Oljelampan varnar.

Aiina
7 april 2009 · 12 Inlägg

Nu är det så här att varje morgon när jag kör till jobbet så börjar oljelampan blinka och tjuta på exakt samma meter (Jag tror det är för att motorn får jobba på lägre varvtal). och den tjuter så tills jag antingen stänger av bilen eller varvar upp motorn över 3500 varv. stänger jag av bilen så kan den börja efter någon min igen men om jag varvar så kan det ta typ 30 min innan den börjar igen. finns det någon som har något bra tips om vad man kan göra?

Sarge
7 april 2009 · 2 337 Inlägg

Dum fråga, men har du kollat oljenivån? Och eventuella läckage?

bjoorniiee
7 april 2009 · 356 Inlägg

Vad har du för bil?

mange_240
7 april 2009 · 1 562 Inlägg

kolla olja, olje läckage, oljetryck, byta givare om inget av ovanstående fungerar.beror ju på bil oxå.

twin_cam Smålänning
7 april 2009 · 7 877 Inlägg

1: Kolla oljenivån.
2: byt oljan. KAn va tjock så pumpen inte orkar.
3: Mät trycket
4: kontrollera kontakten

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Aiina
9 april 2009 · 12 Inlägg

Bilen är en VW Golf -96 1,8L
Olja och oljefilter är nyligen bytta någon tipsade att det kan vara silen innan oljepumpen som kan vara täppt. Är det svårt att rengöra/byta silen själv?

trippelturbo Trucker
9 april 2009 · 2 710 Inlägg

Sarge skrev:
Dum fråga, men har du kollat oljenivån? Och eventuella läckage?

kan du inte hjälpa till istället..?

Fart missbrukare
trippelturbo Trucker
9 april 2009 · 2 710 Inlägg

Säker på att du satt rätt mängd olja i den?

Hände min gamla Mazda en gång smile

Fart missbrukare
volvoentusiasten
9 april 2009 · 4 005 Inlägg

Aiina skrev:
Nu är det så här att varje morgon när jag kör till jobbet så börjar oljelampan blinka och tjuta på exakt samma meter (Jag tror det är för att motorn får jobba på lägre varvtal). och den tjuter så tills jag antingen stänger av bilen eller varvar upp motorn över 3500 varv. stänger jag av bilen så kan den börja efter någon min igen men om jag varvar så kan det ta typ 30 min innan den börjar igen. finns det någon som har något bra tips om vad man kan göra?

Kan vara en givare som spökar, rekommenderar dig att göra de ovanstående oljekollarna, samt lämna in bilen för felsökning.

Revotech Pedal To The Metal
9 april 2009 · 750 Inlägg

Jag har haft en 9000 . där tändes oljelampan när motorn gick på tomgång eller låga varv. Ibland så hänger inte pumpen med på s¨låga varv. Det är ju därför Racingbilar har hög tomgång. För att vara säkra på att pumpen pumpar tillräkligt

Martin Karlsson -Plötsligt händer det
Saab 9-5 Vector "ChriMa Dragbil" (2003)
Saab 9000 "Street Ethanol Edition" (1993)
Saab 9-3 Viggen "Saftey car" (2002)
Crozzfire Avstängd
9 april 2009 · 512 Inlägg

Så låga varv har han väl inte när han kör? Skall vara extremt låga varv för pumpen skall dippa så att lampan tänds, byt oljekontakt, lätt och billigt,samt kolla kablage..

Revotech Pedal To The Metal
9 april 2009 · 750 Inlägg

Nej men om man gör en ecodriving inbromsning så hamnar den på tomgång och eventuellt under. Då blir tänds lampan

Martin Karlsson -Plötsligt händer det
Audi A3 "ChriMa-Motorsport" (2002)
Saab 9-5 Vector "ChriMa Dragbil" (2003)
Saab 9-3 Viggen "Saftey car" (2002)
Aiina
9 april 2009 · 12 Inlägg

okej men detta började efter att en så kallad bilmekaniker kollade på bilen och visade givarna och kontakt bläcken. han pillade även på dessa.
Men vad ska jag börja med att göra? känner inte riktigt att jag har råd just nu att lämna in bilen :S

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang