6359
Sök

"Ställa in fördelare?" hur ska tändkablarna sitta på locket?

Värmlänning!
59 Inlägg
29 maj 2009
Trådstartare
Hej.. Har bytt motor i bilen och ryckte ur fördelaren ur toppen på kuppen. Hur vet jag hur den ska ställas in rätt igen? Har fått veta att man ska ställa motorn i övre dödläge, dvs ettans kolv är högst upp precis innan de ska tända.. Kunde inte se detta genom tändstiftshålet som man tydligen skulle göra?

Hur gör jag för att vrida runt motorn med handkraft? sitter stenhårt ju, plus att det är jävligt trångt.  Kan man med hjälp av pricken på kamdrevet se om motorn är nollad? isf vart är det pricken ska möta upp? Är så förbannat trångt så man ser jävligt dåligt.

Sissta frågan, Hur vet jag sen hur tändkablarna ska sitta på fördelarlocket?

Tack på förhand! /Nojje

ps. Gjorde en likadan tråd på MCS också.

http://img7.imageshack.us/img7/4199/fordelare.png
Senast redigerat av Nodje (17 juni 2009)

1 150 Inlägg
Värmlänning!
59 Inlägg
29 maj 2009
Trådstartare
Så om jag nollar motorn och fördelaren så är det bara å stoppa in "axeln" igen?

Värmlänning!
59 Inlägg
29 maj 2009
Trådstartare
okej tack. Och nollar gör jag genom att sätta markeringen på kamdrevet på motsvarande markering? samma med markeringen vid oljepumpen eller?

460 Inlägg
29 maj 2009
du vrider motorn på noll och sen vrider du fördelaren på noll brukar vara ett "jack" i fördelaren som är nollan. sen sätter du i fördelaren

Värmlänning!
59 Inlägg
29 maj 2009
Trådstartare
Okej tack. Ska till garaget nu å fortsätta skruva lite!

Värmlänning!
59 Inlägg
17 juni 2009
Trådstartare
Ny topic!

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
17 juni 2009
tändföljd på dom flesta 4 cylindriga motorer e 1342 mao sätt tändkabel som går till cylinder nummer 1 vid jacket å sedan nr3 nr4 nr2

Vad gäller det för motor??

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

Försöker iaf
12 819 Inlägg
17 juni 2009
Om du vill veta hur kablarna från fördelaren ska gå till tändstiften så måste du veta tändföljden på din motor.
Antar att tändföljden är 1-3-4-2.

När du har motorn nollad och allt stämmer så ska rotorn peka mot markeringen på fördelaren (om det finns en sådan).

När du sen sätter på fördelarlocket så ska ettans tändkabel sättas där markeringen finns, alltså dit rotorn pekar.

Efter det går du medurs på fördelarlocket och tänker 3-4-2.

Alltså räknar du att 1an är närmast kamdrevet, sedan kommer nr 3 (som då ska på plats 2 i fördelaren, den närmast till höger om ettan) osv.

Då får du det rätt. alltså 1-3-4-2.

Jag är trött som satan och tänker inte helt klart så någon får gärna rätta mig ifall jag är helt galet ute och cyklar.

Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (17 juni 2009)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
17 juni 2009
cylinder 1 e oftast den som e närmast kammremmen om det nu inte e en renault eller jaguar då

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
17 juni 2009
kolla vilke håll fördelaren rotorn går när du vrir på starmotorn all går inte medsols

Försöker iaf
12 819 Inlägg
17 juni 2009
JaggaChafen skrev:
kolla vilke håll fördelaren rotorn går när du vrir på starmotorn all går inte medsols

Sant, tänkte inte på det. Men tror att trådskaparens rotor snurrar "åt rätt håll".
Men att se efter skadar ju inte. smile

Mvh Tommy

Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Värmlänning!
59 Inlägg
17 juni 2009
Trådstartare
Okej bra bra då vet jag det.. Motorn är en 4g63 soch. sitter i en galant -89

Då återstår ju bara frågan hur ja lättast får motorn i övre dödläge på smidigaste sätt?

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
17 juni 2009
ledhantag med hylsa på veven e väll det lättaste sättet om du har elektronisk tändning ed svänghjulsgivare e det inte så jätte noga hur du ställer fördelaren heller om givaren därimot sitter i födelaren e det viktigt som fan att den kommer precis där den skall vara.

Du har aldrig funderat på att skaffa en Haynes manual till din bil eller ? dom finns faktiskt å låna på många bibliotek om du inte har lust att köpa en.

Dom e ovärderliga vid sånna här jobb

Värmlänning!
59 Inlägg
17 juni 2009
Trådstartare
Okej. Men finns de inte risk att jag måste lyfta halva motorn igen då om jag ska kunna komma åt? eller går det underifrån mån tro? hmm...

Får springa ner till bilbblan imorrn å kolla om dom har nån, alt köpa en. Tack så mycket!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
17 juni 2009
Nodje skrev:
Okej. Men finns de inte risk att jag måste lyfta halva motorn igen då om jag ska kunna komma åt? eller går det underifrån mån tro? hmm...

Får springa ner till bilbblan imorrn å kolla om dom har nån, alt köpa en. Tack så mycket!

Nog ska du komma åt underifrån. Tänk bara på att ha bilen i friläge och ta gärna bort alla tändstift så blir det enklare att snurra runt. Istället för dragskaft kan du använda ett spärrskaft modell 1/2.

Jag är lite nyfiken, fick du till nollningen av motorn?
Berätta gärna hur du gjorde då det är risk för att ventilerna slås sönder när du försöker starta ifall remmen ligger fel. (bättre att dubbelkolla än att det blir ventilsallad)

Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (17 juni 2009)

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
17 juni 2009
te_wik skrev:
Nodje skrev:

Nog ska du komma åt underifrån. Tänk bara på att ha bilen i friläge och ta gärna bort alla tändstift så blir det enklare att snurra runt. Istället för dragskaft kan du använda ett spärrskaft modell 1/2.

Jag är lite nyfiken, fick du till nollningen av motorn?
Berätta gärna hur du gjorde då det är risk för att ventilerna slås sönder när du försöker starta ifall remmen ligger fel. (bättre att dubbelkolla än att det blir ventilsallad)

Mvh Tommy

Mmmm ventilsallad e mums det smile

Försöker iaf
12 819 Inlägg
17 juni 2009
JaggaChafen skrev:
Mmmm ventilsallad e mums det smile

Perfekt till frukost smile

Mvh Tommy

Sök