4242
Sök

Vacumslang på Automatlåda???

Evolution Garage
394 Inlägg
17 juli 2006
Trådstartare
Åkte med Opeln från Arvika till Göteborg igår. När jag kör iväg så vägrar automatlådan kör på något annat än lägsta växeln. Efter många om och men så lyckas jag och polarn få bilen upp-pallad på en mack, och fyller på lite olja. Men på samma gång så hittar vi en vacumslang som är lös.
Slangen går mellan bakre delen på växellådan och fram till insuget (???). Vi fäste slangen igen, och fixade samtidigt växelväljaren som låg lite snett i sina lägen.

Efter detta funkade allt som det skulle igen, bilen växlade och allt var frid och fröjd.

Men då till frågan.... för jag kan verkligen inte släppa detta med vacumslangen!
Vad fyller den för funktion? Varför till insuget? Var det den som skapade problemet eller var det det lilla oljetillskottet (3dl) som gjorde att lådan vaknade till liv igen? (oljan var på minimistrecket när vi fyllde på.

Är det någon form av vevhusventilation för växellådan?

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage

2 652 Inlägg
17 juli 2006
jag tycker inte de skulle vara slangen som löste prolemet . har aldrig hört talas om vacuumslang som går från insuget ,.

460 Inlägg
18 juli 2006
Många automatlådor styrs av vacum från insuget.

Vacumet styr en klocka (liknande funktion som den  på fördelaren) som i sin tur styr oljetrycket
i lådan så den växlar mjukt och fint och vid rätt varvtal/belastning

På nyare konstruktioner styrs lådans oljetryck av ecu boxen.

Hoppas det är svar på din fråga

A.E
bilverkstadsägare i 25år

Evolution Garage
394 Inlägg
18 juli 2006
Trådstartare
Det var precis ett sånt svar jag ville ha! Tackar så mycket!

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage

Sök