller alltså på K-Jet med grönt relä.

man tackar!smile

8 Inlägg
7 april 2009
Kan även va tändmodulen som krånglar.

1 163 Inlägg
8 april 2009
Trådstartare
QZ skrev:

hah akänns som om man kan leta fel i oändlighet hehe

Tok i sina bästa dar
386 Inlägg
8 april 2009
Hoaken skrev:
QZ skrev:

hah akänns som om man kan leta fel i oändlighet hehe

Volvo wink

tjooolihoo

Sök