Olagliga frontbågar

Cadillacpower Cadillac entusiast
7 augusti 2009 · 110 Inlägg

Hej!

Jag undrar om frontbågar som som drar sig runt lyktorna och har nät framför lyktorna om dessa är olagliga?

En av mina föredetta fordonslärare som har varit besiktningsman säger att dom är olagliga, men ändå har man sett såna på stan och på bilder på svenska jeepar så jag vet inte riktigt vad man ska tro!

http://www.grilleguard-brushguard.com/FordRangerGrilleGuard_clip_image002.jpg



http://www.avalancheandaccessories.com/cart/images/2007_Avalanche_brush_guard.jpg

Hoppas att nån kan reda ut det hela! Tacksam för svar!

Ja det ska vara en riktig pråm med stora fenor och mycke KRROOOOMM!!
Captain Slow is the man!
g-man Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
7 augusti 2009 · 857 Inlägg

Har för mig att om det sitter extraljus i dom så räknas dom som extraljusfästen och är därmed lagliga.

Cadillacpower Cadillac entusiast
7 augusti 2009 · 110 Inlägg

g-man skrev:
Har för mig att om det sitter extraljus i dom så räknas dom som extraljusfästen och är därmed lagliga.

Okej tackar! wink

Ja det ska vara en riktig pråm med stora fenor och mycke KRROOOOMM!!
Captain Slow is the man!
Hilmer
7 augusti 2009 · 1 789 Inlägg

Så länge det sitter extraljus monterade och inte skymmer strålkastarna så anses dom i de flesta fall vara lagliga. I de fall det sitter framför strålkastarna så är det nedslag direkt vid bes eller kontroll.

henke_99 Offroad Racing
7 augusti 2009 · 3 122 Inlägg

Hilmer skrev:
Så länge det sitter extraljus monterade och inte skymmer strålkastarna så anses dom i de flesta fall vara lagliga. I de fall det sitter framför strålkastarna så är det nedslag direkt vid bes eller kontroll.

Detta då dom förstör/försämrar ljusbilden på halvljus. (helljuset är upp till var och en att hålla ordning på)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
Hilmer
7 augusti 2009 · 1 789 Inlägg

henke_99 skrev:

Hilmer skrev:
Så länge det sitter extraljus monterade och inte skymmer strålkastarna så anses dom i de flesta fall vara lagliga. I de fall det sitter framför strålkastarna så är det nedslag direkt vid bes eller kontroll.

Detta då dom förstör/försämrar ljusbilden på halvljus. (helljuset är upp till var och en att hålla ordning på)

Jo jag vet, min far åkte dit och fick ombesiktning då ramen gick runt strålkastarna (inget galler).

Cadillacpower Cadillac entusiast
7 augusti 2009 · 110 Inlägg

Hilmer skrev:
Så länge det sitter extraljus monterade och inte skymmer strålkastarna så anses dom i de flesta fall vara lagliga. I de fall det sitter framför strålkastarna så är det nedslag direkt vid bes eller kontroll.

Tackar för svaret! Hur gick det då för din far när han ombesiktade? Varför behövde han göra en ombesiktning?

Ja det ska vara en riktig pråm med stora fenor och mycke KRROOOOMM!!
Captain Slow is the man!
Cadillacpower Cadillac entusiast
7 augusti 2009 · 110 Inlägg

henke_99 skrev:

Hilmer skrev:
Så länge det sitter extraljus monterade och inte skymmer strålkastarna så anses dom i de flesta fall vara lagliga. I de fall det sitter framför strålkastarna så är det nedslag direkt vid bes eller kontroll.

Detta då dom förstör/försämrar ljusbilden på halvljus. (helljuset är upp till var och en att hålla ordning på)

Tacksam för det svaret och om vinschen;)

Ja det ska vara en riktig pråm med stora fenor och mycke KRROOOOMM!!
Captain Slow is the man!
Hilmer
8 augusti 2009 · 1 789 Inlägg

Cadillacpower skrev:

Hilmer skrev:
Så länge det sitter extraljus monterade och inte skymmer strålkastarna så anses dom i de flesta fall vara lagliga. I de fall det sitter framför strålkastarna så är det nedslag direkt vid bes eller kontroll.

Tackar för svaret! Hur gick det då för din far när han ombesiktade? Varför behövde han göra en ombesiktning?

Han fick anmärkning vid en flygande besiktning på att frontbågen skymde strålkastarna, bågen demonterades och bilen visades upp på bilprovningen och "tvåan" släcktes.

r2d2artur
9 augusti 2009 · 283 Inlägg

Hörde av en Besiktningsman förut att en båge är godkänd endast som vinsh eller extraljushållare, allt annat är utstickande föremål. De bågar som går över strålkastare är inte godkända i Sverige utan klassas som utstickande föremål.
De bilar som har såna bågar är antingen importerade eller så är bågarna köpta utomlands.
Har aldrig sätt såna säljas i Sverige.

Artur

volvoentusiasten
9 augusti 2009 · 4 005 Inlägg

Jag läste om detta för något år sedan. Tydligen så är alla bågar som är monterade innan 2005 lagliga, och efter detta datum så får man inte eftermontera bågar.

De fordon som har bågar får ha detta, även de bilar som säljs från fabrik med det.

Är rätt osäker på datumen dock, om det har ändrats sen regeln infördes vet jag inte heller. smile

Hör med Rindab, de monterar många frontbågar och bör säkerligen veta vad som är rätt eller fel.

r2d2artur
9 augusti 2009 · 283 Inlägg

linuslinje skrev:
Jag läste om detta för något år sedan. Tydligen så är alla bågar som är monterade innan 2005 lagliga, och efter detta datum så får man inte eftermontera bågar.

De fordon som har bågar får ha detta, även de bilar som säljs från fabrik med det.

Är rätt osäker på datumen dock, om det har ändrats sen regeln infördes vet jag inte heller. smile

Hör med Rindab, de monterar många frontbågar och bör säkerligen veta vad som är rätt eller fel.

Vanliga personbilar får inte ha frontbågar sen 98, lagen infördes 05 för lätta lastbilar som Picup bla.
Dock brukar Bilprovningen släppa genom de bilar som har extraljus.

Brandis Diktator
9 augusti 2009 · 968 Inlägg

jag har monterat några sånna där bågar med extraljus och liknande på märkesverkstad åt hyundai på santa fe modellerna, och dom kom runt 2001, så vet inte riktigt om jag tror på att det är olagligt med det sedan -98, ena kom dessutom från besiktningen med 2a på att den inte hade extraljus monterade så vi fick montera det på den.

r2d2artur
10 augusti 2009 · 283 Inlägg

Brandis skrev:
jag har monterat några sånna där bågar med extraljus och liknande på märkesverkstad åt hyundai på santa fe modellerna, och dom kom runt 2001, så vet inte riktigt om jag tror på att det är olagligt med det sedan -98, ena kom dessutom från besiktningen med 2a på att den inte hade extraljus monterade så vi fick montera det på den.

Jag har jobbat på Mitsubishiverkstad och vi har ochså monterat på bågar på vanliga personvagnar efter 98, men det klassas endast som extraljushållare eller vinchhållare annars blir det en 2-a.

Lagen är lite luddig

Senast redigerat av r2d2artur (10 augusti 2009)

henke_99 Offroad Racing
10 augusti 2009 · 3 122 Inlägg

Och kravet på lb från -05 har jag för mig är att bågen i fråga måste vara krocktestad.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang