4049
Sök

Ljusbrun olja i automatlådan?

Skaune
19 juni 2009
Trådstartare
skulle kolla nivån i lådan i 850in häromdagen , såg bra ut, såg röd ut på stickan men när jag skulle torka av den blev den ljusbrun på pappret. ajaj tänkte jag, nu börjar lamellerna i lådan ta slut. men bilen slirar inget, den lägger glatt en lakris på vägen. Växlar mycket fint förutom ibland då den kan vara lite hårdare, min 740 växlar likadant men där e oljan röd i fin i lådan. färgen är som sagt ljusbrun men inte svart eller mörk. tänkte jag kunde jämföra den med oljan i en Hyoudai getz automat med 4500 mil på mätaren, färgen och lukten var nästan den samma ljusbrun o luktade lite unket (inte direkt bränt). ringde verkstaden jag brukar anlita när jag e för lat o de sa att det finns rödbrun atf olja. Sååå kan det vara så att det är sådan eller börjar min låda kanske ge sig lite så smått?

1 587 Inlägg
19 juni 2009
Nu har du fan skrämt upp mig sad hahaha min olja ser likadan ut typ.. Men farsan sa de va okej eftersom automatlådan börjar oftast slira o skit innan den ger sig.. Rycka mellan växlingarna o skit ..
Senast redigerat av Severin (19 juni 2009)

Skaune
19 juni 2009
Trådstartare
förresten, sitter där inget filter i AW lådan? har faktikt inte kollat om det gör det, och hur lång e intervallen mellan bytena? ok e ju inte världen jätte jobb o byta olja, men den kostar ju ca 200 spänn litern o de ska väl i en 3 liter osv och pengarna växer tydligen inte längre på träden... wink

1 587 Inlägg
19 juni 2009
Axor skrev:
förresten, sitter där inget filter i AW lådan? har faktikt inte kollat om det gör det, och hur lång e intervallen mellan bytena? ok e ju inte världen jätte jobb o byta olja, men den kostar ju ca 200 spänn litern o de ska väl i en 3 liter osv och pengarna växer tydligen inte längre på träden... wink

Hehe Jo de brukar de göra o oftast ska det också bytas i samband med oljan då smile ! Shit, visste inte de va så dyrt men men... Intervall mellan bytena finns nog inget, de handlar om allt efter hur du kör tror jag smile Oljekylen hjälper ju till en del så inte oljan bränns så mkt när lådan blir varm.. Har hört dessutom att de kan va bra o ha dit en extra oljekyl om man kör hårt med automatarna, vet ej om det är sant men de verkar logiskt big_smile hehe

629 Inlägg
19 juni 2009
De skadar inte att byta oljan även fast den har rullat långt och växlar mjuk osv. smile
När lamellerna eller ventilerna i lådan börjar klydda så är det inte roligt längre big_smile
Jag har bytat en automatlåda på just en 850... aldrig mer tongue Väger så in i helvete!

Kan säga på rak arm att det går åt mer än 3liter olja... Vill man verkligen tömma hela systemet dvs. hela lådan (turbinen, ventilerna m,m) och kylaren.

Här finns en hel tråd om hur man sköljer lådan smile
http://www.nordicr.com/forum/viewtopic.php?t=4082
Senast redigerat av koka (19 juni 2009)

1 587 Inlägg
19 juni 2009
koka skrev:
De skadar inte att byta oljan även fast den har rullat långt och växlar mjuk osv. smile
När lamellerna eller ventilerna i lådan börjar klydda så är det inte roligt längre big_smile
Jag har bytat en automatlåda på just en 850... aldrig mer tongue Väger så in i helvete!

Kan säga på rak arm att det går åt mer än 3liter olja... Vill man verkligen tömma hela systemet dvs. hela lådan (turbinen, ventilerna m,m) och kylaren.

Här finns en hel tråd om hur man sköljer lådan smile
http://www.nordicr.com/forum/viewtopic.php?t=4082

Tack så mkt !! big_smile Skall nog själv använda mig utav den guiden !

Skaune
19 juni 2009
Trådstartare
vart ju en bra guide, men de låter ju billigt att sköja systemet med 20 liter dextron III olja... hihi inte precis va? eller e de nån som vet vart man kan köpa det billigt på dunk? min olja är ljusare än den på bilden som visades på pappret iaf! sen e de ju svårt o veta om de e som den e sliten när det nu finns en röd/brun ATF olja? neutral

Skaune
19 juni 2009
Trådstartare
hittade på swedol 20 liter för 537:- eller vad de vart! BILLIGT ju! smile men om man gör det enligt guiden, måste man tappa av de 3 literna oljan ur trpåget eller kan man bara pumpa ut de med motorn igång?

* Voff voff *
11 140 Inlägg
19 juni 2009
Axor skrev:
hittade på swedol 20 liter för 537:- eller vad de vart! BILLIGT ju! smile men om man gör det enligt guiden, måste man tappa av de 3 literna oljan ur trpåget eller kan man bara pumpa ut de med motorn igång?

Det går bra att hoppa över det momentet!

Själv brukar jag pumpa ur två liter, fylla på två liter, pumpa ur två osv osv! För då vet du alltid exakt hur mycket du har i så riskerar du inte att köra den torr!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

219 Inlägg
19 juni 2009
Hadde samma problem i min 855a.Fick byta kyllaren,då den tydligen läckte lite.Köpte min olja på Odal,tappa först ut dom 3L man får ut.Det gick åt ca:16L inan det kom röd och fin olja.Swedol oljan,tänk på att det tillkommer moms på dom priserna.Och snåla inte,byt även o-ringarna.

Kostar att ligga på topp

Reservdansk
6 271 Inlägg
19 juni 2009
Den oljan på Swedol kostar ca 670kr inkl moms har jag för mig, ATF Dexron III för 20-25liter.

Jag och en annan NordicR-medlem sköljde hans V70R AWD -98 automatlåda för en månad sen snart, gick perfekt med guiden. smile

Gick åt ca 16 liter, men han var så nöjd sen så!

Vi började ju förstås med att tömma systemet, tog kanske 15-20 sekunder innan det började synas luftbubblor i slangen, och sen mätte vi upp att den hade kört igenom ca 2,5liter, sen fortsatte vi bara att fylla på 2,5liter, tömma tills det kom bubblor i slangen, fylla på 2,5liter, o.s.v.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

311 Inlägg
19 juni 2009
Nu har du fan skrämt upp mig sad hahaha min olja ser likadan ut typ.. Men farsan sa de va okej eftersom automatlådan börjar oftast slira o skit innan den ger sig.. Rycka mellan växlingarna o skit ..

Man bör nog byta oljan innan ovanstående händer, ofta är det redan försent då.
En av dom vanligaste felorsakerna på automatlådor är att ägarna aldrig byter olja/filter. Speciellt viktigt på prestandabilar och bilar med drag ( som används ofta att dra tex husvagn med).
Är nog bättre och billigare att byta olja/filter än renovera /byta lådan wink

Sök