8315
Sök

Hur fett kan man köra en motor?

543 Inlägg
6 maj 2009
Trådstartare
Tjena.
som rubriken låter, hur fett kan man låta en motor gå innan det blir skadligt?

Om jag inte minns helt fel så kan man knäcka stift osv om bilen går för fett.

Bakgrunden till frågan är att min skyline med orginal databox går ner i 9.8 - 10.2 i AFR värde när jag laddar 0,5 bar, och detta är helt orginal.
Har jag min HKS f-con V databox i så går den ner till 10,6 i AFR, bilen går bra, men jag vill att den ska ligga så nära som 12,5 i AFR eftersom där finns effekten..

Trött och bitter?? javisst!

If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
6 maj 2009
Låter som om den är mappad för att gå fett på laddtryck så att den inte börjar spika.
Vad är det för något gjort med bilen ? Eller den är helt original än så länge ?

/Påsen

PÅSEN RACING

543 Inlägg
6 maj 2009
Trådstartare
påsen skrev:
Låter som om den är mappad för att gå fett på laddtryck så att den inte börjar spika.
Vad är det för något gjort med bilen ? Eller den är helt original än så länge ?

/Påsen

Det som är gjort är frontmatad ic, elbow, frontpipe, öppen dumpventil, det är väl allt.
jo jag kan tänka mig att dom har gjort så från fabrik för att inte nån ska råka ut för spikningar när dom kör på sämre soppa.
Jag har hållit på och mappat lite själv, och var mest oroad över vad som kan ske om den går för fett.

driftsättare
169 Inlägg
6 maj 2009
om du kör alldeles för fett så sliter du ner loppen tyvärr och ringarna så att köra för fett kan bli lika dyrt som o köra för tunt även om det senare ger mer överhängande risker... på Lamnda värdet bör man inte gå ner under 0,75 har jag fått lära mig man bör snarare ligga uppåt 0,8-0,85... kan vara lite tokigt man inte helt... iallafall så är 1,00 fullständig förbränning inget bra hehe då kan man säga att det går tunt

Forummoderator
10 576 Inlägg
7 maj 2009
Vilket drivmedel?  det är av avgörande vikt när man pratar AFR

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

543 Inlägg
7 maj 2009
Trådstartare
torpis skrev:
Vilket drivmedel?  det är av avgörande vikt när man pratar AFR

Ah det glömde jag säga, jag kör på bensin, 98 eller 99 oktan.

543 Inlägg
7 maj 2009
Trådstartare
jooeell skrev:
om du kör alldeles för fett så sliter du ner loppen tyvärr och ringarna så att köra för fett kan bli lika dyrt som o köra för tunt även om det senare ger mer överhängande risker... på Lamnda värdet bör man inte gå ner under 0,75 har jag fått lära mig man bör snarare ligga uppåt 0,8-0,85... kan vara lite tokigt man inte helt... iallafall så är 1,00 fullständig förbränning inget bra hehe då kan man säga att det går tunt

Okej, så enligt tabellen nedan så ligger jag mellan 0,70 - 0,75, så med andra ord borde jag sänka soppa trycket och mappa om igen.

Air/Fuel Ratio Equivalents
Lambda   Gasoline
0.70        10.3
0.75        11.0
0.80        11.8
0.85        12.5
0.90        13.2
0.95        14.0
1.00        14.7
1.05        15.4
1.10        16.2
1.15        16.9
1.20        17.6
1.25        18.4
1.30        19.1

Forummoderator
10 576 Inlägg
7 maj 2009
soppatrycket har ingen betydelse så länge du ligger på en rimmlig nivå.  soppatrycket justerar man till det spridartillverkaren rekomenderar, oftast 3.0 bar.  Mängden bränsle justeras i sprutet genom mappning samt de closed loop funktioner som finns i sprutet (tex att sprutet frågar lambdasonden hur det ser ut med lambdavärde i avgasröret och småjusterar därefter)

Lambda är uppmätt AFR genom bränslets stökometriska blandningsförhållande. 

dvs för bensin uppmätt AFR 10.6 i ditt fall delat med 14.6 (för 98 oktan) = 10.6/14.6 lambda 0.73.

AFR 10.6 på E85 som har stökometriskt blandningsförhållande på 10:1 blir 10.6/10.0= lambda 1.06

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 758 Inlägg
7 maj 2009
Katalysator och ljuddämpare brukar inte gilla när det går för fett heller. Eldkvastar ur slutröret ser visserligen ballt ut, men ullen i dämparna och cellerna i katten tycker inte det är riktigt lika häftigt...
Självklart inte lika dyrt som om motorn går, men har du dyra fullflödes dämpare och "racekat" så är det ju ändå en hel del pengar!

543 Inlägg
7 maj 2009
Trådstartare
torpis skrev:
soppatrycket har ingen betydelse så länge du ligger på en rimmlig nivå.  soppatrycket justerar man till det spridartillverkaren rekomenderar, oftast 3.0 bar.  Mängden bränsle justeras i sprutet genom mappning samt de closed loop funktioner som finns i sprutet (tex att sprutet frågar lambdasonden hur det ser ut med lambdavärde i avgasröret och småjusterar därefter)

dvs för bensin uppmätt AFR 10.6 i ditt fall delat med 14.6 (för 98 oktan) = 10.6/14.6 lambda 0.73.

AFR 10.6 på E85 som har stökometriskt blandningsförhållande på 10:1 blir 10.6/10.0= lambda 1.06

Ok, så med andra ord borde jag fixa ett bättre sprut?

Supraman
2 300 Inlägg
7 maj 2009
tobbeh78 skrev:
torpis skrev:

Ok, så med andra ord borde jag fixa ett bättre sprut?

vad kör du med för sprut?
sputet fungerar nog men programet kanske inte e på topp.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

543 Inlägg
8 maj 2009
Trådstartare
Stefan Varberg skrev:

Jag kör med HKS F-Con V, med tillhörande HKS GCC som man ska använda för att mappa sprutet med.
Något som har följt med sen tiden i japan.

Supraman
2 300 Inlägg
8 maj 2009
tobbeh78 skrev:
Stefan Varberg skrev:

Jag kör med HKS F-Con V, med tillhörande HKS GCC som man ska använda för att mappa sprutet med.
Något som har följt med sen tiden i japan.

Åk till en mappare som kan ställa in det åt dig.
Inte för att du inte kan ställa sprutet själv men då slipper man hålla på att exprimentera och om man ha otur att ta sönder något.
kostar inte så mkt.
Maxxtuning ska va bra plus att dom har bänk

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Sök