Volvo 940 -92 Ryckig acceleration

Christian_s
18 mars 2009 · 17 Inlägg

Hej!
Har problem med min bil, en volvo 944 från -92.
Det är en fulltrycksturbo som laddar ca: 1.0 bar. Den är chippad.

Problemet är att det rycker väldigt mycket vid "snabb" acceleration, dvs när man gasar mer än halv gas ungefär. Ryckningarna mer eller mindre upphör vid över 100-110 km/h, men man känner att den inte accar riktigt som den ska. Detta uppträder oftast, men inte varje gång jag kör. Förslag på var jag ska börja felsökningen? hmm

Robban30
18 mars 2009 · 144 Inlägg

Låter som bränslepump eller bränslefilter...

Robban

Robert
Christian_s
18 mars 2009 · 17 Inlägg

Ska kolla upp det. Glömde tillägga att den går helt normalt på tomgång, och själva ryckningarna uppträder endast när man kör med växel i, ej när man gasar i friläge.

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
18 mars 2009 · 5 650 Inlägg

m46an som börjar ge upp?

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Christian_s
18 mars 2009 · 17 Inlägg

Det "känns" inte så, det känns mer "som när man kör soppatorsk, och den får för lite bensin". Fick ett tips av en annan att det skulle kunna vara tändstift/kablar. Något som kan fungera?

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
18 mars 2009 · 5 650 Inlägg

Christian_s skrev:
Det "känns" inte så, det känns mer "som när man kör soppatorsk, och den får för lite bensin". Fick ett tips av en annan att det skulle kunna vara tändstift/kablar. Något som kan fungera?

tändkablar tändstift rotorn soppa pump bränsle filter skulle jag börja med då

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Christian_s
18 mars 2009 · 17 Inlägg

Tack för förslag. skall undersöka detta. återkommer med resultat. smile

Christian_s
19 mars 2009 · 17 Inlägg

Nu har jag bytt tändkablar. Detta löste inte felet, men den gick "jämnare" på tomgång. Får nog bli att byta tändstift härnäst om ingen har någon annan idé?

Dagge88
19 mars 2009 · 629 Inlägg

Har exakt samma problem på min, den känns lite orklös kan man säga när den accar?
Jag har bytt tändstift, tändkablar.
Hörde med en kompis och han var nästan 100% på att det var bränslefiltret, alternativt bränsle pumpen så nu ska jag börja med att byta bränslefilter smile.

Mröh
Volvo 855 "T5r" (1995)
Opel Rekord (1982)
Ford Galaxie "Fårrden" (1970)
Christian_s
22 mars 2009 · 17 Inlägg

Ja, exakt så känns det, som att den inte "drar" som den ska.. Jag provade sänka turbotrycket på min, det verkade hjälpa lite..

funderar också på bränsle, om den får för lite bränsle/för lågt tryck. Jag är också på gång att byta filter till att börja med iaf. Sen funderar jag på att byta bränsletrycksregulator till en modell där jag själv kan ställa trycket.. är det värt det? pumpen i tanken har jag också fått förslag på, ligger väl också på "att byta"-listan om det andra inte fungerar..

Förslag mottages öppenhjärtat. smile

Christian_s
22 mars 2009 · 17 Inlägg

Läste runt lite och kom att tänka på en annan sak.. Det sitter en öppen dump på bilen, spelar det någon roll? jag har i åtanke om den stör eventuell lmm? motorn är en b230ft...

edis_87
22 mars 2009 · 279 Inlägg

Christian_s skrev:
Läste runt lite och kom att tänka på en annan sak.. Det sitter en öppen dump på bilen, spelar det någon roll? jag har i åtanke om den stör eventuell lmm? motorn är en b230ft...

blir ofta inte såna problem då då dör bilen när du släpper på gasen och du har ingen tomgång.

bränt gummi luktar kärlek
Volvo 940 ltt "pallbocks racing" (1997)
nuffe I brist på annat :)
22 mars 2009 · 526 Inlägg

Jag känner igen detta. Hade problem med audin på samma sätt, runt 120km/h (2900-3200 varv) så börjar den rycka väldigt mycket och gå ner i varv som att den inte fick soppa. Trodde det var filter och pump (efter råd från g.org) samt att det kunde vara LMM.

Beställde hem en ny LMM och monterade den, Klockrent!
LMM var tydligen kass för min del...

MHperformance CNC operatör
22 mars 2009 · 280 Inlägg

rycker den mer om du har fullgas på växel 5 än om du pressar fullt på ettan?

sopa rent vid din egen dörr innan du börja städa oss andra
Volkswagen Passat 3c "2.0tdi" (2009)
Volkswagen Golf vr6 "Syncro" (1996)
Christian_s
22 mars 2009 · 17 Inlägg

rent generellt, ja...  ibland kan den gå en stund utan ryck alls, men sen kommer det tillbaks igen..

Edit: Finns det något sätt att testa om det är LMM som är kass, eller måste man byta till en som säkert fungerar för att testa?

Senast redigerat av Christian_s (22 mars 2009)

Christian_s
25 mars 2009 · 17 Inlägg

Har nu fått bilen att gå bättre i alla fall, jag sänkte turbotrycket till 0.5 och "klämde ihop" vacuum-slangen till bränsletrycksregulatorn (inte helt, men delvis). Detta gjorde att "ryckandet" försvann, även vid långvarig fullgas. Detta är ju dock inte den optimala lösningen. är det bränsletrycksregulatorn som är felet, eller kan det vara något annat? Den går fortfarande lite "slött", känns som den motar sig själv eller vad man ska säga.

Förslag på nästa steg? Funderar som sagt på att byta bränsletrycksregulator till en modell med ställbart bränsletryck, något mer jag bör fundera på?roll

fulle
4 maj 2009 · 143 Inlägg

Har du inte bytt bränslefilter ännu?
Tror att det kan vara det iaf.
Har samma problem exakt på min.
Har fått tips att byta filtret bara.
Mvh

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang