9172
Sök

Kalibrera bredbandslambda

Herr
1 722 Inlägg
23 maj 2009
Trådstartare
Tjena!!

Jag har en Innovate LC-1 brebandslambda.. jag tänkte jag skullle kalibrera den.. den är beggad och redan kalibrerad en gång, och jag förmodar att man bör kalibrera om den vid byte av bil? så frågan är enkel och säker.. hur gör jag? tack o bock.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

Avstängd
1 031 Inlägg
23 maj 2009
Jag kalibrerar min innan varje gång jag ska mappa.

Audiholic
485 Inlägg
23 maj 2009
lc-1 är för fast montering så den kan du kalibrera när du monteraqr den i bilen. men det är inte helt fel o göra en kalibrering då och då om den används för lamda reglering av sprutet.

http://www.innovatemotorsports.com/supp … Manual.pdf

Herr
1 722 Inlägg
23 maj 2009
Trådstartare
oK!

Då kanske jag bör kalibrera min då... I manualen står det något om någon led-lampa som man ska kalibrera med.. jag fick inte med någon sådan. Någon som snabbt kan förklara hur kalibreringen går till?
enligt min bblambda så ligger min tomgång på 8.6~ ska vara 14.7 om jag inte minns fel.. vid gaspådrag går den till runt 10.11.12 nånting.. smile help!

Herr
1 722 Inlägg
23 maj 2009
Trådstartare
Vad ska A/F ligga på vid fullast? den min går ner till 8.7 (minsta möjliga värdet) när jag gasar ur 1an. tomgången ligger nu på 14.7~

Det jag vill veta är vad för riktmärke jag ska hålla mej till vid fullast. tack

Forummoderator
10 576 Inlägg
23 maj 2009
LocKtar skrev:
Vad ska A/F ligga på vid fullast? den min går ner till 8.7 (minsta möjliga värdet) när jag gasar ur 1an. tomgången ligger nu på 14.7~

Du bör läsa på mer innan du ger dig ut och mappar.

sök efter AFR och mig som författare så hittar du beskrivningar på hur det funkar.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Herr
1 722 Inlägg
23 maj 2009
Trådstartare
torpis skrev:
LocKtar skrev:

Du bör läsa på mer innan du ger dig ut och mappar.

sök efter AFR och mig som författare så hittar du beskrivningar på hur det funkar.

Tack.. jag va ute nu en snabbis, men blev inte mkt klokare.. ska läsa ditt inlägg. Förmodligen ber jag någon annan göra det åt mej.

502 Inlägg
24 maj 2009
du ska väl sikta på 12 nånting på fullast tror jag, min mätare visar lambda så har inte så stor koll på AFR

Forummoderator
10 576 Inlägg
24 maj 2009
JoeyJ skrev:
du ska väl sikta på 12 nånting på fullast tror jag, min mätare visar lambda så har inte så stor koll på AFR

Nu är vi där igen...

hur kan du rekomendera "12 nånting" utan att veta vilket bränsle han använder?

jag har som sagt beskrivit det flera gånger, om du är intresserad så sök efter AFR och mig som författare.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 422 Inlägg
26 maj 2009
Vad kör du med för soppa? Kör du på vanlig bensin skulle jag säga att du ska ligga på AFR på runt 13,2:1 för att vara säker, det är en lite fetare blandning än "vanligt" som ger lite högre effekt. För ett lambdavärde på 1 ska AFR ligga på 14,6:1 har jag för mig men det finns lite mer effekt att plocka ut vid en något fetare blanding som sagt, det blir högre utsläpp och förbrukning men det är ju säkrare att köra på en lite fetare blandning om man kör hårt också.

Rätta mig gärna om jag har fel smile
Senast redigerat av cheffer (26 maj 2009)

Sök