Död PÅ 1 CYLINDER passat 1.8t

Fenuril
19 juli 2009 · 5 Inlägg

TJENARE har ett problem humm..fick nästan ett kärning stop härom dagen å lyckades parera det så bilen dog aldrig men det va nära presis efter det så börja den gå 3 cylindrar..det är 3 cylinder räknat framifrån som e död har testat alla tändspolar å alla fungerar. värkar som kabeln e död till 3 cylindern..tänkte att det kanske  är kabel brott men hur kan d komma sig låter lite otroligt att d skulle vara det tycker jag.håller iaf på att riva ut kabelhärvan nu men tänkte höra mej för innan ja går lös på den helt.kan det va ngt annat som pajat finns det ngra givare lr så till varje cylinder lr liknande? bilen är en passat 1.8t-98 chippad sedan i vintras lr är det ngt i boxen som har bränt? mvh martin

RPM2006
19 juli 2009 · 537 Inlägg

Ta loss tändkabeln till det tändstift du tror det är fel på. Ta sedan en multimeter och mät om du får något utslag på resistans. Kommer inte ihåg vad man ska få för värde, men om du inte får något värde alls så är den tänkabeln paj.

Fenuril
19 juli 2009 · 5 Inlägg

yep den e död =/

g-man Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
19 juli 2009 · 857 Inlägg

Kan inte vara tändmodulen som pajat? Kolla om det finns nån i närheten med en lika bil och testa med den.

Har du provat skifta spolar och se om problemet flyttar sig?

Koop
19 juli 2009 · 1 867 Inlägg

1,8T har tändningsstegen inbyggt i spolarna, så det finns inge tändmodul att mäta på.
Har du testat flytta runt spolarna? blir det liknande symptom fast på den cylindern du har flyttat spolen till så är ju spolen kass, vilket inte alls är ovanligt på dessa motorer.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.
Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
19 juli 2009 · 5 042 Inlägg

Komptest o kolla spolarna !

C H E V R O L E T <3
Fenuril
19 juli 2009 · 5 Inlägg

yep har flyttat runt spolarna lyft på dom medans bilen varit igång å lyssnat efter smattrande ljud helt dött på cylinder 3 även kollat om d va ngn kabel som hadde gott men inte ngt va ja kunde se iaf det va det första jag gjorde å alla spolare funkar men dom dör på cylinder nummer 3

Senast redigerat av Fenuril (19 juli 2009)

g-man Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
19 juli 2009 · 857 Inlägg

Koop skrev:
1,8T har tändningsstegen inbyggt i spolarna, så det finns inge tändmodul att mäta på.
Har du testat flytta runt spolarna? blir det liknande symptom fast på den cylindern du har flyttat spolen till så är ju spolen kass, vilket inte alls är ovanligt på dessa motorer.

Okej.. Polarn har 2st 1.8T en audi a4 och en passat och dom har en tändmodul sitter på luftburken. Jag själv har också haft en 1.8T och den hade också det.
Så innan du säger att den inte har det så var gärna säker på det innan.

Läs denna tråd:
http://www.zatzy.com/teknik/299180-1-8t … polar.html

Olika art.nr på tändmoduler som du kan söka på om du inte tror mig: 4D0905351, 8D0905351

Till TS kolla efter en liknande grej på luftburken, och låna nån av en kompis om nån har en med samma nr: http://www.autokatalogen.se/wls/view_ar … eNo=502321

Senast redigerat av g-man (19 juli 2009)

Nico-the-kid
19 juli 2009 · 509 Inlägg

Jag har också bytt tändmoduler som sitter på luftburken på 3 olika bilar under åren.

Koop
19 juli 2009 · 1 867 Inlägg

Då är grejerna riktigt löjligt kopplade, på 2.2T använder man just dessa spolar för att de har tändsteget inbyggt.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.
Fenuril
20 juli 2009 · 5 Inlägg

ahh sån har jag..det är la flänsar på undersidan med har ja för mig..kan va den som spökar

Senast redigerat av Fenuril (20 juli 2009)

Fenuril
20 juli 2009 · 5 Inlägg

Koop skrev:
Då är grejerna riktigt löjligt kopplade, på 2.2T använder man just dessa spolar för att de har tändsteget inbyggt.

e inte det dom spolarna som börjar brinna? tror problemet med kassa spolare hör oftast till års model 01 å uppåt?

Smackman
26 augusti 2009 · 4 Inlägg

Det är den "nya" motorn som har inbuggt slutsteg i spolarna. det är dom som bara är nedtryckta. du har förmodligen skurvade tändspolar och det är den "gammla" motorn. på dessa är det mycket vanligt att det är tändslutsteget på luftburken som spökar. går att kolla denna med diod penna men kommer inte riktigt ihåg hur man gör dock. byt tändslutsteg så ska du se på grejjer:D

opel så lättkörd så även din tjej kan köra den.. haha:D
golf666
26 september 2009 · 275 Inlägg

ja min betedde sig på exakt samma vis tidigare idag, tänkte direkt på en tändspole!
Konstaterade att de var 3:ans cylinder som inte gick..

Lånade tändspole från polarens passat men de spela ingen roll, provade min tändspole i polarens passat som gick fin fint!
Nähä, mätte och provade och de var total dött i kontakten till 3:e cylinderns tändspole!

In och sökte runt lite på nätet och kom fram till tändmodulen, ut och testade att skifta den mellan polarens passat och min. Och vips så gick min som den skulle igen!!

Så nu blire o inhandla en tändmodul så man kan åka igen smile

//Tobias Granqvist, Falun
Kör Passat R-line 2.0tdi DSG 4m -13 samt en Audi S2 avant -93 och så min Vw Golf 1 Turbo -75. Har även en skoter Skidoo Summit 850x -17 samt en NFS (CFMOTO) 500cc 4wd -08 fyrhjuling och lite mopeder :)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang