Pinnenpabacken skrev:
Xoff skrev:
nja, jag har då aldrig bytt, å den ser inte så bytt ut, så det är nog den 16T som satt där när bilen lämna fabrik...
men lika så så kan spool-up skifta från gång till gång, ibland maxar den direkt å ibland så tar den dö lång tid på sig... hmm... som sagt, mysko...
Känns som nåt fel med wg iaf. Prova att koppla bort "pinnen"till wg-klockan, och känn
efter så att wg-spjället går att vrida, det ska gå lätt, och inte kunna röra sig upp eller
ner något nämnvärt. Om de inte tätar ordentligt så får du inte upp nåt laddtryck, om
de går kärvt så kan de hänga sej i halvöppet läge. mvh.

vi kollade idag att tryckluft reglera den, å då rörde den på sig normalt iaf... (hmm hur jävla nyttigt det är med tryckluft vetefan, men inte min idé...)
JoeyJ skrev:
haha, jag diggar din metod till felsökning (: rycka slangen till WG och BTRen, det är nog jävla tur att det är nått fel för hade allt funkat och laddet skenat och du inte hade BTRen inkopplad så hade du nog haft ett ganska härligt motorras efter några sekunder
bränsletrycket följer ju laddtrycket så att det är samma tryckskillnad mellan bränslet i fuelrailen och trycket i insuget, om det nu är en linjär btr, rycker du då slangen får du för lite soppa på laddryck och för mycket på vakuum t.ex tomgång
som sagt borde du nog ta och kolla igenom WGn så den tätar som den ska.
Hmm, jag har gaspedals reglerat mycket laddtryck i mitt liv så på den fronten är det nog ingen fara... men med BTR så va jag ju nästan helt hundra på att den skulle gå maximalt fett, för jag hade för mig att BTR stog helt stängd utan slang, så är det ju iaf på sugis som sagt...
Rushman skrev:
Har själv hållt på som en galning med samma problem på en saab 9000...
Provade ALLT förutom att byta styrboxen, den var oxå chippad.
Själv koppla jag förbi magnetventilen och körde pysventil, funkade väl "okej" men är ju inte direkt nyttigt för bilen.
Vill du lösa problemet, så är min spontana gissning att du kollar över programvaran.
Speciellt med tanke på att du har "något chip" som inte är gjort utav auktoriserad trimfirma.
nja, men jo visst, det kan vara programvaran som isåfall ger på tok för lite soppa eller har tändningen helt galet, men riktigt så dåligt tycker jag ändå inte den går... på tomgång ligger den ju som en symetrisk katt, får ofta kritig för dess perfekta tomgång å ljudlöshet trots sina mil...
på lådan sitter det iaf en klisterlapp om att det är SAM bilmodes chip i den, men samtidigt så har jag kvitto från Volvo! att den va chippad då den rullat 12! mil... men sedan är det många som säger att Volvo använde sig av just SAMs chip, men känner jag Volvo rätt så hade dom aldrig klistrat på en SAM lapp isåfall... och samtidigt! så säger förra ägaren att den OBD2 mappades av Racimax i sthlm, men vad jag vet så går det inte OBD2 mappa de gamla spruten, har dom fifflat med nått chip då kanske? det har jag ju dock inga kvitton eller referenser till förutom massa reklambrochyrer från just dem i bilen, men det kan ju lika gärna vara ett försäljningsknep att hämta lite brochyrer å lägga i dörren...
så därför så vet jag inte vad det sitter i, det ända jag har konkret är ett kvitto från volvo och en helt annan klisterlapp på boxen, det är ju så man börjar fundera ifall verkligen bilens orginalbox sitter där eller ifall det sitter nått helt annat...