Corvette Stingray -65 (Kompressor/turbo?)

Fredri-k
8 juli 2009 · 48 Inlägg

Tjenare!

Har en Corvette stingray -65a med fabriksny trimmad motor som gått strax över 100mil, den ligger i dagsläget på strax under 400hk och vill sätta i en kompressor eller turbo det behöver inte vara någon värsting.
Men vet inte vad jag ska kolla efter. Kan fixa fram papper och kolla exakt vad motorn är uppbyggd på om det behövs.
Mina frågor är då: Vad ska man ha? Turbo eller kompressor? Pris kostnad på det hela?

MVH Fredrik

engolf
8 juli 2009 · 3 235 Inlägg

Det vanligaste på Stingray (vad jag har sett) är toppmonterad, remdriven skruvkompressor.
Måste skära hål i huven, men det kan faktist bli ganska tufft med luftintag stickande ut där framme:)
Sök på ebay, finns säkert en del trimmdelar till Corvette i USA.

Föräldrarna ska förresten köpa en Stingray från 69 med sidepipes, otroligt snygg!
Ett projekt till vintern, ser fram emot att hjälpa till.

Masterworks
8 juli 2009 ·
Moparboy440
8 juli 2009 · 4 682 Inlägg

om du har en fabriksny motor som bara gått 100 mil så e de nog bättre att sälja den motorn å köpa en ny motor som du överladdar.

engolf skrev:
Det vanligaste på Stingray (vad jag har sett) är toppmonterad, remdriven skruvkompressor.

e nog betydligt vanligare med roots kompressor.

Fredri-k
9 juli 2009 · 48 Inlägg

Tack för svaren!

Men har dock fortf inte fått någon prisklass på sakerna hmm...

Men tror du det är billigare att köpa en ny motor ist för att köpa ett kompressor/turbo kitt?

torpis Forummoderator
9 juli 2009 · 10 572 Inlägg

Fredri-k skrev:
Tack för svaren!

Men har dock fortf inte fått någon prisklass på sakerna hmm...

Men tror du det är billigare att köpa en ny motor ist för att köpa ett kompressor/turbo kitt?

lite lathund med grovt överslag på en vettig setup.

Du behöver grenrör x 2 á 4000kr

turboaggregat minst 1st vettigt bilaggregat á 15000kr

intercooler + tryckrör siliconslang klämmor á 10000kr

oljreslang+ retur till turbo á 1500kr.

ev spridare x 8 á 750kr

mappning av original styrsystem á 10000kr

monterings/byggkostnad á 30000kr

_________________________________
~100000kr effekt blir så mycket du vågar beroende på turboval och vad motorn tål.


Jag antar att kompressormatning ser ungefär likadant ut, fast du får byta ut posten "grenrör" mot kompressorinfästning med tillhärande drivning.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Moparboy440
9 juli 2009 · 4 682 Inlägg

Fredri-k skrev:
Tack för svaren!

Men har dock fortf inte fått någon prisklass på sakerna hmm...

Men tror du det är billigare att köpa en ny motor ist för att köpa ett kompressor/turbo kitt?

beror helt på hur du väljer att göra.
om du e händig bygger du egna grenrör å drar alla slangar själv å införskaffar en gammal lastbilsturbo + intecooler å en vanlig holley som du trycksätter. om du bygger på en smogmotor kan du lämna resten av motorn original å håller således kostnaderna väldigt låga.
folk har fått förvånadsvärt mycket effekt med såna medel (500-600 hk).
annars finns det ju färdiga turbokit att köpas i staterna för en billig peng, men kvaliteten e inte den bästa på sånna kit.
men du måste lägga upp mer fakta om motorn, bilen å drivlinan  innan man kan diskutera vidare.

Senast redigerat av Moparboy440 (9 juli 2009)

torpis Forummoderator
10 juli 2009 · 10 572 Inlägg

Visst tusan, förgasare :p då tillkommer insprutning för ca 7-20000kr

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
henke_99 Offroad Racing
12 juli 2009 · 3 122 Inlägg

Man kan överladda med förgasare oxå...

Med kompressor används väl sällan nån ic?

Lämna bort motorn till nån som konverterar kostar massor...
Konvertera själv kan ju bli betydligt billigare, framför allt en turbokonvertering.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
Moparboy440
12 juli 2009 · 4 682 Inlägg

henke_99 skrev:
Med kompressor används väl sällan nån ic?

dom som kör med roots/skruv kompressor använder nästan aldrig ic p.g.a utrymmesbrist , men dom som kör med centrifugalkompressor använder ganska ofta ic.

torpis Forummoderator
12 juli 2009 · 10 572 Inlägg

henke_99 skrev:
Man kan överladda med förgasare oxå...

Med kompressor används väl sällan nån ic?

Lämna bort motorn till nån som konverterar kostar massor...
Konvertera själv kan ju bli betydligt billigare, framför allt en turbokonvertering.

Om man använder IC eller inte beror främst på laddtrycket inte hur man åstadkommer trycket smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang