vad är Dogbox?

Kalixvansinne
18 juli 2006 · 24 Inlägg

hay har läst att vissa gammel volvo som är rally å busbilar har en dogbox växellåda.... kan nån säga vafan det är?? tack på förhand

"Norrbottningen är i sanning en prydnad för mänskligheten"
Karlzzon The One Evolution
18 juli 2006 · 1 627 Inlägg

dog box vad jag hört är en låda där du bara kan slänga i växlarna

Fäll ner pungen och landa
Kalixvansinne
18 juli 2006 · 24 Inlägg

okej å då kostar dom väl skjortan??

"Norrbottningen är i sanning en prydnad för mänskligheten"
Ostsåsen
18 juli 2006 · 173 Inlägg

Är inte säker, men efter vad övriga säger om att "slänga" i växlarna så skulle jag tippa på härdade, rakskurna drev och synkringar i stål. Sånna lådor tål misshandel, ja man t.o.m. måste misshandla dom för att över huvud taget kunna växla. Det är även därför man inte använder sig av sånna lådor i vanliga bilar då man vill kunna köra mjukt. Då är i stället dreven snedskurna för att kugga lätt.

mvh / Fredric

xisten sixten
18 juli 2006 · 252 Inlägg

en hyffsat dogbox till en Subaru Impreza GT går på ca 75000 kr är vad jag har hört...

carnageman Rallyförare
18 juli 2006 · 1 075 Inlägg

Har kört en hel del dogbox (var och varannan rallybil har dogbox-låda)
Om man säger så här, det gäller att vara hård och bestämd när man växlar...
Men om ändå vill ha en till din standardbil så finns dom bl.a på www.sellholm.se

Chevrolet Explorer Van Hitop E85 "- Vardagsrums-bussen -" (1998)
Daniel
18 juli 2006 · 671 Inlägg

Ostsåsen skrev:
Är inte säker, men efter vad övriga säger om att "slänga" i växlarna så skulle jag tippa på härdade, rakskurna drev och synkringar i stål. Sånna lådor tål misshandel, ja man t.o.m. måste misshandla dom för att över huvud taget kunna växla. Det är även därför man inte använder sig av sånna lådor i vanliga bilar då man vill kunna köra mjukt. Då är i stället dreven snedskurna för att kugga lätt.

mvh / Fredric

En dog låda har inga synkringar, den har doggar.
Finns både med rakskurna och snedskurna drev.

Ostsåsen
18 juli 2006 · 173 Inlägg

Daniel skrev:

Ostsåsen skrev:
Är inte säker, men efter vad övriga säger om att "slänga" i växlarna så skulle jag tippa på härdade, rakskurna drev och synkringar i stål. Sånna lådor tål misshandel, ja man t.o.m. måste misshandla dom för att över huvud taget kunna växla. Det är även därför man inte använder sig av sånna lådor i vanliga bilar då man vill kunna köra mjukt. Då är i stället dreven snedskurna för att kugga lätt.

mvh / Fredric

En dog låda har inga synkringar, den har doggar.
Finns både med rakskurna och snedskurna drev.

Ok tack för rättelsen. Det var bara en grov gissning.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang