9018
Sök

Ang kopplingsbyte Peggutt 307SW ???

Medlem i GTIklubben
401 Inlägg
20 juni 2009
Trådstartare
Tjena hejsan.

Jag håller på o byter koppling på en peugeot 307 SW 2,0 -04 pga ett rasat urtrampningslager.

Under min batalj med lådan o fransmännens intressanta konstruktioner så har funderingar och frågor skapats....

Vi börjar med först frågan. Jag tappade ur växelådsoljan genom bottenpluggen istället för att bli duschad av en skur genom drivaxelhålen.
När jag sen ska åter fylla lådan, vilken typ av olja bör jag använda mig utav och i vilken mängd. Jag hittade ingen nivåplugg på lådan så jag får nog lov att fylla på vid avluftningen ovanpå.

Sedan lyckades jag spräcka plastdrevet som sitter på den högra sidans drivaxel. Jag tror att det är ett drev som ska driva en mekanisk hastighetsmätare. Dock har denna bilen ingen sådan utan en elektronisk dito. Det sitter bara en plugg i hålet där jag tror vajern till mätaren ska sitta.
Andra frågan är då alltså, MÅSTE denna finna kvar på axeln eller funkar det lika bra utan, enligt mig så verkar den inte fylla någon vidare funktion utan en vajer.

Nedan följer en bild på plastdrevet och huset som det satt i:

http://www.forumbilder.se/images/480200964956Pcb31.jpg

Jag är tacksam för alla svar, inte minst de snabba, då baguet... hrm... bilen står aningens nerplockad i garaget.

Sök