8315
Sök

Olja i trycksidan på volvo 850 t5!?

89 Inlägg
7 maj 2009
Trådstartare
Tjenare, min kompis t5a e lite lurig... de e olja i tryckröret som strömmar in i insuget vilket inte e så bra.. iaf inte den mängden. ja har funderat över va de kan bero på och ja har kommit fram till att de kanske kan vara så ett oljefällan e igentäppt. men ja e ju som sagt inte säker.. så ja undrar om någon annan kanske vet va de e. ja menar de finns ju hanska många t5or på garaget;) tack på förhand:)

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
7 maj 2009
kass turbo

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
7 maj 2009
Kan vara två grejer.
1. Vevhusventilationen trycker ut olja i insugningsröret, detta kan bero på som du säger igensatt flamfälla eller något annat som gör att det blir högt vevhustryck.
Enkelt att kolla genom att ta slangen från vevhusventilationen och dra ner den i en flaska och köra en runda.
Glöm inte att plugga hålet på insugningsröret där slangen ska sitta igentiligen.

Eller:

2. Turbon läcker olja från lagerdelen in i kompressorhuset.
Man får byta turbo och samtidigt kolla så att oljereturen är som den ska.

Hoppas det löser sig.

/Påsen

PÅSEN RACING

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
7 maj 2009
täppt vevhusvent är ingen ovanlighet på tidiga modeller av vitblockaren! å fixar man inte det så trycker den ut bakrevevaxel packboxen så småningom = ingen billig historia (been there done that)

8 295 Inlägg
7 maj 2009
Det är alltid oljedimma i tryckrören, och det kommer man inte ifrån. Jag får olja i mina med som exempekltrots renoverad motor och turbo med inte allt för många mil på sig. Det mesta ska ju rinna ut igenom dräneringshålet i ic'n om det funkar som det är tänkt. Så det behöver inte alls va nåt fel, såvida du inte märkt att oljekomsumtionen dragit iväg då.

Sök